معاون علمی رییس‌جمهوری تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد فضای کسب‌وکار برای مشارکت جوانان در اقتصاد/ دانشجویان دکتری می توانند سالانه ۶۰میلیون تسهیلات دریافت کنند


ضرورت ایجاد فضای کسب‌وکار برای مشارکت جوانان در اقتصاد
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به ایجاد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی جوانانی در سنین کمتر از 30 سال در کشور گفت: ما باید در کشور فضای کسب و کار ایجاد کنیم تا جوانان به دنبال خلق کسب و کار بروند.



به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سورنا ستاری در مراسم تجلیل از پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌ها نگاه جدیدی به دانشجویان صورت گیرد، افزود: دانشجویان پایه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در هر کشور هستند.

وی با تاکید بر اینکه پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در مغز نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: این نیروی تحصیل‌کرده انسانی است که می‌تواند کشور را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان هدایت کند.

ستاری با اشاره به ایجاد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان قدرتمند خاطرنشان کرد: برخی از این شرکت‌ها دارای درآمدهایی به میزان 53 میلیارد تومان هستند و مدیران این شرکت‌ها نیز کمتر از 20 سال سن دارند.

وی این امر را به معنای استفاده از نیروی جوان تحصیلکرده در اقتصاد تعبیر کرد و یادآور شد: ما برای بنا نهادن اقتصاد دو رویکرد می‌توانیم داشته باشیم. یک رویکرد آن است که دولت کارخانه‌ها و پتروشیمی‌ها را در کشور تاسیس کند که در این صورت بعد از 30 سال این کارخانه‌ها قابل استفاده نخواهند بود.

ستاری با تاکید بر اینکه این رویکرد یک رویکرد اشتباه و ناصحیح است، اضافه کرد: رویکرد دوم ایجاد فضای کسب و کار است که در این صورت نیروی خلاق و جوان به دنبال ایجاد کسب و کارهای دانش‌بنیان حرکت خواهند کرد.

سهم قابل توجه شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور
نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان با فعالیت خود سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارند عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نتیجه ایجاد این محیط کسب و کار است به گونه ای که انتظار داریم تا پایان سال جاری فروش این شرکت ها به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ستاری با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به پژوهش های تجاری باعث رونق این بخش می شود گفت: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان فروش سالیانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان دارند بنابراین انتظار داریم در سال های آینده این شرکت ها همچون شرکت های پتروشیمی و  فولاد جزء شرکت های بزرگ ایران شوند.

معاون علمی و فناوری  با اشاره به ضرورت ایجاد زیست بوم دانش بنیان در کشور گفت: باید زیست بوم دانش بنیان و کارآفرینی در کشور بیش از این توسعه پیدا کند زیرا توسعه پژوهش های تجاری در قالب این حمایت ها رخ می‌دهد.

وی گفت: سرمایه گذاری های دانشگاه باید از محل پژوهش های اساسی و دانشجویان آن باشد و این جهت گیری ها در هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد.

ستاری با اشاره به ارائه تسهیلات از سوی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان گفت: در بسته ای حمایتی دانشجویان دکتری با انجام ۱۲ فعالیت می‌توانند سالانه ۶۰ میلیون تومان از بنیاد ملی نخبگان تسهیلات دریافت کنند.

ساخت برج فناوری شرق تهران/تولید 118 محصول فناورانه
در ادامه این مراسم تورج محمدی معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه علم‌وصنعت ایران با ارائه گزارشی از عملکرد پژوهشی این دانشگاه افزود: دانشگاه علم و صنعت یکی از سه دانشگاه‌ صنعتی برتر کشور در تولید علم است و از لحاظ کمیت تولیدات علمی نیز حائز رتبه 69 جهانی بر اساس گزارش پایگاه آی‌اس‌آی است.

وی رتبه این دانشگاه را در آسیا پنجاه‌وهفتم ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن هفت نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه در زمره دانشمندان یک درصد دنیا قرار گرفته‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه علم‌وصنعت ایران ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی را از جمله اهداف کلان این دانشگاه نام برد و اظهار کرد: برنامه پنج ساله این دانشگاه از امسال اجرایی شده است و بر این اساس جهت‌گیری‌های دانشگاه تغییر کرده و ما درصدد هستیم تا دانشگاه را از نسل دوم به نسل سوم دانشگاه ارتقاء دهیم.

محمدی به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: علاوه بر فعال کردن چهار کمیته تخصصی پژوهشی در تدوین برنامه راهبردی دانشگاه، اقدام به پیاده‌سازی آزمایشگاه دانشگاه در جهت استفاده بهینه از تجهیزات برای محققان داخل و خارج کشور کردیم.

وی در عین حال پایین بودن سرانه فعالیت پژوهشی در برخی از دانشکده‌ها و پراکندگی موضوعات پژوهشی را از جمله چالش‌های این دانشگاه نام برد و یادآور شد: این در حالی است که ظرفیت دانشکده‌ها بیش از آن چیزی است که در آمارها ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تعداد مقالات آی‌اس‌آی این دانشگاه افزود: در سال 90 تعداد مقالات آی‌اس‌آی حدود 1094 بوده که این تعداد در سال‌های 91 تا 94 به ترتیب 1146، 1153، 1228 و 1374 بوده است.

محمدی، سرانه مقالات آی‌اس‌آی این دانشگاه در سال 94 را 3.30 ذکر کرد و یادآور شد: تعداد استنادات مقالات این دانشگاه در سال 94 به میزان 49216 است که این میزان در سال 93 به میزان 39478 گزارش شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعاملات این دانشگاه با بخش‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 2100 قرارداد با بخش صنعت منعقد شده است و میزان درآمد دانشگاه از محل قرارداد با صنعت در سال 94 به میزان 92.1 میلیارد ریال بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم‌وصنعت ایران تعداد ثبت اختراعات بین‌المللی این دانشگاه را سه مورد ذکر کرد و یادآور شد: درصدد هستیم که این تعداد را به 10 اختراع افزایش دهیم. ضمن آنکه درصدد هستیم تولیدات محصولات فناورانه تولیدشده را از 68 مورد به 250 محصول افزایش دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر پژوهشگران این دانشگاه موفق به تولید 118 محصول فناورانه شده‌اند.

محمدی، تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان را بر اساس سه اولویت فروش دانش‌بنیان، فروش بهره مالکانه و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: یکی از اهداف مرکز رشد این دانشگاه افزایش تعداد واحدهای فناور مستقر در این مرکز است و برنامه داریم که تعداد واحدهای فناور را به 100 شرکت تا چهار سال آینده افزایش دهیم.

وی همچنین از طراحی برج فناوری در شرق تهران خبر داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار