اصفهان؛

کنفرانس امام موسی کاظم و امام جواد(ع) در اصفهان برگزار شد

سومین کنفرانس علمی ، پژوهشی امام موسی کاظم(ع) و امام جواد (ع) با هدف تبیین و تشریح زندگی این دو امام معصوم روز سه شنبه در کتاب خانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،استاد حوزه علمیه قم امروز در این کنفرانس با بیان اینکه رهبران دینی و سیاسی اثرات بسیاری در جامعه دارند، افزود: امروز جوامع بشری در بحران رهبری به سر می برند.
حجت الاسلام سید محمد علی خادمی با بیان اینکه ائمه (ع) نور و خیرات و رهبران جامعه اسلامی بودند، افزود: امروز باید بخشی از زندگی خود را برای شناخت و افزایش معرفت نسبت به رهبران خود قرار دهیم.
وی با بیان اینکه رهبر راه و طریق درست و واقعی را به ما نشان می دهد، گفت: در صورتی که برای زندگی خود الگو، مدل و رهبر قرار دهیم، زندگی موفقی خواهیم داشت.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) نقش مهمی در پیشبرد علوم فقهی اسلام داشت، گفت:این امام بزرگوار بیش از 14 سال از عمر خود را در زندان به سر برد اما بیش از 2 هزار حدیث فقهی از ایشان جمع آوری شده است.
حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه امام موسی کاظم سرمایه های علمی بسیاری برای جامعه اسلامی بر جا گذاشت، گفت: اختلاف بین نوع رسالت، انتشار اسلام و فعالیت هر کدام از ائمه وجود داشت و نقش امام موسی کاظم با نقش امام صادق(ع) تفاوت داشت اما هدف همه آنها یکی بود.
حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه باید زندگی خود را با اتصال و پیوند با زندگی اهل بیت(ع) مثمر کنیم، گفت: با اتصال به ائمه اطهار(ع) می توانیم زندگی خود را احیا کنیم.
وی با بیان اینکه احادیث امام صادق باید در دانشگاه های کشورهای اسلامی ارائه شود، گفت: هر کدام از ائمه ما نسبت به مسائل علمی توجه ویژه ای داشتند و می توان آنرا در دانشگاه ها مطرح کرد.
حجت الاسلام خادمی گفت: الگو برداری و شناخت ائمه اطهار(ع) مشکلات امروزی نسل جوان را برطرف می کند.
وی افزود: زندگی این دو امام بزرگوار دریای خروشانی است که با برگزاری اینگونه کنفرانس ها شاید بتوان قطره ای از آنرا برداشت کرد.
امام جمعه خوراسگان هم در این کنفرانس گفت: همه ما وظیفه داریم امامان خود را بخوبی بشناسیم و نسبت به آنها معرفت و شناخت پیدا کنیم و از دستورات آنها پیروی کنیم.
حجت الاسلام حسین ربانی با بیان اینکه در دنیای امروز به شناخت بیشتری از ائمه نیاز داریم، افزود: امروز با تندروی ها و افراطی گری هایی مواجه هستیم که بیشترین ضربه را اسلام می زند و چهره اسلام را تند و خشن نشان می دهد.
حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) انسان مبارزی بود و در برابر ظلم زمانه سکوت نکرد، گفت: امام موسی کاظم (ع) انسانی به تمام معنا مبارز و سیاسی بود و تحول در جامعه ایجاد کرد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: 25 مقاله علمی و پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارائه شد.
دکتر یاسین صعیدی افزود: مقالات ارائه شده چاپ خواهد شد و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت و از نویسندگان آنها تجلیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان خود را ملزم به برگزاری اینگونه همایش ها می داند، گفت: برگزاری چنین همایش هایی با توجه به فعالیت گروه های مرتجع و تندرو دردنیای کنونی ضرورت دارد.
وی افزود: انسان سازی، قطع وابستگی و تضمین استقلال کشور از رسالت های اصلی دانشگاه است.
این کنفرانس در سرفصل های تبیین جایگاه علم و دانش در سیره نظری و عملی آن امامان، شناخت دیدگاهها و اندیشه های اجتماعی ارتباطی و اقتصادی این امامان، بررسی اندیشه های فرهنگی معنوی، علوم در محضر این دو امام از منظر طب، سلامت، روانشناسی، نجوم و...، بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی دوران حضرت امام موسی کاظم (ع) تبیین جریان های فکری ، فقهی و برهانی عصر این دو امام، حضرت امام موسی کاظم و امام جواد(ع) در ادبیات فارسی و سایر موضوعات پیشنهادی برگزار شد.
امام موسی بن جعفر ملقب به کاظم(128 - 183 هجری قمری)، امام هفتم شیعیان ؛ پس از شهادت پدرش امام جعفر صادق(ع)، از سال 148 تا 183، به مدت 35 سال امامت شیعیان را بر عهده داشت.
او را به سبب گذشت و بردباری بسیارش، کاظم خواندند و عابدترین، داناترین و بخشنده‌ترین مردم زمانه‌اش به شمار می‌آمدو نزد عراقیان به باب قضاء الحوائج عندالله معروف است.
گفته‌اند امام کاظم 37 فرزند داشته است. معروف‌ترین پسران وی امام رضا، احمد، حمزه، محمد و معروف‌ترین دختر وی، حضرت معصومه است.
امام کاظم چندین سال ازعمر خود را در زندان به سر برد و در بیست و پنجم رجب سال 183 هجری قمری در زندان بغداد به دستور هارون الرشید و به دست سندی بن شاهک مسموم شد و به شهادت رسید.
امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع ) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت .
نامش محمد معروف به جواد و تقی است و القاب دیگری مانند : رضی و متقی نیز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر می باشد . مادر گرامی اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است .
امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت .




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
ممنون