نهم دی اقتباس از عاشورا بود

فتنه 88 نتیجه جهالت برخی بود و جالب اینکه امام حسین(ع) هم برای از میان بردن جهالت قیام کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت درک مومن نسبت به اتفاقات زمانه اش گفت: امام صادق(ع) فرمودند «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد، هجوم نمی‌آورد.( الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۱، ص ۲۶ ؛ تحف العقول ،حسن بن شعبه حرانی، ص ۳۵۶ ؛ بحارالانوار ، مجلسی، ج ۶۸ ص ۳۰۷.) همچنین یکی از کلماتی که قرآن کریم به آن تأکید می کنند، بحث درک زمانه و آگاهی از اتفاقات آن است.

وی افزود: طبق آیات قرآن کریم و فرمایش امام صادق(ع) اگر انسان زمان شناس نباشد، جریانات زمانه وی را از مسیر حقیقش خارج کرده و به انحراف می کشد.

این کارشناس مذهبی در خصوص حماسه نهم دی بیان کرد: مردم ایران به دلیل امام حسین(ع) و شاگردی در مکتب ایشان، صاحب شعور و درک این موضع بودند که باید آگاه به اتفاقات زمانه باشند. از این رو بصیرت داشته و از امتحان بزرگی چون فتنه سال 88 سر بلند بیرون آمدند. بنابراین نهم دی اقتباس از عاشورا بود. 

این پژوهشگر دینی با اشاره به حفظ واقعه ای که در نهم دی اتفاق افتاد، تأکید کرد: مبارزه با جاهلیت یکی از بزرگ ترین تکالیف ائمه معصومین(ع) بوده است. اهمیت این موضوع گویای آن است که مردم ایران در نهم دی با اعلام تبریشان از جاهلیت چه کار بزرگی کردند. کاری که مشابه حرکت امام حسین(ع) بود. همان گونه که عاشورا سال به سال با شکوه تر برگزار می شود، نهم دی هم باید گرامی داشته و حوادثی که منجر به وقوع آن شد، بیان شود.

موسویان با اشاره به نگاه امیر المومنین(ع) به مفهوم فتنه اظهار کرد: فتنه 88 نتیجه جهالت برخی بود و جالب اینکه امام حسین(ع) هم برای از میان بردن جهالت قیام کردند و حادثه عاشورا رقم خورد. ایشان می فرمایند « و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة» 
وی ادامه داد: فتنه به تعبیر امیر المؤمنین(ع) زمانه را در خودش می بلعد و در این زمان، انسان ها باید مانند بچه شتر بشوند که نه بشود از آن ها سواری گرفت نه شیرشان را دوشید. البته سکوت محض مورد نظر امام علی(ع) نبود. سکوت تمام به تعبیر قرآن بدتر از قرار گرفتن در جبه ی باطل است.

موسویان در پایان اضافه کرد: کسانی که خداوند در آیه 143 سوره نساء در خصوصشان اینگونه می گوید « مُذَبْذَبينَ بَيْنَ ذلِکَ لا إِلي‏ هؤُلاءِ وَ لا إِلي‏ هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً» آنها در این میان ( میان مؤمنان و کافران قلبا یا عملا ) متردّدند ، نه ( یکسره ) به سوی اینان و نه ( یکسره ) به سوی آنانند. و کسی را که خدا در گمراهیش رها کند هرگز برای او راهی نخواهی یافت. بنابراین این افراد هم تأثیر منفی در عملکرد جبهه حق دارد.

انتهی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار