معاون علمی فناوری رئیس جمهور عنوان کرد؛

تکیه بر پول نفت جلوی خلاقیت و فعالیت‌های مبتکرانه جوانان را می‌گیرد/ سرمایه‌گذاری دولتی در بخش اشتغال؛ اشتباه بزرگ کشور


معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: سرمایه‌گذاری دولتی در محیط‌های کسب و کار با هدف اشتغال جوانان اشتباه بزرگی است و تکیه بر پول نفت ریشه بسیاری از خلاقیت‌ها را خشک می‌کند.


به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مراسم رونمایی صندوق‌های جسورانه و وی سی (VC) در وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به اتحاد این کشور در همه مسائل علمی اظهار داشت: ما خودمان را بدهکار به دولت می‌دانیم و زمانی که از اقتصاد صحبت می‌کنیم اگر بخواهیم به پیشرفت دست یابیم باید آن را مردم درست کنند. 

وی بیان کرد: وقتی افراد به دنبال کار دولتی نباشند، سازمان‌های مختلف به دنبال پایین کشیدن کرکره کسب و کارشان هستند و این باعث پسرفت یک کشور می شود. 

ستاری ادامه داد: فردی که به دنبال پول نفت کشورش نباشد باید با سازمانهای مختلف بجنگد و این مسئله باعث شده محیط های کسب و کار با مشکلات روبرو شوند و این امر ریشه در فرهنگ ما دارد. 
 
وی افزود: دانشگاه‌های ما عناوین درسی‌شان مطابق نیازهای جامعه نبوده و با تکیه بر پول نفت جلوی ماشین سازی، طراحی صنعت‌های مختلف گرفته شده است. ما در حال حاضر نیازی به فارغ التحصیلان دانشگاهی نداریم و با چند تکنسین می‌توانیم سازمان ها را اداره کنیم. 
 
ستاری گفت: کشور ما با پنج هزار سال تاریخ و تمدن و تجارت زمانی در دنیا آقایی می‌کرد اما به دلیل دل خوش کردن به پول نفت، اقتصاد کشورمان از چرخش می‌افتد و یک سری مشکلات گریبانگر ما می‌شود. 
 
وی اظهار داشت: دربدنه استخدامی دولت دیوار چند لایه‌ی وجود دارد که وقتی افراد به استخدام کارهای دولتی در می‌آیند فعالیت‌هایشان فرق می‌کند. همین مسئله کشور را دچار چالش‌های فراوان کرده‌ است. 
 
ستاری ادامه داد: قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان هم اکنون بیش از 80 خدمت را ارائه می‌دهد که معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و بیمه جزئی از این خدمات ارزشمند است و ما برای جوانانی که در این شرکتهای نوپا مشغول خدمت هستند سربازی را از نوع عادی به علمی و پژوهشی منتقل کرده‌ایم. 
 
وی ادامه داد: اما صنعت ما متشکل از همان شرکتهای دانش بنیانی است که در وسط تهران سالی چند هزار میلیارد فروش دارند و هم اکنون در کل کشور 2 هزار و 860 شرکت و هزاران استارت‌آپ در حال فعالیت هستند و جوانان زیادی به کار تحقیق و پژوهش در این شرکتها مشغول هستند.
 
ستاری تاکید کرد: هم اکنون در کشور استارت‌آپ‌هایی داریم که بین سه هزار تا پنج هزار میلیارد تومان در سال فروش دارند و هر سال این رشد چند برابر می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه شرکتهای بزرگ پولشان را از دولت نگرفته‌اند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در سیستم دولتی با هدف اشتغال کاری اشتباه است و ما باید به جوانانمان اعتماد کرده و ایجاد یک محیط کسب و کار با تکیه بر فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد می‌شود و این امر نیازمند یک فرهنگ سازی با برنامه است. 
 
ستاری ادامه داد: همیشه ایده عامل سوم و پول عامل هشتم موفقیت است و امروزه در کشور جوانانی در استارت‌آپ‌ها مشغول به فعالیت هستند که زندگی روزمره خود را می‌چرخانند و پایگاه اقتصاد کشور بر اساس فعالیت آنها شکل می‌گیرد. 
 
وی اضافه کرد: شرکت واتس‌آپ که 21 میلیارد دلار به فروش رفت از 45 جوان کارش را شروع کرد. از طرفی شرکت‌های دانش بنیان 200 میلیارد تومان فروش دارند که سهامشان چند برابر شده است و برخی از استارت‌آپ‌های کشور از رشد هزار درصدی تا به امروز برخوردار بوده‌اند. 
 
وی عنوان کرد: هم اکنون در کشور 20 شتاب دهنده مشغول به فعالیت هستند و ما چهارمین تولید کننده مهندس در کشور هستیم و هیچ کشور اروپایی پنج میلیون دانشجو و 23 میلیون جوان ندارد و ما باید به فرهنگ و سنت‌های قدیم خود برگردیم. 
 
ستاری یادآور شد: صندوقهای ریسکی و خطرپذیر محل مناسبی برای اعتماد به جوانان تحصیل کرده محسوب می‌شوند و معاونت علمی و دولت همانند چتری در بالای سر این شرکتها سایه افکنده‌اند تا کسی در کارشان خللی ایجاد نکند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریمیان
۲۰:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۵
ازاینکه درآمدنفت متاسفانه جلوی خلاقیت راگرفته ولی جلوی اختلاص وسواستفاده ازبیت المال رابازگذاشته..
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۵
درست است اما اقای دکتر متاسفانه شما متوجه نیستید که باید پول نفت صرف طرحهایی با ارزش افزوده شود. ایا شما موقعی که ازمایشگاهای دانشگاهها را با پول نفت تجهیز نکرده اید می توانید افرادی با سواد که قادر به تشکیل شرکتهای دانش بنیان باشند تربیت کنید. ایا شما پول نفت را برای عمران و ابادانی کشور احتیاج ندارید
آخرین اخبار