چامسکی: پیروزی ترامپ در انتخابات، نقص دموکراسی آمریکا را در معرض دید جهانیان قرار داد

نظریه‌پرداز آمریکایی با انتقاد از نقش مجمع گزینندگان در انتخابات آمریکا، گفت پیروزی دونالد ترامپ نقص دموکراسی این کشور را به همگان نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تروث آوت، «نوآم چامسکی»، نظریه‌پرداز سیاسی و از منتقدان سیاست‌های آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ماهیت ناقص دمکراسی این کشور را در معرض دید همه جهان قرار داد. 

وی گفت: همزمان با بیستم ژانویه (۱ بهمن) هم آمریکا هم جامعه جهانی با یک رهبر سیاسی مواجه خواهند شد که دیدگاه‌های متناقض فراوانی دارد که تصور می‌کند شیوه غیرقابل پیش‌بینی و مخرب وی سرمایه‌ای برای رهبری خواهد بود. 

این دانشمند برجسته آمریکایی درباره پیروزی ترامپ در مجمع گزینندگان (الکترال کالج) و اینکه چه نوع دمکراسی در آمریکا رایج است، گفت: در اصل قرار بود کالج‌های انتخاباتی در آمریکا مجموعه‌ای از افراد تحصیل کرده و نخبگان باشند. (الکترال کالج) لزوما به دیدگاه‌های افکار عمومی توجه نمی‌کند. پایه‌گذاران نظام انتخاباتی آمریکا هم افکار عمومی را مهم ندانسته‌اند. آن‌ها معتقد بودند عموم مردم به ندرت قضاوت درستی دارند. علاوه بر این، «توافق سه به پنج» میان ایالت‌های جنوبی و شمالی باعث می‌شود که ایالت‌های جنوبی که زمانی بردگان در آن‌ها زندگی می‌کردند نقش بسیار قابل توجهی در موسسات سیاسی و اقتصادی آمریکا داشته باشند. 

چامسکی گفت: زمانی که در قرن نوزدهم نظام حزبی در آمریکا شکل گرفت کالج‌های انتخاباتی همچون آینه‌ای که انتخابات ایالت‌های را منعکس می‌کنند عمل کردند که ممکن است آرای آن‌ها کاملا متفاوت از آرای عمومی باشد. حذف کالج‌های انتخاباتی ایده بسیار خوبی است، اما در حال حاضر غیرممکن است. کالج‌های انتخاباتی تنها یک عامل از مجموعه عواملی است که به تضعیف نظام سیاسی آمریکا منجر می‌شوند.

وی در ادامه گفت در طول هشت سال ریاست جمهوری اوباما، سازمان جمهوری‌خواهان به سختی توانسته است که خود را همچون یک حزب سیاسی معرفی کند. برخی از کار‌شناسان سیاسی در آمریکا گفته‌اند حزب جمهوریخواه به یک سازمان با ایدئولوژی افراطی تبدیل شده است. یکی از اصول بنیادین جمهوری‌خواهان در هشت سال گذشته این بوده است که هر آنچه که اوباما می‌خواست انجام دهد جمهوری‌خواهان به هر شکلی که ممکن بود تلاش کردند آن را متوقف کنند بدون آنکه بتوانند جایگزین قابل قبولی برای طرح‌ها و اقدامات اوباما ارائه کنند. 

این نظریه‌پرداز آمریکایی افزود: هدف جمهوری‌خواهان این بود که چنان وانمود کنند که دولت آمریکا از توانایی اداره امور برخوردار نیست. برای مثال جمهوری‌خواهان، تلاش‌های بیشماری را برای ابطال طرح خدمات درمانی اوباما انجام دادند بدون آنکه طرحی را جایگزین آن کنند. در عین حال حزب جمهوری‌خواه بین طرفداران ثروتمند حامی این حزب و طرفداران عامه مردم تقسیم شد. حزب جمهوریخواه نیاز داشت گروه‌های مختلفی را که از آن حمایت می‌کنند به نفع خود بسیج کند. اکنون باید این حزب سیاست‌هایی را تدوین و ارائه کند که به مذاق طرفداران توده‌ای این حزب خوش بیاید و دونالد ترامپ هم تلاش می‌کند اعضای دولت خود را از میان طرفداران این گروه از حامیان حزب جمهوری‌خواه انتخاب کند. 

چامسکی گفت: دموکرات‌های آمریکا هم باید با این واقعیت مواجه شوند که در طول چهل سال گذشته، آن‌ها تعهدات خود را در قبال طبقه کارگر جامعه آمریکا فراموش کرده‌اند. بازگشت به شکلی از دموکراسی سوسیالیستی برای آمریکا غیرممکن نخواهد بود. این موضوع با موفقیت قابل توجه برنی سندرز هم مورد تایید قرار گرفت. وی تلاش کرد خارج از چارچوب انتخاباتی آمریکا و بدون پول ثروتمندان و بنگاه‌ها برنامه تبلیغاتی خود را به پیش ببرد. 

وی افزود: اگر حزب دموکرات آمریکا قصد دارد به نیرویی سازنده تبدیل شود باید تلاش کند که نگرانی‌ها و خواسته‌های کسانی را مورد توجه قرار دهد که به اوباما رای دادند و به پیام وی مبنی بر امید و تغییر دل بستند. زمانی که مردم آمریکا از اوباما ناامید شدند و دیگر امیدی به تغییر نداشتند مردی محافظه کار مانند ترامپ به آن‌ها قول داد که هر آنچه را که از دست داده‌اند برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. 

این دانشمند برجسته در پایان گفت: بسیاری از رهبران جهان به جز رهبران معدودی در اروپا که دیدگاه‌های افراطی دارند با نگرانی به ترامپ و اهداف وی نگاه می‌کنند. البته اروپایی‌ها با ناباوری با پیروزی ترامپ در انتخابات مواجه شدند. نشریه اشپیگل آلمان پیروزی ترامپ را با تصویری از یک شهاب در حال حرکت به سمت کره زمین به نمایش گذاشت. شهاب سنگی که دهانش باز بود و می‌خواست کره زمین را ببلعد. اشپیگل نوشت: «پایان جهان».

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار