این افراد باید دور خامه را خط قرمز بکشند/ بایدها و نبایدهای صبحانه ای برای افراد خوش اشتها

یک متخصص تغذیه درباره بایدها و نبایدهای مصرف خامه صبحانه برای برخی از سنین و خطرات احتمالی آن توضیح داد.

این افراد باید دور خامه را خط قرمز بکشند/ بایدها و نبایدهای صبحانه ای برای افراد خوش اشتها
شهاب اولیایی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مصرف خامه های صبحانه  گفت: به عقیده بسیاری از افراد خامه، به دلیل پایه شیر خود، جزو مواد لبنی محسوب می شود اما به عقیده متخصصان تغذیه خامه از نظر غذایی در دسته چربی ها قرار می گیرد.

وی با اشاره به چربی بالای خامه، ادامه داد: هرمیزان ویتامین محلول در چربی در شیر وجود داشته باشد حدود 10 برابر آن در خامه و به همین دلیل غلظت ویتامین های A وD  در آن بیشتر است.

اولیایی بیان کرد: برای بیان مضرات و فواید خامه باید به شرایط مصرف کننده آن نگاه کنیم، بعنوان مثال مصرف خامه برای کودکان، نوجوانانی که با کمبود رشد مواجه هستند بسیار توصیه می شود چون درحجم کم، انرژی خوبی را به بدن داده و در ضمن رساندن مواد مغذی و ویتامینها، رشد بدن را تامین می کند.

وی افزود: درحالی که افراد مبتلا به فشار خون و اضافه وزن باید از مصرف خامه ها پرهیز کنند و حتی اگر عدم مصرف امکان پذیر نباشد باید به مقدار بسیار کم و به ندرت مورد استفاده قرار گیرند، البته مصرف زیاد خامه برای افراد عادی (بدون افزایش وزن و بیماری خاص) هم توصیه نمی شود.

به گفته وی،مصرف خامه باید بعنوان تفریح و در حداقل موارد نه اینکه در برنامه غذایی معمول افراد به طور مرتب قرار گیرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه معمولا نباید به خامه ها ترکیباتی مثل خامه، انجیر، عسل یا شکلات را اضافه کرد، گفت: ماده ای که تحت عنوان خامه فرم گرفته برای کیک ها به مصرف می رسد جز سفیده تخم مرغ و مقدار زیادی شکر ( که بدون هیچ نوع ارزش غذایی، مضرات فراوانی را برای بدن به همراه دارد) چیز دیگری نیست لذا نبایدنام خامه را روی آنها گذاشت.

وی درباره بحث بهداشتی خامه ها یادآور شد: استفاده از خامه های فله و بدون نام نشان می توانند خطراتی همچون تب مالت را به همراه داشته باشند لذا فقط توصیه به مصرف خامه های شناسنامه دار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.