صالحی امیری مطرح کرد؛

زیارت عتبات به شیوه کنونی موجبات وهن نظام را فراهم آورده است/ تصمیم گرفتم محمدی موقتا سرپرست سازمان حج و زیارت شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از روند کنونی زیارت عتبات و وضعیت زائران گفت: این وضعیت موجبات وهن نظام و زائران را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان حج و زیارت سازمان حج و زیارت و تکریم رئیس سابق این سازمان اظهار داشت: سازمان حج و زیارت هم‌اکنون تبدیل به کانون کادرسازی برای جمهوری اسلامی ایران شده است.

صالحی امیری افزود:‌ بخش زیادی از مدیران و کارمندان سازمان حج و زیارت در مسیر فعالیت‌های خود تجارب گران‌بهایی را آموخته‌اند که هم‌‌اکنون حین فعالیت‌شان در دیگر سازمان‌ها این تجارب را انتقال می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج نماد زیست فرهنگی در نظام اسلامی است و اگر بنا باشد از تخریب، تهمت و شایعه‌ پرهیز کنیم، تقویت زیارت حج و عتبات و هدایت مردم به سمت اهل بیت مسیر خوبی است.

وی اظهار داشت: حج کانونی بزرگ برای ساخت انسان به حساب می‌آید که بر اساس اندیشه امام خمینی (ره)، آموخته‌های من هم بر همین اساس ساخت انسان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام مبانی اندیشه فرهنگی ما هدفش ساخت انسان است و لاغیر.

صالحی امیری افزود: اگر حوزه فرهنگی ما دچار کم کاری شده است باید برای جبران آن تقویت حوزه فرهنگی - دینی در جامعه را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: در حج روحانیت، نخبگان، ادبا،‌ شعرا و انسان‌های فرهیخته گردهم می‌آیند و با یکدیگر گفتگو می‌کنند، لذا می‌توانیم حج را بزرگ‌ترین کارخانه انسان‌ساز بدانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ امروز بیش از گذشته نیازمند زیارت هستیم و تداوم این زیست فرهنگی نیازمند حرکت به سمت بیت‌الله است که انسان‌ها در آن جا با خدای خود عهده می‌بندد از رذیلت‌ها دور شوند و با او پیمان می‌بندند.

وی تصریح کرد:‌‌ آسیب‌های اجتماعی در ایران در ایام عاشورا و محرم و ماه رمضان کاهش می‌یابد ، لذا باید از این ظرفیت استفاده بیشتری کنیم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا مسیر حج  را باز کرده که این مسیر هم‌اکنون توسط متحجرین مسدود شده است، لذا می‌کوشیم تا علاوه بر رسالت شرعی، رسالت فرهنگی خود را که بر دوش‌مان داریم در مورد بازگشایی حج انجام دهیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم که مسیر حج باز شود و مذاکراتی را در این خصوص با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی آغاز کرده‌ایم تا مسیر بازگشایی حج را هموار کنیم که البته کشور میزبان باید شرایط لازم را برای پذیرایی از زائران ایرانی فراهم کند که این شرایط توسط نظام جمهوری اسلامی ایران برای اعزام زائران حج تعریف شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر دشمن متحجر مسیر حج را مسدود کند، آن وقت در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد شد.

صالحی امیری افزود: حج نقطه اتصال جمهوری اسلامی ایران با دنیای اسلام است، اما دشمن می‌خواهد این مجرای جمهوری اسلامی با دنیای اسلام را مختل کند، لذا باید تلاش کنیم این مسیر را باز کنیم.

وی تصریح کرد: باید به این جمع‌بندی برسیم که در سازمان حج و زیارت استحکام بیشتری برای دستیابی به اهداف جدید فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت اصرار زیادی در ماندن آقای اوحدی در این سازمان داشتند، گفت: شخص آقای اوحدی اصرار بر جابه‌جایی داشت اما با حکم مشاوره جدید آقای جهانگیری برای وی تفسیر دو شغله بودن را در خصوص آقای اوحدی داشتند، به همین دلیل تلاش کردیم در اسرع وقت تغییرات را در سازمان حج و زیارت اعمال کنیم تا مشکلی در روند فعالیت‌های آن به وجود نیاید.

