در گفتگوی باشگاه خبرنگاران با بهمنی‌قاجار مطرح شد

طالبان در بیانیه‌های اخیرش چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

یک کارشناس مسائل افغانستان این مسأله را که طالبان با رویکرد جدید خود چه مقدار می‌توانند در تغییر نگاه جامعه افغانستان به خود موفق باشد را تشریح کرد.

قاجاریه
محمدعلی بهمنی قاجار کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌المللی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره بیانیه‌های اخیر طالبان با بیان اینکه به نظر می‌رسد چنین رویکردهایی نشان‌دهنده تلاش آنان برای جداسازی مواضعشان از گروه‌ تروریستی داعش است، اظهارداشت: مقام‌های طالبان می‌خواهند یک رویکرد مدنی و انسانی از خود نشان دهند؛ لذا ما انعطاف آنها را فقط در بیانیه اخیرشان مبنی بر عدم حمله به مراکز آموزشی نمی‌بینیم، بلکه در تمامی حملات تروریستی که اخیرا در افغانستان صورت گرفته است مانند حمله به شیعیان در ایام عزاداری امام حسین (ع) این مسأله را به وضوح مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر این روزها در فضای مجازی گفتگوهای اعضای طالبان را که بسیار هم فعال شده‌اند را پیگیری کنید متوجه تغییر رویکرد آنان در رابطه با رسانه‌ و همینطور به تعامل و ارتباط با کشورهای دیگر خواهید شد.

بهمنی‌قاجار اضافه کرد: طالبان حتی در شایعه اخیر مبنی بر دعوت از آنان برای شرکت در کنفرانس اسلامی گرچه این دعوت را تکذیب کردند، ولی به نظر می‌رسد که رویکرد مسالمت آمیزی نسبت به این موضوع دارند و تأکید می‌کنند که مبارزه ما با کفار و آمریکاست. بنابراین مواضع اخیر اینها را باید در یک مجموعه کلی نگاه کنیم که همانا برائت آنان از تروریست‌های داعش است.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه مشخص نیست که طالبان با رویکرد جدید خود چه مقدار می‌توانند در تغییر نگاه جامعه افغانستان به خود موفق باشد، تاکید کرد: بیشتر مردم افغانستان، روشنفکران و فعالان فرهنگی مشکلات کشورشان را زیر سر طالبان و حملات تروریستی و فعالیت‌های دهشت افکنانه آنان می‌بینند. به خصوص که مردم افغانستان مسأله داعش را جدی نگرفته و آن را پروپاگاندای خارجی‌ها تلقی می‌کنند.

بهمنی‌قاجار توضیح داد: در واقع مردم و جامعه سیاسی و فرهنگی افغانستان، پاکستان را مسئول فعلی مشکلات کشورشان می‌دانند و طالبان را هم ابزار پاکستان می‌دانند و لذا اینها منافعشان در این است که خود را مستقل نشان دهند. ولی اینکه تا چه میزانی در این مسأله موفق شوند، جای شک و تردید وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه فرهنگ جامعه امروز افغانستان رشد کرده و از فرهنگ افراط گرایانه طالبان فاصله بسیاری گرفته است، گفت: درست است که این طالبان هم طالبان 15 سال پیش نیست و شاید نسل جوان اینها نسبت به مواضع رهبران پیشین خود سست‌تر شده‌اند، اما هنوز با سطح عمومی و سیاسی امروز افغانستان فاصله زیادی دارند. به خصوص که وابستگی آنان به پاکستان در تحولات سیاسی افغانستان طالبان سایه می‌افکند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.