وقتی کتاب‌های کمک‌درسی مقابل کنکوری‌ها قد علم می‌کنند/ آرزوهای نوستالژیک که پشت درهای دانشگاه جا ماندند

بازار شلوغ کنکور فضایی ایجاد کرده تا اهداف تربیتی و استعدادهای دانش آموزان و داوطلبان کنکور صرفاً به یک نوستالژی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی شک برای هر فردی استرس و تشویش های دوران کنکور یکی از دغدغه های بهترین روزهای نوجوانی و جوانی محسوب می‌شود؛ روزهایی که در آن، کتاب‌های درسی و کمک درسی با شوق دستیابی به هزاران امیال و آرزوی از پیش تعیین شده، ورق می‌خورد.

کنکور اوقات را برایمان به نحوی رقم زد که در آن بهترین زمان یادگیری و اشتیاق پشت حصارهای برنامه های درسی و کتاب های رنگارنگ کمک درسی مدفون می‌شد تا شاید عبور از سد کنکور برایمان دروازه ای به سمت آرزوهای دور و دراز جوانی باشد.

وقتی کتاب‌های کمک‌درسی مقابل کنکوری‌ها قد علم می‌کنند/ آرزوهای نوستالژیک که پشت درهای دانشگاه جا ماندند

هر چند اغلب دنیای امیال نوجوانی و اوایل جوانی در روزگار واقعی چندان ظهور پیدا نمی کند اما جاذبه این امیال و آرزوها و شوق رسیدن به آنها در دوران نوجوانی آنقدر قوی است که گویی هیچ مدرک و شاهدی توان مقابله با آن را ندارد.

تاجران آموزشی در کمین کنکوری‌ها 
هر دانش آموز و داوطلب کنکوری و حتی زودتر از آن هر دانش آموز با ورود به متوسطه دوم در استرس روزهای کنکور و طیفی از برنامه ها و بسته های آموزشی ویژه این دوران محبوس می شود که گاه در میان این حجم سنگین اطلاعات، استعدادها و توانایی هایش از مسیر صحیح به بیراهه بازار پر زرق و برق تاجران آموزشی کشانده می شود.

وقتی کتاب‌های کمک‌درسی مقابل کنکوری‌ها قد علم می‌کنند/ آرزوهای نوستالژیک که پشت درهای دانشگاه جا ماندند

همه ما در دور و نزدیک افرادی را می شناسیم که فضای سنگین و پرالتهاب کنکور نه تنها امکان انتقال اطلاعات و آموزه هایشان را در روز برگزاری آزمون از بین برده بلکه گاه آنان را با انواع ناراحتی های جسمی و روحی مواجه کرده یا در نتیجه عدم دسترسی به رشته مورد علاقه‌شان، انگیزه کافی برای حرکت در مسیر علمی را در آنها خشکانده است.

تاجران آموزشی و بازار پر زرق و برق و جوسازی هایی با هدف جلب مشتری بیشتر برای کسب سود در این معضل تاثیر بسزایی دارند که البته نباید تاثیرپذیری و نگاه های غیرواقعی خانواده ها و داوطلبان را نیز نادیده گرفت که بی توجه به ارزیابی شرایط موجود، پای در این میدان شلوغ تبلیغات و خدمات غیراستاندارد می گذارند.

آموزش و پرورش در رقابت با کنکور جا مانده است
با کمی توجه به برنامه روزمره داوطلبان کنکوری و دانش آمزان در آستانه ورود به دانشگاه وجه اشتراکی در همه آن ها دیده می شود؛ آن هم دوراهی های بسیار برای انتخاب مسیری میانبر در ماراتون کنکور که این امر آنها را از اهداف تربیتی دور می کند.

اهداف و برنامه هایی که طراحی آن بر پایه شکل‌گیری دانش آموزی چندبعدی در حوزه تعلیم و تربیت تعریف شده است اما بزرگ و بسیار پراهمیت شمردن کنکور دانش آموزان را از این هدف دور کرده است.

وقتی کتاب‌های کمک‌درسی مقابل کنکوری‌ها قد علم می‌کنند/ آرزوهای نوستالژیک که پشت درهای دانشگاه جا ماندند

محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیرامون وضعیت تأثیر کنکور بر روند آموزشی دانش‌آموزان در طول دوران مدرسه اظهار داشت: کتاب‌های درسی "تلفیقی" بوده و در آن موارد آموزشی و پرورشی در کنار هم لحاظ شده‌اند تا داده‌های آموزشی در بستری از فرآیندهای پژوهشی برای دانش‌آموزان ارائه شود.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم تا داده‌های آموزشی در نهایت به صورت آموزه‌های تربیتی ارائه شود اما باید برخی از مخاطرات دستگاه تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گیرد. از طرفی کنکور اهداف تربیتی دوران مدرسه و به ویژه متوسطه را تهدید می‌کند؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی معلمان نیز تحت تأثیر این فضا قرار می‌گیرند.

سرنگونی سلطه 50 ساله کنکور، انقلابی در نظام آموزشی
«تا زمانی که کنکور در این وضعیت وجود داشته باشد هر گونه تغییر در نظام آموزشی نیز برای بهبود نظام تعلیم و تربیت کارساز نیست. لذا با حذف سد‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد می‌توان به سوی نظام آموزش و پرورش پویا حرکت کرد.» این‌ها صحبت های علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اجلاس سی و سوم آموزش و پرورش است که به تغییر در رویه کنکور اشاره دارد.

وقتی کتاب‌های کمک‌درسی مقابل کنکوری‌ها قد علم می‌کنند/ آرزوهای نوستالژیک که پشت درهای دانشگاه جا ماندند

اولین کنکور ایران در سال 1348 برگزار شد و 47 هزار و 703 نفر داوطلب در آن شرکت کردند که همین تاریخ، زمینه ساز تحولی نه چندان کارساز در نظام آموزشی کشور بود؛ تغییراتی که چنان از مسیرخود منحرف شده و نیاز به تحول و نقشه راهی مطمئن برای سوق دادن دانش آموزان به مسیر اهداف تربیتی آموزش و پرورش را نشان می دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: بنا بر چنین فضایی معتقد هستیم باید فعالیت‌های تربیتی در نتیجه اقدامات یاددهی و یادگیری برای دانش‌آموزان ایجاد شود تا آنها با هویت ایرانی-اسلامی در نظام تعلیم و تربیت پرورش یابند.

محمدیان عنوان کرد: باید فضا را به گونه‌ای ترتیب دهیم تا تاجران آموزشی امکان ورود به نظام تعلیم و تربیت را برای فروش کالاهای آموزشی خود و به دور از اهداف تعلیم و تربیت تسری نبخشند.

کتاب‌هایی که گویی یار نامهربان برای دانش آموزان شده‌اند
محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در خصوص ورود بخش عمده ای از کتاب های کمک آموزشی به برنامه درسی اظهار داشت: اگر آموزه‌های کتاب درسی به درستی تبیین شوند نیاز به کتاب کمک آموزشی نیست.

وی با بیان اینکه هیچ معلمی در هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند اجباری برای خرید کتاب کمک آموزشی به دانش‌آموزان داشته باشد، عنوان کرد: باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که خرید این نوع کتاب‌ها به هیچ عنوان تضمینی برای موفقیت درسی و افزایش سواد نیست و در این مسئله باید اولیا آگاه شوند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در روز تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش از سیطره آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: از ورود کتاب های کنکوری در دبستان ها رنج می برم.

این اظهارات حاکی از توجه به برنامه های پرورشی و کمرنگ جلوه دادن کنکور است. با این حال هنوز جایگاه هفت‌خوان کنکور ذره ای متزلزل نشده و همچنان پابرجاست.

حال باید منتظر ماند و دید تغییر رویکردها و شعار «تقدم پرورش بر آموزش» چگونه بر این سنت 50 ساله اثرگذار می شود و آیا بازار تجارت آموزشی یکه تاز این عرصه خواهد ماند یا خیر.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
خداازشون نگذره...خیلی داره امسال بهم سخت میگذره...
برام دعا کنیدقبول شم...
آخرین اخبار