بازدید باستان شناسان چینی از بندر سیراف

پنج نفر از باستان شناسان چینی از بندر تاریخی سیراف در جنوب استان بوشهر دیدن کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، این هیئت پنج نفره علاوه بر دیدار از مسجد جامع، خانه‌های اعیانی، آتشکده، دره لیر و موزه‌های سیراف و آگاهی از تاریخ آن، به دنبال یافتن سفال‌های نیاکان خود در این منطقه تاریخی بودند که زمانی مرکز تجارت ایران و چین از طریق دریا بود.

پژوهشگران می‌گویند، تاجران سیرافی با بندر کان‌تن چین مراوده داشتند.

بندر سیراف در 240 کیلومتری جنوب شرقی استان بوشهر قرار دارد و از توابع شهرستان کنگان به شمار می‌رود. این بندر یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بود و مردم آن در دوره‌های ساسانی و اسلامی روابط تجاری زیادی با کشورهای مختلف از هند و بحرین و چین تا روم و یونان و آفریقا داشتند. سیراف که مبدا راه آبی ابریشم بود، در قرون سوم و چهارم هجری قمری به اوج شکوفایی خود رسید.

بندر سیراف بر اثر زمین لرزه سال 367 هجری قمری در خاک مدفون شد. وجود کوه و دریا درکنارهم جلوه‌ای زیبا به این بندر کهن بخشیده وجاذبه‌ای دلنشین برای طبیعت‌گردان و تاریخ‌شناسان فراهم کرده است.

آبگیرهای دست ساز دره لیر، چاه‌های سنگی و دخمه ها از جمله آثار باستانی و تاریخی این بندر است. این بندر زادگاه یکی از مهمترین جهانگردان جهان یعنی سلیمان سیرافی است که 400 سال پیش از آن‌که مارکوپولو به دنیا بیاید، سفرهایش به کشورهای مختلف جهان را شروع کرد.

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.