در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده تغییر مسیر داده است/ طلاق؛ مشخصه جدی تهدید خانواده‌ها

خانواده و تهدیدهای پیش روی آن، امشب 30 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خانواده و تهدید های پیش رو امشب 30 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور افروز عضو هیات علمی دانشگاه تهران، موسوی چلک رییس انجمن مددکاران ایران و محبوبی معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موسوی چلک رییس انجمن مددکاران ایران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه،  چه مواردی آسیب های خانواده را تهدید می‌کند گفت: آسیب های اجتماعی یکی از چالش های جدی کشور به حساب می‌آید که متاسفانه جامعه را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه، علارغم همه تهدید ها خانواده یکی از محورهای مورد وثوق است افزود: سمت و سوی آسیب های اجتماعی به سمت خانواده تغییر مسیر داده است که باید نگران بود.

رئیس انجمن مددکاران ایران، یکی از مشخصه های جدی تهدید خانواده را طلاق دانست و عنوان کرد: مواد مخدر و روان گردان ها یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت روانی و اجتماعی خانواده است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه، فاصله بین اعضای خانواده بیشتر شده است افزود: این فاصله عاطفی منجر شده تا خانواده به صورت ناخودآگاه از یکدیگر فاصله بگیرند.

وی با اشاره به کارکردهای اجتماعی خانواده بیان کرد: ابزار های نوین ارتباطی و فضای مجازی زندگی امروز را تهدید کرده است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه، تغییر ساختار زندگی اجتماعی بر سبک زندگی تاثیر گذاشته است اظهار داشت: باید ارتباطات میان اعضای خانواده قوی تر شود.

رئیس انجمن مددکاران ایران با اشاره اینکه، باید کیفیت ارتباط را در درون خانواده افزایش داد افزود: خانواده باید به کارکردهای خود توجه کند.

غلامعلی افروز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، تردیدی نیست که برخی از آسیب های اجتماعی می تواند خانواده ها را متاثر کند گفت: باید پیوند های عاطفی میان زن و شوهر به نحو شایسته ای برقرار شود.

وی، یکی از ویژگی های انسان های خلاق را آرامش دانست و افزود: مصونیت عاطفی اکسیر حیات اجتماعی خانواده و انسان ها است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه، ریشه همسر گریزی، همسر ستیزی، طلاق و جدایی دافعه های عاطفی و روانی است خاطرنشان کرد: یلدا اوج کمال شب است لذا چله، کمال عقلانیت انسان ها است.

افروز با تاکید بر اینکه، واژه های انضباطی نباید در خانواده ها حاکم شود ادامه داد: بحث های انضباطی آفت تربیت است و باید از آن پرهیز کرد.

نهاد خانواده متاثر از تحولات جامعه مدرن است

در بخش دیگری از این برنامه ، محبوبی معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت ارشاد نیز با بیان اینکه چالش های پیش روی خانواده را می توان در سه سطح مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: در سطح کلان، این پدیده(خانواده) متاثر از تحولات جامعه مدرن است به این معنا که جامعه مدرن ارزش های خاص خود را ترویج می کند.

وی افزود: برخی جامعه شناسان معتقدند، رفتارهای سنتی ای می توانند در جامعه مدرن امروز تداوم پیدا کنند که با ارزش های این جامعه هم راستا باشند، بنابراین از دید آنها، علت اینکه سنت شب یلدا و نوروز در جامعه مدرن امروز تداوم پیدا کرده این است که یا ارزش مصرف گرایی همخوانی دارد.

آسیب های اجتماعی ناشی از سبک و شرایط جامعه امروز است

محبوبی تصریح کرد: گرچه به طور مطلق نظر این جامعه شناسان را قبول ندارم اما می پذیرم که ارزش های نوین در جامعه مدرن ، برخی رفتارها را رقم می زند و بر همین اساس هم معتقدم، آسیب های اجتماعی ناشی از سبک زندگی و شرایط امروز جامعه است.

معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور  در ادامه به ضعف کارکردهای نهادهای میانی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مظاهر جامعه  مدرن ، تکنولوژی خصوصا تکنولوژی های عرصه ارتباطات است که ترویج این تکنولوژی‌ها در جامعه بدون پیوست های اجتماعی و فرهنگی و فقدان برنامه هایی برای جبران آثار آن، باعث می شوند که احساس کنیم فاصله در در خانواده ها در حال زیاد شدن است.

جامعه مدرن به طرز افراطی به دنبال فردگرایی است

وی در ادامه به سطح فردی چالش های پیش روی خانواده اشاره کرد و گفت: جامعه مدرن به طرز افراطی به دنبال فرد گرایی است و خیلی از ما گرایش به سمت فرد گرایی مفرط داریم که آثار خود را بر جامعه نیز بر جای گذاشته است.

نهاد دین، کارکرد موثری در تار و پود جامعه ما دارد

محبوبی به راهکارهای حل چالش های پیش روی خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار نهاد خانواده ، آن چه که در تار و پود جامعه ما کارکرد موثری دارد، نهاد دین است لذا برای اینکه بتوانیم در عین استفاده از مظاهر جامعه جدید ارزش های خودمان را هم حفظ کنیم می بایست از نهاد دین با تمام ظرفیت آن استفاده کنیم.

در ادامه این بحث موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران ایران در بخش دیگری از سخنانش در تشریح آسیب هایی که خانواده را تهدید می کند گفت: شرایط خانواده امروز به گونه ای است که باید تدابیر جدی را در رابطه با اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد: سیاست های کلی خانواده، ابلاغی مقام معظم رهبری باید سرلوحه سیاست گذاران و برنامه ریزان درهمه عرصه ها قرار بگیرد.

سیاستهای کلی خانواده باید سرلوحه کار سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور باشد


رئیس انجمن مددکاران ایران ادامه داد: آنچه که امروز خانواده ما بیش از همیشه از آن رنج می برد آن است که کارکردهایی که از آن انتظامی رود را نمی تواند انجام دهد و شاید به همین دلیل است که نگران این نهاد هستیم.

وی افزود: بخش دیگری از تهدیدهایی که خانواده را هدف قرار داده از محیط بیرون خانواده متاثر می شود و برای من اساس اعتقاد ما این است که دولت ها و سازمان ها باید خانواده محور باشند.

موسوی با بیان اینکه علی‌رغم توجه به خانواده در گفتار، در عمل ساز و کار درستی در عرصه  های مختلف اتخاذ نشده بود گفت: اگر خانواده تخریب شود جامعه نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد و به همین دلیل است که می گوییم خانواده سالم است که می تواند جامعه سالم را شکل دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار