طهماسبی:

توسعه کشت بافت امری مهم در جلوگیری از واردات گیاهان زینتی

معاون وزیر کشاورزی گفت: با وجود آنکه سالانه مقادیر قابل توجهی ارز به واردات گیاهان گلدانی و زینتی اختصاص می‌یابد با تولید از طریق کشت بافت می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی و معاون وزیر کشاورزی در اولین همایش انجمن کشت بافت با اشاره به مزایای آن اظهار داشت: کشت بافت با روش ازدیادی درصورتی که به دنبال تولید انبوه و گیاهان عاری از  هرگونه بیماری باشیم باید به سمت توسعه این کشت حرکت کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه کشت بافت از انقراض گونه‌های گیاهی جلوگیری می‌کند، افزود: یکی از روش‌های دستیابی سریع به تکثیر انبوه و جلوگیری از انقراض گیاهان مرتعی، زارعی و باغی توسعه کشت بافت است که 67 شرکت دانش بنیان و خصوصی در  این زمینه مشغول فعالیت هستند.
 
طهماسبی ادامه داد: توسعه این فعالیت و سرمایه گذاری تنها در قالب یک زنجیره میسر است از این رو موسسه تحقیقات، ثبت گواهی بذر و بخش خصوصی برای دستیابی به گیاهان سالم باید در قالب یک زنجیره فعالیت کنند.
 
معاون امور باغبانی ادامه داد: تولید گیاهان زینتی، دارویی، زراعی، جنگلی، گرمسیری و نیمه گرم سیری و همچنین گیاهان سرد و معتدل با توسعه کشت  بافت امکان پذیر است و به همین خاطر این روش باید جایگزین روش‌های سنتی شود.
 
معاون وزیر کشاورزی در ادامه یادآور شد: با توسعه کشت بافت می‌توان گیاهانی مقاوم به خشکی، تنش محیطی و مبتنی بر روش علمی تولید کرد.
 
وی با اشاره به تاثیر توسعه این کشت در واردات گیاهان زینتی گفت: با توجه به آنکه سالانه مقادیر قابل توجهی ارز برای واردات گیاهان گلدانی و زینتی مانند گل حنا، شمعدانی به صورت نشا از کشور خارج می شود، با توسعه این کشت از سوی موسسات تحقیقاتی و اطلاع رسانی به تولید کنندگان می‌توان از این امر جلوگیری به عمل آورد.
 
طهماسبی تصریح کرد:  تنها راه جلوگیری از واردات ایجاد شرایط رقابتی است تا تولید کنندگان بتوانند در این راستا به تولیدات خود ادامه دهند.

روایت جدید از سرگیری مجدد قاچاق میوه‌

معاون امور باغبانی و معاون وزیر کشاورزی در حاشیه اولین همایش انجمن کشت بافت در جمع خبرنگاران با اشاره به سرگیری مجدد قاچاق میوه از آمریکا و کنیا، اظهار داشت: با تدابیر اندیشیده شده با کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات طی ماه‌های اخیر میوه‌های قاچاق از سطح بازار جمع آوری شدند.
 
وی افزود: با وجود فرآیند حرکت مثبت در برخورد و جمع آوری میوه‌های قاچاق اما هیچ تضمینی وجود ندارد که شاهد ورود مجدد میوه‌های قاچاق به سطح بازار نباشیم.
 
معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر آنکه رئیس اتحادیه میوه و سبزی معتقد است که میوه‌های قاچاق خارج از میدان خرید و فروش می‌شوند، اظهار داشت: عرضه میوه های قاچاق در مراکز خارج از میادین میوه و تره بار صحت ندارد.
 
وی ادامه داد: اخیرا 150 تن موز با هوشیاری گمرک در مرز بازرگان از قاچاقچیان توقیف شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری که سیاست بازار در ازای بازار و همچنین رها سازی سیب صادراتی در اطراف بیابان ، بیان کرد: این امر امکان پذیر نیست که بخش خصوصی با هزینه بالایی که  در قبال سرد خانه و سورتینگ  پرداخت می‌کند، به راحتی از آن بگذرد و آن را در اطراف بیابان رها کند.
 
گفتنی است که 160 هزار تن سیب در سرد خانه ارومیه وجود داشت و صحبت‌هایی مبنی بر دور ریزی آن وجود داشت که این امر از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی تکذیب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار