گزارش/

وقتی پوتین، اوباما را «به حساب» نیاورد!/ «خویشتنداری» معنی‌دار روس‌ها در پاسخ به خشم آمریکایی‌ها

ولادیمیر پوتین، با خویشتنداری در مقابل اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا، منتظر سیاست‌های رئیس جمهور جدید ایالات متحده ماند و در عین حال، حق واکنش به آمریکا را برای روسیه محفوظ دانست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از "رویترز"، تنها یک روز پس از اخراج 35 دیپلمات روس از آمریکا از سوی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور روسیه، درخواست سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور برای اقدامی متقابل و اخراج همان تعداد دیپلمات آمریکایی از روسیه را رد کرد و در عین حال، حق واکنش به ایالات متحده را برای کشور خود محفوظ دانست.


 آینده روابط روسیه و آمریکا

در همین راستا دفتر ریاست جمهوری روسیه، روز جمعه در بیانیه‌ای به نقل از ولادیمیر پوتین، با تأکید بر اینکه روسیه مشکلی برای دیپلمات‌های آمریکایی ایجاد نمی‌کند اعلام کرد: روسیه قصد اخراج هیچ کس را ندارد.

به گزارش "رویترز"، در روز 29 دسامبر، باراک اوباما به بهانه دخالت مقام‌های مسکو در انتخابات 2016 آمریکا، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرد و در عین حال از اتخاذ اقدامات بیشتری علیه روس‌ها خبر داد.

در همین راستا دولت آمریکا 35 دیپلمات روس را به اتهام جاسوسی از این کشور اخراج و دو آژانس جاسوسی روسیه را نیز به اتهام هک کردن گروه‌های سیاسی آمریکا در انتخابات 2016، تحریم کرده است. 

"باراک اوباما" با انتشار بیانیه‌ای که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده است، گفت: «امروز دستور دادم در پاسخ به آزارهای دولت روسیه علیه مقام‌های آمریکایی و عملیات سایبری علیه انتخابات آمریکا، اقداماتی صورت گیرد.»

آینده روابط روسیه و آمریکا

اوباما در ادامه افزود: «این اقدامات به دنبال هشدارهای خصوصی و علنی ما به دولت روسیه انجام می‌شوند و پاسخی ضروری و متناسب با اقداماتی است که ناقض هنجارهای رفتاری در عرصه بین‌المللی بوده و با هدف آسیب رساندن به منافع آمریکا انجام می‌شوند.»

روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی، ۳۵ تبعه روس را «عوامل اطلاعاتی» خواند و نوشت؛ کاخ سفید معتقد است که واحد اطلاعات روسیه در داخل آمریکا دستور حمله سایبری چند ماه پیش به کمیته ملی حزب دموکرات و دیگر نهادهای سیاسی ایالات متحده را صادر کرده است.

اخراج دیپلمات‌‍های روسیه از آمریکا با واکنش‌های متفاوت مقامات آمریکایی همراه بود؛ به گزارش" CNN"، "پل رایان" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای با انتقاد از تأخیر اقدامات دولت اوباما علیه روسیه، مسکو را به تلاش برای آسیب رساندن به منافع ایالات متحده آمریکا متهم کرد.

"جان بولتون" مشاور دونالد ترامپ و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیر در مصاحبه با "فاکس نیوز"، خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد و تأکید کرد: واشنگتن باید کاری کند که "روس‌ها به دلیل مداخله در انتخابات اخیر در آمریکا، درد را حس کنند."

در همین خصوص، "آسوشیتدپرس" در گزارشی اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا این ۳۵ تبعه روس را «عناصر نامطلوب» توصیف کرده و به آن‌ها ۷۲ ساعت مهلت داده تا به همراه خانواده‌های خود، خاک ایالات متحده را ترک کنند.

تمجید ترامپ از «خویشتنداری» پوتین

رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا که دیگر به ‌شکنی‌های نامعمول در روابط آمریکا و روسیه مشهور شده است، در واکنش به اقدامات اخیر دولت آمریکا علیه روسیه گفت: کشور ما باید به سمت مسائل بزرگتری حرکت کند اما این مسائل باید به نفع کشور و مردم بزرگ ما باشند.

عصر جمعه ۱۰ دی ماه، دونالد ترامپ در اولین واکنش خود به تصمیم رئیس جمهوری روسیه برای رد اخراج دیپلمات‌های آمریکایی، در توئیتر خود نوشت: من همیشه می‌دانستم او [یعنی پویتن] خیلی باهوش است.

آینده روابط روسیه و آمریکا

سقوط آزاد دیپلماسی آمریکا

آینده روابط روسیه و آمریکا

"محمدحسن قدیری ابیانه" سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و کارشناس امور سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اوباما و حزب دموکرات معتقدند روسیه از طریق نفوذ در ایمیل‌ها  و افشاگری آن‌ها علیه هیلاری کلینتون در روند انتخابات دخالت کرده است، گفت: آن‌ها پیروزی خود را در انتخابات قطعی می‌دانستند اما افشاگری‌های صورت گرفته با نفوذ در ایمیل‌های خانم کلینتون باعث رسوایی‌هایی در حزب دموکرات شد و معلوم شد که در رقابت بین "کلینتون" و "سندرز" برخلاف ضوابط حزبی اعمال نفوذ شده است.

وی در ادامه، ضمن تأکید بر اینکه دموکرات‌ها با شکست در انتخابات، دولت و کنگره را از دست دادند، افزود: شاید روس‌ها در جریان ایمیل‌ها اقدامی کرده باشند که باعث افشاگری شده باشد اما در رأی مردم دخالتی نداشتند اما مگر غیر از این است که آمریکا همواره در جریان انتخابات کشورهای مختلف دخالت داشته و حتی در انتخابات روسیه هم بارها این کار را کرده است؟ بنابراین آنچه که عوض دارد گله ندارد!

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه گفت: اوباما و دموکرات‌ها قصد داشتند با اخراج دیپلمات‌های روس و واکنش احتمالی متقابل روس‌ها یعنی اخراج دیپلمات‌های آمریکا از روسیه، زمینه را برای اقدامات آتی ترامپ در جهت بهبود روابط از بین ببرند اما پوتین با عکس‌العملی هوشمندانه نشان داد که مایل است فرصتی به ترامپ بدهد تا او روش دیگری را اتخاذ کند و در بازی اوباما قرار نگیرد.

قدیری ابیانه، در انتها با تأکید بر اینکه افشاگری‌های اخیر در سیاست خارجی ایالات متحده نشان‌دهنده نفوذپذیری شبکه‌های آمریکایی است، گفت: آمریکا تاکنون دو ضربه اساسی متحمل شده است؛ یک بار به واسطه افشای اسناد ویکی‌لیکس و دیگری هم انتشار اسناد سری آمریکا توسط آقای اسنودر. این دو مورد ضربات سنگینی را به سیاست خارجی آن‌ها وارد ساخت که شخصاً از آن به عنوان «سقوط آزاد دیپلماسی آمریکا» یاد می‌کنم.

واکنش «هوشمندانه» پوتین

آینده روابط روسیه و آمریکا

در همین خصوص، "محمد ساجدی" کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه این واکنش روسیه در واقع نوعی تودهنی به اوباما محسوب می‌شود، گفت: با توجه به آنکه سه هفته تا آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ باقی مانده است، هر گونه تصمیمی از طرف مسکو می‌تواند عجولانه باشد؛ بنابراین پوتین این حق را برای خود محفوظ داشته تا بر اساس سیاست‌های ترامپ تصمیم بگیرد.

وی در ادامه با عقلانی توصیف کردن واکنش روس‌ها تأکید کرد: این درنگ روس‌ها در پاسخ‌گویی به اقدامات آمریکا مانند درنگی بود که در برابر کشته شدن سفیرشان در ترکیه از خود نشان دادند و اجازه ندادند که آن اتفاق باعث برهم خوردن روابطشان با ترک‌ها شود. 

ساجدی در پایان تصریح کرد: با توجه به شکست سیاست آمریکایی‌ها در برابر چین و روسیه و حل معادلات سوریه، به نظر می‌رسد که باید شاهد عقب‌نشینی تدریجی از طرف آن‌ها در خاورمیانه باشیم. 

با عنایت به این مسائل، به نظر می‌‎رسد ایالات متحده آمریکا که جهان را دهکده و خود را هم کدخدای آن می‌داند، سال‌هاست به بهانه‌های مختلف در سرنوشت کشورها، مستقیم و غیرمستقیم دخالت می‌کند، اما این بار پس از انتخابات 2016 آمریکا سیاستمدارانش خود را قربانی دخالت و نفوذ سیاستمداران روس می‌دانند و عصبانیت خود از شکست در این انتخابات را با تحریم و اخراج دیپلمات‌های روسیه نشان داده‌اند.

این در حالی است که روس‌ها در واکنشی عقلانی، پاسخ اقدامات ضد روسی دولت رو به پایان باراک اوباما را با سکوت معنی‌دار سیاسی! داده‌اند و از سویی در انتظار سیاست‌های رئیس جمهور منتخب آمریکا یا همان مرد غیرقابل پیش‌بینی ایالات متحده هستند که گویا قاعده بازی آمریکایی‌ها با روس‌ها را به کلی برهم زده است.  

گزارش از محمدصادق کلبادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار