ایزدی مطرح کرد؛

برقرای خدمات به ایثارگران بلافاصله بعد از تشکیل پرونده/ مطالبات معوقه ایثارگران، پرداخت شد

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مطالبات معوقه خانواده های ایثارگر با ارائه 580 میلیارد تومان به آنان، پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری که امروز (سه شنبه) که برگزار شد؛ درباره وضعیت معیشت رفاه و اشتغال امور ایثارگران اظهار داشت: مباحث مربوط به معیشت، رفاه و اشتغال همچنین تشکیل پرونده برای افراد ایثارگر، مفقودین، جانبازان و برقراری مستمری، اشتغال و پیگیری وضعیت شغلی به طور کامل بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی افزود: از ابتدای تشکیل بنیاد، همواره این نهاد در تلاش است که خانواده های ایثارگر و جانباز از متوسط معیشتی جامعه برخوردار باشند و حق تکریم آنان توسط مردم و مسئولان ادا شود.

ایزدی بیان داشت: براساس قانون افراد کشته شده به دو دسته تقسیم می شوند، گروه اول کسانی که به طور مستقیم در معرکه جنگ و به سبب عمل مهاجمان کشته و شهید شده اند و دسته دوم افرادی که در واقع مستقیم توسط دشمن کشته نشده و بر اثر عواملی مانند رفت و آمد، سقوط هواپیما و یا حوادث دیگر شهید شدند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: اگر در ارائه خدمات با کمبود منابع و محدودیت روبه رو شویم، باید طبق آئین نامه مصوب اولویت بندی رعایت شود.

وی افزود: اجرای طرح سپاس، بازدید از خانواده‌های شهدا و ایثارگر، پاسخ به نیازهای مشاوره‌ای، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و امور خاص، معافیت فرزندان از سربازی، واگذاری خودرو به جانبازان بالای50 درصد، پرداخت وام‌های اضطراری، تسهیلات مسکن، مناسب‌سازی زیست شهری، عضویت در کمیته ساماندهی گلزار شهدا و غیره از جمله خدمات ارائه شده به ایثارگران است.

ایزدی در خصوص شهدای منا، ادامه داد: هنوز مشخص نشده که شهدای منا به واسطه توطئه کشته شده‌اند یا خیر و جزء کدام دسته قرار می‌گیرند و براساس تدابیر رهبری و توافقات بنیادشهید و امور ایثارگران و سازمان حج و زیارت، این شهدا از تمام خدمات فرهنگی، رفاهی و درمانی به جزء خدمات معیشتی بهره‌مند می‌شوند. 

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید گفت: خدمات معیشتی شامل پرداخت حقوق و مستمری، خدمات اشتغال اولیه، استخدام و همچنین تسهیلات مسکن است.

وی تصریح کرد: شهدای حله جزء شهدای معرکه بوده و محیط‌بانان نیز اگر به واسطه اقدام قاچاقچیان شهید شوند نیز تحت پوشش کامل قرار می‌گیرند.

ایزدی با بیان اینکه خانواده‌های ایثارگر بلافاصله پس از تشکیل پرونده و احراز شهدا، از خدمات بنیادشهید بهره‌مند می‌شوند، اضافه کرد: روند کار به این شکل است که پس از انجام اقدامات اولیه توسط شورای تأمین استان، پرونده فرد به بنیاد ارجاع داده شده و سپس به کمیسیون پزشکی برای تعیین درجه جانبازی ارائه خواهد شد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: نیروهای لشکری و کشوری نیز اگر در بین سال شهید شوند، تا پایان سال حقوق آن‌ها پرداخت شده و باید توسط یگان مربوطه حکم آنان صادر شود ولی برای سایر شهدا به وسیله بنیادشهید انجام می‌شود.

وی درباره حق پرستاری و مراقبت از جانبازان اضافه کرد: طبق ماده26 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران براساس کمیسیون پزشکی مشمول حق پرستاری می‌شوند که هم اکنون بالغ بر 46 هزار 245 نفر از این خدمت بهره‌مند هستند.

ایزدی با اشاره به اینکه در مواردی که شناسایی شهید به صورت کامل انجام نشده و یا خانواده آنان مراجعه نکرده باشند، سنگ قبر برای آنان داده نمی‌شود افزود:برای افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند  در صورتی که دارای کارت و کد اتباع بوده و در ایران حساب داشته باشند،  به آنان مستمری پرداخت می شود ولی برای دارایی های غیر منقول، استخدام و اشتغال تابع اجرای مقررات خاص از سوی مجلس هستند همچنین اقدامات مربوط به اموال منقول نیز توسط پلیس مهاجرت انجام می شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید گفت: در مواردی که میان کمیسیون پزشکی، کمیسیون احراز و یگان مربوطه اختلاف نظر وجود داشته باشد، پرونده مورد نظر در کمیسیون مشترک یگان و بنیاد بررسی می‌شود و اگر مشکل برطرف نشد، این پرونده به عنوان مورد اختلافی به ستاد کل نیروهای مسلح فرستاده و نظر کمیسیون مستقر در ستاد کل نیروهای مسلح در حکم قانون و اجرایی است.

وی در خصوص برخی افراد که سعی دارند از طریق غیرقانونی به خواسته هایشان برسند، افزود: مراجع مختلفی مانند کمیسیون ماده16 و اصل90، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی و در استان ها نیز مدیر کل استان و ستاد مرکزی بنیاد برای رسیدگی به شکایات افراد و بررسی مطالبات آن ها وجود دارد که انجام کارهای غیرقانونی برای دستیابی به خواسته ها جایگاه و معنایی ندارد.

ایزدی درمورد پرداخت مطالبات معوقه خانواده های شهدا و ایثارگر گفت: 580 میلیارد تومان به جانبازانی که تا سال91، خدمت آنان 30 ساله بازنشسته شده‌اند و پاداش خود را دریافت نکرده بودند، پرداخت شد همچنین در ابتدای دولت تدبیر و امید، جامعه ایثارگری 3 هزار و 800 میلیارد تومان از بنیاد طلبکار بوده که این مطالبات معوقه بطور کامل پرداخت و در حال حاضر تنها 20 هزار نفر دیگر باقی مانده‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: فرزندان ایثارگری که در سن اشتغال بوده و بیکار هستند حدود 4 درصد یعنی یک میلیون و 400 نفر هستند.

ایزدی درخصوص افردا کشته شده در آتش نشانی که شامل شهدا به حساب می آیند یا خیر ،تصریح کرد:طبق بند14 ماده3 آئین نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر مصوت هیئت وزیران، افرادی که بر اثر درگیری با گروه های معارض، اشرار، گروهک ها، افرادضد انقلاب، تبهکاران ، سارقان مسلح و قاچاقچیان کشته می شوند، شهید محسوب شده و افرادی که حین خدمت به دلایل مختلف فوت می کنند شهید به حساب نمی آیند و خدمات رسانی به آنان براساس مصوبات شورای شهر و شهرداری انجام می شود.

وی اضافه کرد:در حال حاضر بنیاد800 میلیارد به بیمه ایران، 60میلیارد به بیمه البرز بدهکار بوده همچنین پرداخت معوقات خودروی جانبازان از سال91، هدیه ازدواج فرزندان طی دو سال گذشته و هزینه کفن و دفن نیز باقی مانده است.

ایزدی گفت:رقم بودجه جاری امسال بنیاد8 هزار و600 میلیارد بوده که اگر برای سال96 این رقم به11 هزار و800 میلیارد برسد در صورتی که افراد جدیدی تحت حمایت بنیاد قرار نگیرند، برای تحقق نیازهای فعلی بنیاد کافی است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هزینه های مربوط به درمان ایثارگران به دولت خاطر واگذار شده است، گفت: برخی افراد خارج از مجموعه دولت و مجلس وعده و درخواست‌های نابجایی را به ایثارگران داده‌اند که با توجه به محدودیت بودجه بنیادشهید، تحقق این وعده‌ها میسر نیست که موجب عدم نارضایتی و حتی بدبینی ایثارگران به بنیاد خواهد شد که باید از این نوع رفتارها و اقدامات پرهیز کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سسعیداصلانی
۱۸:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
باسلام خواهشمندم به سابقه جبهه رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
صیاد
۲۰:۴۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام ستوندوم ارتش مزار صیاد ازهشت سال دفاع جنگی تکمیل هفت سال جنگی که درکارت ایثارثبت گردییده وتاکنون حق ایثارم دریافت نکرده ام و بعد از جنگ هشت سال مرز داری از کشور ,و الان پاهام تاول زده مریضی اعصاب روان قلبی و عروقی دارم و دیابت هم رنجم میده, و تازه پنج درصد گفتن شاید بدن,اصلا بهم رسیدگی نشده
Iran (Islamic Republic of)
ظهیر احسانی یمین
۱۱:۰۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
باسلام بنده حدود 9ماه پیش و3سال قبل بدلیل بیکاری وسن بالای 50 سال ومستاجربودن وعیالواری هم شماره حساب سپه وهم شماره حساب قوامین داده ام اما تا کنون هیچ مبلغی دریافت نکرده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
پدرم جانباز شیمیایی ۵۰ درصد ک بر اثر عفونت ریه ک ناشی از شیمیایی بود فوت کرد و شیمیایی ریه از طرف بنیادشهید احراز شده
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۲:۳۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
سلام وقت بخیر.
پدرم تا الان حدود ۱۱ساله که حقوق نمیگیره و پنج تا هم ترکش داخل بدنشه و مشکل اعصاب وروان هم داره اماپدرم موقعی که مجروح شد نمیدونست که درصد چیه همینطوری یه ۱۴درصدی براش زدن وحالا هم که هیچ،پدرم با وجود خانواده هفت نفری کارگری میکنه .نمیدانیم چه کار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی قادرحمت
۰۳:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
دوسال پروند تمام شد ولی حقوق ندادن
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۱۱:۵۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
بنده در اموزش وپرورش خدمت می کنم قبلا هزینه پرداخت بیمه از ما کسر نمی شد ولی حالا 6ماه بیشتر است که خودمان پرداخت می کنیم آیا مختص کل ایران استوارند شهید از کردستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام 7 سال پیش در لشگر 84 کارت ایثار گرفتم بعددرلویزان تشکیل پرونده دادم تا الان خبری ازحقوق نیست خواهش میکنم رسیدگی کنید
آخرین اخبار