صالحی امیری در خصوص ویژگی‌های فردی آقای اوحدی گفت: اخلاق‌محوری و اقدامات جهادی در کارهای آقای اوحدی همواره در دستور کارش بوده است و وی از تمام ظرفیت‌هایش حین فعالیت‌های روزمره از این دو موضوع بهره‌مند می‌شد.

*زیارت عتبات به شکل کنونی موجبات وهن نظام را فراهم آورده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به حجم اعزام زائران به عتبات قطعاً این مسیر باید سازماندهی شود لذا نیازمند سازمان‌دهی دقیق مانند سازمان‌دهی حج برای زیارت عتبات هستیم تا زائران بتوانند بدون دغدغه به این سفر اعزام شوند، اما امروز آن چه شاهد آن هستیم، شایسته ایران اسلامی نیست.

 وی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه‌ای را با شورای عالی امنیت ملی جهت سازمان‌دهی زیارت عتبات داشتیم، گفت: سازمان‌دهی عتبات و عالیات امری ضروری و قطعی است، چرا که وضعیت فعلی وهن زائران و نظام است که باید تبدیل به عزت زائران و نظام شود. 

وی با بیان اینکه در گفتگو با زائران عتبات در سفر اخیرمن به عراق، آن ها از خدمات ارائه شده ابراز نارضایتی می‌کردند، گفت: این زائران عتبات از حوادث رخ داده در عراق ناراحت بودند، به همین دلیل در روزهای آتی بحث بهبود خدمات در عتبات عالیات را در سطح عالی نظام دنبال خواهم کرد.

صالحی امیری گفت: اعزام زائران به عتبات باید با کمترین هزینه و بیشترین برداشت معنوی صورت گیرد.


*شرایط ما برای حج تغییری نکرده است/ سیاست های کلی همان است که رهبری فرمودند

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان حج و زیارت، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در انجام فرآیند حج وجود ندارد، اظهار داشت: مسئله حج به سیاست های عالی نظام مربوط است و شرایط ما همان شرایطی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند.

وی ادامه داد: اگر عربستان شرایط لازم را برای برگزاری فریضه حج مهیا کند، آمادگی لازم برای اعزام حاجیان را داریم و در حال حاضر منتظر تصمیم عربستان در این خصوص هستیم، اما از سوی ایران هیچ محدودیتی برای اعزام زائران وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اعزام زائران از سوی شرکت های خصوصی و آزادبرها گفت: اینکه صرفا زیارت عتبات را به سازمان حج موکول کنیم، صحیح نیست، اما محوریت و سیاستگذاری حتما باید از سوی سازمان حج و زیارت انجام شود.

صالحی امیری با بیان اینکه باید از ظرفیت همه کارگزاران و بخش خصوصی استفاده شود، ادامه داد: به این جمع بندی رسیدیم که سیاستگذاری به صورت متمرکز انجام شود، اما اجرای آن به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از همه ظرفیت ها و بخش خصوصی انجام شود تا مردم با کمترین دغدغه به زیارت عتبات بروند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود برخی مشکلات در اعزام زائران به عتبات عالیات تأکید کرد: به دلیل عشق مردم و هجوم زائران به مرزها بی نظمی هایی در مراسم اربعین ایجاد شد که لازم است سازماندهی شود.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: در سطح ملی باید تصمیم گیری در نهادهای ذی‌ربط انجام شود و در حال حاضر هماهنگی با همه سازمان هایی که به نحوی با اعزام زائران ارتباط دارند، در حال انجام است تا زیارت عتبات با حداکثر آسایش و حداقل مشقت انجام شود و امیدواریم به زودی نتایج این تصمیم گیری ها مشاهده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد شروط ایران برای اعزام حجاج به عربستان گفت: شروط همان شروط قبلی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار