سمنان؛

معرفی 1800 واحد تولیدی استان به بانک ها برای دریافت تسهیلات

از مجموع 1800 واحد تولیدی معرفی شده به بانک ها تا الان ۶۶۲ واحد تسهیلات خود را دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در چهل و هفتمین نشست کارگروه رفع موانع تولید استان سمنان گفت: تا کنون یک هزار و ۸۰۳ واحد تولیدی استان برای دریافت تسهیلات رونق تولید به بانک ها معرفی و از این تعداد ۶۶۲ واحد وام دریافت کرده اند.

بهروز اسودی افزود: ضمن بیان اینکه ۶۶۲ واحد از یک هزار و ۸۰۳ واحد تولیدی معرفی شده به بانک های استان تسهیلاتی به ارزش ۳۴۹ میلیارد تومان دریافت کرده اند، افزود: مابقی واحدهای تولیدی در دو بخش کشاورزی و دامپروری و همچنین صنعت و معدن در صف دریافت تسهیلات هستند.

وی تصریح کرد: بانک های دولتی استان سمنان خوشبختانه در پرداخت تسهیلات بهین یاب به خوبی اقدام کرده اند و مشکل امروز ما با چند بانک خصوصی است که رفع این مشکل نیز در دست بررسی قرار دارد.

اسودی با بیان اینکه در ۴۶جلسه قبلی این کارگروه، مشکلات ۳۰۵ واحد تولیدی استان را بررسی و در این راستا ۷۴۱ مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رسید، گفت: این مصوبات در بخش های مختلف بدهی مالیاتی، بانکی، معوقات، قبوض گاز، آب، برق، تامین اجتماعی، کار و کارگری و ... است.
ویدر بخش دیگری از سخنان خود کمبود آب را مانع اصلی فرآوری و صادرات مواد معدنی استان سمنان دانست و اظهار داشت: سهم بخش صنعت چهار درصد از یک میلیارد و۳۰۰میلیون مترمکعب آب تولیدی سالانه در استان سمنان که با این وجود همچنان مشکلات کمبود آب برای صنایع آثار سوء خود را بر روی تولید داشته چرا که مواد معدنی برای فرآوری به آب زیاد نیاز دارد و اگر آب وجود نداشته باشد، فرآوری و در نتیجه، صادرات این مواد با مشکل مواجه می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه ۶۰درصد مواد معدنی و کانی های کشور در استان سمنان موجود هستند، افزود: از ۷۲ ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۴۲ ماده در استان وجود دارد و بر اساس آمار کشوری، سمنان در داشتن ذخایر موادمعدنی مختلف مانند سلستین، سولفات سدیم و کرومیت، رتبه های اول تا پنجم کشور را در بین ۳۱استان به خصوص اختصاص داده است.

اسودی افزود: یکی از دلایل اصلی فرآوری نشدن مواد معدنی در استان ضعیف بودن ساختارهای زیربنایی مانند برق، گاز و آب در ارائه خدمات به معادن است که آنها نیز دلیل این امر را پراکندگی معادن استان می دانند اما به هرحال واقعیت به ما می گوید که با فرآوری مواد معدنی می توان ارزش افزوده آن را بسیار بالا برد، به طوری که اگر برخی از مواد معدنی استان فرآوری شود، بیش از ۵۰ برابر ارزش افزوده آن ماده افزایش می یابد، اما تا کنون حتی رشد یک برابری در ارزش افزوده مواد معدنی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: طی سال جاری در مجموع ۳۰۲ میلیون دلار از داشته های استان سمنان در محصولات مختلف، صادر شد، و  بر اساس آمار گمرک سمنان بیش از نصف صادرات و حدود ۱۲۲ میلیون دلار آن مربوط به صنایع معدنی بوده است اما با بررسی دیگر گمرک ها مشخص شد که صادرات موادمعدنی استان بیش از این میزان و در حدود ۷۰ درصد از کل صادرات استان سمنان است.
انتهای پیام / د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.