ایران سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع فرآورده‌های لبنی صادر می کند

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کمک دامداران و تولید کنندگان در بخش کشاورزی سالانه ۶۰۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی و 1000تن عسل مرغوب به کشورهای مختلف صادر می کنیم.

ایران سالانه ۶۰۰ هزارتن انواع  فرآورده‌های لبنی صادر می کندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان: حسن رکنی  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نهاوند افزود: سالیانه  ۶۰۰ هزار تن شیر وانواع فرآورده‌های لبنی و 1000تن عسل صادر می کنیم که کار صادرات لبنیات به کشورهای اروپایی و روسیه نیز مطرح شده است که این مقوله بازار خوبی برای فروش دامداران فراهم خواهد کرد.

وی که به دعوت نماینده مردم نهاوند برای بررسی مشکلات دامداران و دام‌پروران و همچنین واحدهای فراوری لبنی  به شهرستان نهاوند سفر کرده بود گفت: طی دو دهه گذشته فرآورده‌های لبنی به‌صورت سهمیه برای گروه‌های مختلف سنی در نظر گرفته و به عنوان نمونه دو پاکت شیر در هفته در تغذیه گنجانده شده است وامروز بازار فروش فراورده‌های لبنی در کشور با تنوع بسیاری روبروست و در صادرات نیز رتبه ممتازی در بین دیگر کشورها داریم.

رکنی بیان کرد: امروزه چیزی که در جامعه مطرح است بحث افزایش سرانه مصرف شیر در داخل می باشد که  موردتوجه است و  خوشبختانه در بحث شیر مدارس معوقات سال گذشته واحدهای تولیدی شیر مدارس پرداخت‌شده و توزیع شیر در کشور آغازشده هرچند که باید زودتر از این‌ها معوقات پرداخت می‌شد.

وی عنوان کرد: ضریب مثبت خودکفایی تولید لبنیات و مشکلات زیادی که در دو سال گذشته  در بحث تولید و توزیع شیر وجود حلقه‌های مفقوده‌ای دراین‌بین وجود داشت که سعی شده همه این حلقه ارزش در کنار هم دیده شود زیرا معتقدیم فاصله زیادی بین واحدهای تولیدی و مردم وجود دارد که باید هرچه زودتر برطرف شود.

رکنی گفت: در دوسال گذشته با کاهش قیمت جهانی شیر مواجه بودیم و این در حالی است که  فاصله زیادی بین واحدهای تولیدی و مردم ما وجود دارد و  درحالی‌که در کشورهای دیگر این فاصله‌ها کم‌ترشده است.
 
وی به فاصله زیاد قیمت بین تولید کنند و خریدار اشاره کرد و اظهار داشت: در کشور شیر از دست تولیدکننده‌ها از هرکیلو هزار و ۱۰۰ تا یک هزار ۲۵۰ تومان بسته به مرغوبیت شیر خریداری می‌شودو وقتی این شیر به دست مصرف‌کننده می‌رسد هر ۹۰۰ سی‌سی حدود ۲ هزار ۶۰۰ تومان است که این روال موجب خارج شدن شیر از سبد مصرف غذایی خانوارها و افراد کم در آمد شده است. 

وی در ادامه با اشاره به تولید حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور گفت: سرانه تولید در حال حاضر ۲۶ هزار تن است این در حالی است که در دنیا ۱۸ هزار تن است که طی سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ هزار تن صادرات مرغ از کشور انجام شده است و ظرفیت تولید طیور در کشور مازاد است.

رکنی بابیان اینکه در حال حاضر با ظرفیت موجود تولید مرغ گوشتی در کشور توانایی افزایش آن تا ۵۰۰ هزار تن را داریم، عنوان کرد: کشور عراق سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن مرغ وارد می‌کند که اگر مرغ‌های تولیدی در کشور به سمت کاهش وزن تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم برود می‌توانیم بازار مرغ عراق را به دست بگیریم و مرغداری‌های ما نیز شاهد سوددهی باشند.

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه استانداردهای بهداشتی ما در بحث تولید مرغ خوب و موردقبول است، گفت: موضوع تأمین و قیمت جوجه باید با نظر کارشناسان فنی بررسی شود.

رکنی با اشاره به اینکه سالانه ۹۳۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید و ۱۰ درصد آن صادر می‌شود، گفت: در سال جاری در بحث صادرات مرغ و تخم‌مرغ به ترتیب ۵۰ و ۴۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم.
وی افزود: در حال حاضر در بحث صادرات تولیدات دامی تراز تجاری خوبی نسبت به گذشته داریم به‌نحوی‌که صادرات افزایش و واردات کاهش‌یافته است.

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در نظر گرفته‌ایم، گفت: در صادرات به کشور روسیه و کشورهای اوراسیا به مقدار صادرات، مشوق اعطا می‌شود چراکه به دنبال تحریک صادرات هستیم.

وی در خصوص تأمین واکسن‌های موردنیاز دامداران سبک و سنگین در استان همدان و شهرستان نهاوند، گفت: باید واکسن‌های موردنیاز را اعلام کنید تا با توجه به در پیش بودن فصل واکسیناسیون این مهم به‌موقع انجام شود.

رکنی با تأکید بر اینکه باید جایگزینی سیستم گرمایشی جدید در مرغداری‌های انجام شود، گفت: با توجه به اعلام شرکت گاز که نمی‌تواند گازرسانی به درب مرغداری‌ها را رایگان انجام دهد مقررشده که هزینه این امر را به‌صورت اقساطی دریافت کند.

وی در بحث زنبورعسل، گفت: سال گذشته چندین هزار تن شکر توسط صندوق حمایت خریداری و در سراسر کشور توزیع شد و در خصوص سهمیه دادن مشکلی وجود ندارد اما این مهم در شهرستان پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به صادرات یک هزار تن عسل طی سال گذشته گفت: طی سالهای گذشته اعتبار ی برای ایجاد آزمایشگاه مرکزی و درجه‌بندی مرغوبیت عسل اختصاص داده شد که پیگیر ایجاد این آزمایشگاه هستیم چراکه در بحث تعیین قیمت و صادرات نقش مهمی دارد.

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه درآمد گرده افشانی زنبورعسل ۱۴۰ برابر درآمد تولید عسل است، گفت: یکی دیگر از مسائلی که در بحث عسل به دنبال آن هستیم تولید انبوه ژل رویال از عسل توسط تولیدکنندگان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان مصرف گوشت قرمز در کشور ۹۰۰ هزار تن است که از این مقدار ۸۲۰ تن در کشور تولید می‌شود، گفت: در این حوزه مقادیری گوشت واردات داریم اما برای خودکفایی در این مقدار کم هم با توجه به درخواست احداث مرغداری در نهاوند امیدواریم سرمایه‌گذاران تغییر طرح دهند و ماهم علی‌رغم اینکه مجوز در این خصوص صادر نمی‌شود استان همدان و شهرستان نهاوند را خاص خواهیم دید.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.