اعتبار نظام پزشکی لازمه فعالیت کلینیک‌های درمانی/ ورود افراد غیرحرفه‌ای در درمان قانونی نیست

اعتبار نظام پزشکی و مجوز از سوی مراکز قانونی تنها شاخص فعالیت افراد حرفه ای در درمان کشور است و ورود افراد غیرحرفه ای به حوزه درمان غیرقانونی و تحت پیگیری های قانونی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیزاده دبیرعلمی بیست و یکمین کنگره کاردرمانی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ورود افراد غیر متخصص، نظیر رشته های تربیت بدنی در بخش جسمانی و گروه روانشناسی در بخش روانی باعث گلایه کار درمانگران کشور شده است که این موضوع با حمایت های نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: بحث تعرفه های کاردرمانی همانند سایر رشته ها انتقاداتی در برداشت و افزایش تعرفه ها ناراحت کننده بود اما سیاست نظام سلامت مبنی بر درصد مساوی بر افزایش تعرفه ها شد که پیگیر این قضیه نیز هستیم و در اواخر دی ماه خدمات جدید نیزبه سایر خدمات اضافه خواهد شد

علیزاده اضافه کرد: کلینیک هایی با نام کاردرمانگر فعالیت نمی کنند یکی از چالش های حوزه سلامت هستند که این گروه ها اجازه کاردرمانی ندارند و باید این موضوع بطور جد مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در خصوص ارائه خدمات توانبخشی و بویژه خدمات کاردرمانی کلینیک هایی مراقبت های روزانه بهزیستی در شیفت عصر نیز فعالیت های مشابه انجام داده اند که این کار نیز غیرقانونی است و با مسئولان بهزیستی در وزارت بهداشت برای برطرف ساختن این مشکلات برنامه هایی داشته و خواهیم داشت.

وی تاسیس دفتر توانبخشی در وزارت بهداشت را نقطه عطفی در عرصه توانبخشی دانست و از طرح کاهش سابقه کاری کاردرمانگران خبر داد.

وی بیان کرد: سابقه زیاد سبب ورود افراد غیرحرفه ای به کار تخصصی درمانگران توانبخشی شده است که برای حذف موانع در صدد کاهش سابقه کار، افزایش کیفیت آموزش و مهارت های کاردرمانگران شهرستان های کشورمان در راستای تاسیس کلینیک ها و ارایه خدمات تخصی هستیم.

رفع محدودیت های توانبخشی لازمه اقتصاد سلامت
ابراهیمی رییس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کاردرمانی، ترکیب دانش و هنر است و خوشبختانه درمانگر امروز جامعه شرایط خوبی در ارائه خدمات سلامت  دارند.

رییس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تمام هنر کاردرمانگر بطور خاص، در دستانش است که علم کاردرمانی برای دستیابی به این هنر کسب می شود.

وی افزود: این رشته وابسته به تکنولوژی و مسایل تلفیقی دیگر نیست یا بسیار کم است و حرفه ای است که سبب می شود تا فرد کم توان به زندگی برگردد و از داشته های او استفاده می کند تا بتواند به زندگی مستقلی با توجه به توانمندی‌هایش برسد.

ابراهیمی توانبخشی حرفه ای به معنای حضور فعال افراد کم توان در جامعه را حائز اهمیت دانست و گفت: درمانگران حوزه توانبخشی در بسیاری از مواقع محدود هستند و باید فعالیت ما به این سمت برود که در حیطه بستر و با توجه به شرایط بیمار خدمات ارائه شود وگرنه علاوه بر اینکه هزینه زیادی را به بیمار تحمیل می کند، تاثیر لازم را بر بیمار نخواهد داشت.

وی گفت: خوشبختانه نگاه امروز جامعه به کاردرمانی بهتر از نگاه سال های گذشته است و آنقدر این رشته رشد داشته که باید این کنگره ها و نشست های علمی و بروز رسانی مباحث توسعه پیداکند.

رئیس دانشکده توانبخشی در ادامه از همراهی متولیان توانبخشی در عرصه بهداشت و درمان کشور خبر داد و افزود: منع قانونی افراد غیرحرفه ای به کاردرمانی نیز با مساعدت متولیان پیگیری می شود.

وی همچنین از پیگرد قانونی ورود افراد غیر کار درمان بویژه کارشناسان تربیت بدنی به حرفه کاردرمانی خبر داد.

ابراهیمی در این خصوص گفت: جامعه کاردرمانی باید تمامی آموزش های لازم که  حق مردم است را ببیند و در جهت رشد و ارتقا نظام سلامت گام بردارد.

وی تصریح کرد: جامعه کاردرمانی از تمام پتانسیلی که در کشور است، بخوبی استفاده می کند تا سهم سلامت مردم را ادا کند.

ابراهیمی گفت: کنگره کاردرمانی که برای کاردرمانگران شرکت کننده دارای 15 امتیاز بازآموزی است، با شعار کاردرمانی، تلفیق و مشارکت در جامعه، تازه ترین یافته های علم کاردرمانی را در جهت توانمندسازی افراد کم توان برای حضور آنان در جامعه و در کنار افراد عادی را ارائه می کند.

محورهایی مانند  مداخله کاردرمانی مبتنی بر شبکه، کاردرمانی در اختلالات روانی و اجتماعی، کاردرمانی و سرطان، کاردرمانی و اعتیاد، کاردرمانی و سالمندان، توانبخشی مبتنی بر جامعه، توانبخشی حرفه ای در این کنگره سه روزه مطرح می شود.

مدلهای جدید در کاردرمانی، طب مکمل برای کاردرمانی، اخلاق حرفه ای، پزشکی قانونی و پیشگیری از بروز ناتوانی در کودکان و بزرگسالان، از جمله رویکردهای نوین کنگره کاردرمانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار