سامانه "نِما" با هدف توسعه علمی آغاز بکار کرد/ لزوم تقویت جایگاه ایران در نشریه‌های علمی

سامانه نِما زیر نظر وزارت علوم با هدف توسعه و ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان راه‌اندازی و رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از سامانه نما (جايگاه علم، فناورى و نوآورى ايران در جهان) عصر امروز با حضور احمدى معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

در این مراسم سيروس عليدوستى رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اظهار داشت: سامانه جايگاه علم، فناورى و نوآورى ايران در جهان (نما) در پژوهشگاه علوم و فناورى اطلاعات ايران (ایرانداک) با حمايت دبيرخانه شوراى عالى علوم، تحقيقات و فناورى طراحى و راه اندازى شده است.

وي ادامه داد: هدف از راه‌اندازی اين سامانه شناسايى، توصيف و گزارش درست و روزآمد جايگاه كشور در شاخص هاى كليدى جهانى علم، فناورى و نوآورى است. از طرفی نما ساختار و روش شناسى اين شاخص ها را ارائه داده و امتياز و رتبه ايران را در ابعاد گوناگون آنها گزارش مي دهد.

عليدوستي با اشاره به هدف راه اندازى سامانه نما گفت: اهميت آگاهي از شاخص های علم، فناورى و نوآورى در سياست گذارى و تفاوت در گزارش شاخص ها است و گزارش نشدن شاخص ها و دشوارى مقايسه اين شاخص ها باعث شد تا ما اين سامانه را طراحى و راه اندازى كنيم.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با بيان هفت دسته بندى شاخص ها علم، فناورى و نوآورى یادآور شد: جايگاه پژوهشگران، جايگاه نشريه هاي علمى و جايگاه موسسه ها در نظام هاى فراگير و موضوعى رتبه بندى جهانى، جايگاه موسسه ها در نظام رتبه بندى وبگاه ها، جايگاه ايران در نمايه هاى استنادى و در رتبه بندى هاي علم و فناورى دسته بندى شاخص ها در سامانه نما است.

علیدوستی عنوان کرد: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد از رویکردهای مهم مدیریت عمومی در سده کنونی است. تجربه‌های بی‌شماری نشان می‌دهند که تصمیم‌های یک شواهد و داده‌ها را نادیده گرفته به سرانجامی نرسیده و تنها هدر رفت منابع را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه ساخت و توسعه شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری برای اندازه‌گیری ابعاد گوناگون از منابع مالی و انسانی گرفته تا پیشرفت‌های علم و فناوری همیشه یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان علم، فناوری و نوآوری بوده است، گفت: هیچ شاخصی در این حوزه کامل نبوده و نمی‌تواند گویای همه حقایق باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: همه شاخص‌های علم و فناوری در خور توجه بوده و شاخص‌هایی که در سطح جهانی منتشر می‌شوند گستره بزرگ‌تری دارند از این رو برای دولت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند چرا که این شاخص ها می‌توانند گویای وضعیت یک کشور در جهان باشند.

وی افزود: این شاخص‌ها داده‌های ارزشمندی را برای هر کشور فراهم می‌کند که کاربرد آن می‌تواند کیفیت تصمیم‌ها را بهبود بخشد. از دیگر ویژگی‌های چنین شاخص‌هایی مقایسه کشورها با یکدیگر بوده و هر کشور می‌تواند جایگاه خود در جهان را سنجیده و برای بهبود آن تلاش کند.

علیدوستی عنوان کرد: شاید همه شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری به کار سیاست‌گذاری کشور نیاید زیرا برخی از آنها سوگیرانه است یا بدون کاربرد بوده و داده‌های روزآمد و درست کشور را دربر نداشته‌اند و این شاخص‌ها و جایگاه کشور در آنها به خوبی و یک جا پایش و گزارش نمی‌شوند از این رو نیز گاهی دریافت یکپارچه از وضعیت کشور شدنی نبوده و گاه آمارهای گوناگونی از یک شاخص گزارش شده و گاهی برخی شاخص‌ها اصلا گزارش نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این آشفتگی‌ها می‌توانند سیاست‌گذاران را از ماهیت و ارزش‌های علم و فناوری دور کند، افزود: علاوه بر این ممکن است آنها به برخی از شاخص‌ها باور نداشته و در نتیجه نقش داده‌ها و شواهد را در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کاهش داده و رشد و پیشرفت را در راستای برنامه‌ها و اسناد ملی دستخوش ناپایداری سازد.

علیدوستی با اشاره به گزارش بیش از 70 شاخص جهانی در سامانه نما گفت: مدیران ، سیاست‌گذاران و پژوهشگران علم، فناوری و نوآوری می‌توانند به این شاخص‌های جهانی دست پیدا کرده و از آنها در تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و پژوهش بهره برند افزون بر این در نما جایگاه ایران میان کشورهای منطقه و جهان گزارش می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزود: نما با گردآوردن شاخص‌های گوناگون در کنار هم ابزاری برای کاربران می‌سازد که با آمیختن آنها دریافت بهتری از وضع موجود و روند رشد و پیشرفت پیدا کنند.

علیدوستی با اشاره به نشانی سامانه نما و در اختیار بودن آن برای همگان گفت: سامانه نما با نشانی اینترنتی nema.irandoc.ac.ir در اختیار عموم قرار گرفته و سیاست‌گذاران و پژوهشگران علم، فناوری و نوآوری می‌توانند کاستی‌های آن را گوشزد کرده یا شاخص‌های دیگر را برای افزودن به این سامانه پیشنهاد کنند.

علیدوستی یادآور شد: سازمان‌های مسئولی می‌تواند شاخص‌های را که دارای داده‌ها روزآمد نیستند با مراجعه به این سامانه شناسایی و در جهت درست کردن آنها اقدام کنند بی‌گمان این گام نخست بوده و درآینده با گسترش این سامانه و افزودن گزینه‌های تازه به آن می‌توان به داده‌ها و تحلیل‌‌های ارزشمند دیگری نیز دست یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار