با موافقت نمایندگان؛

دولت موظف به انجام تمهیدات قانونی برای ایجاد امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر شد

نمایندگان، دولت را موظف به انجام تمهیدات قانونی لازم جهت ایجاد امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر کردند.

دولت موظف به انجام تمهیدات قانونی برای ایجاد امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز(شنبه 18 دی ماه) مجلس، در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 107 را اصلاح و تصویب کردند.

بر این اساس، ماده 107 تصریح می‌کند:

به منظور ارتقاء، تعالی ، مقاوم سازی فرهنگی ، بسترسازی فرهنگی و دستیابی به سیاست ابلاغی برنامه و اهداف سند چشم¬انداز نظام و اجرای سند مهندسی فرهنگی مبنی بر تحقق توسعه متناسب با مقتضیات فرهنگی و متکی بر حفظ و ارتقاء ارزش های اسلامی، انقلابی و ملی و مردم سالاری دینی، اصول و فضائل اخلاقی و کرامت و حقوق انسانی، هویت و انسجام ملی و ایفای نقش کارآمد، اثربخش و متعالی نهادها و تشکل های مردمی در این عرصه و همچنین حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی، مذهبی و هنری فاخر، صنایع دستی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و تقویت ظرفیت آن در تعاملات بین المللی و نیز ارتقاء جایگاه و منزلت سرمایه انسانی در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی و اصحاب فرهنگ،نخبگان وپیشکسوتان فرهنگ وهنرکشور و"نیروهای مومن به انقلاب اسلامی" و احیاء موقوفات و پاسداشت منزلت امامزادگان و تقویت و توسعه نهادهای فرهنگی _مذهبی در طول سالهای اجرای برنامه:

1- دولت مکلف است با همكاري قوه قضائيه تمهيدات قانوني لازم مربوط به تسهیل فرآیند صدور مجوز و بازنگری و کاهش ضوابط و مقررات محدود کننده تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری و ایجاد امنیت لازم برای تولید و نشر آثار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز را تا پایان سال اول اجرای برنامه پيش بيني نمايد.

2- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاههای ذی‌ربط مکلفند با رعايت سياستهاي كلي و قانون اجراي سياستهاي كلي اصل 44 فهرست مجوزها و تصدي‌گري فرهنگي و هنری قابل واگذاري به بخش خصوصي و تعاوني و سازمان‌هاي مردم‌نهاد را که تا پايان سال اول تعیین می‌شود در طول سالهاي اجرای قانون برنامه واگذار نمايند.

تبصره- آیین‌نامه این بند شامل شیوه تعیین فهرست مذکور و نحوه واگذاری و فروش با پیشنهاد سازمان و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

3- دولت مكلف است تا پايان سال اول اجراي برنامه با مشاركت سازمان صدا و سيما و وزارت ورزش و جوانان، تمهيدات قانوني لازم در خصوص نحوه تقسيم درآمدهاي تبليغاتي ناشي از پخش مسابقات ورزشي را پيش بيني نمايد.

4- سازمان اوقاف و امور خیریه مكلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نسبت به صدور و اخذ اسناد موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی اقدام نمایند.

5- دولت مكلف است تمهیدات لازم نسبت به توسعه فرهنگ کتابخوانی با اولویت کتابخانه¬های روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، بر اساس طرح آمایش سرزمین و نیازهای منطقه¬ای  با رویکرد تشویق و جذب سرمایه¬گذاری بخش خصوصی و تعاونی در تولید کتاب و محصولات فرهنگی وسایر کالاهای فرهنگی و هنری فراهم کند و تا پایان سال اول اجرای برنامه با نرخ رشد سالانه (پنج درصد)5% نسبت به وضعیت موجود در طول اجرای برنامه مطابق بودجه سنواتی اقدام نمايد.

6- دولت و شهرداری ها  و سازمان آب و فاضلاب مکلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از کاربری فرهنگی در فضاهای مسکونی از کتابفروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوزهای قانونی لازم هستند حمایت کنند.

تبصره - آیین نامه اجرایی موضوع این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری  وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت کشور و نفت تدوین و به تصویب هیات وزیران می رسد.

7- دولت مکلف است به منظور حمایت از حقوق پدید آورندگان آثار فرهنگی، هنری و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات و قلم، بستر سازی برای حضور بین‌المللی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امور فرهنگی و هنری اقدامهای ذیل را بعمل آورد:

الف- تمهیدات قانونی لازم جهت امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ.

ب- بازنگری و اصلاح قوانین مطبوعات و تبلیغات نظام جامع حقوقی مطبوعات و رسانه‌ها و تبلیغات جهت طی مراحل قانونی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار