راه اندازی دوره های دکتری آموزش زبان فارسی پیشرفتی مهم در گسترش فرهنگ فارسی

وزیر علوم راه اندازی دوره های دکتری و کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی را پیشرفتی مهم در گسترش زبان وفرهنگ فارسی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدفرهادی وزیر علوم در گردهمایی مدیران گروههای زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور که هم اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: بی‌شک باید درک ملاحظات ملی و فراملی در حفظ و حراست از زبان فارسی و تلاش در جهت گسترش آن در صحنه های بین المللی نهایت تلاش خود را داشته باشیم.

وی افزود: رسالت ترویج زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور در نیم قرن گذشته برعهده وزارت علوم بوده و در دوران جنگ تحمیلی مراکز گسترش زبان فارسی با مشکلات و موانعی روبه رو شد.

به گفته وی، به روز نبودن منابع درسی، کاهش رفت و آمد استادان و دانشجویان خارجی به ایران و بالعکس از دلایل تضعیف جایگاه بین المللی زبان فارسی در آن ایام به شمار می رود.

وزیر علوم اظهار داشت: در سالهای اخیر خوشبختانه موضوع گسترش زبان و فرهنگ فارسی در زمره سیاستهای جدی دولت قرار گرفته و روند تجهیز و نظارت بر کرسیهای زبان آموزی و ایرانشناسی در خارج از کشور نیز رشد قابل ملاحظه ای یافته، همچنین راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری آموزش زبان فارسی را می توان پیشرفتی مهم در این زمینه تلقی کرد.

فرهادی با بیان اینکه علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته اما همچنان در باب ایرانشناسی و آموزش زبان راه زیادی پیش رو است، اظهار داشت: در زمینه تدوین فرهنگ لغت آموزشی برای گویندگان دیگر زبان ها باید جدیت بیشتری به خرج داد، دستور زبان علمی جامعی مبتنی بر نظربات نوین زبان شناختی را پایه ریزی کرد و با فراهم آوردن مواد آموزشی مخصوص غیرفارسی زبانان پاسخگوی اقبال علاقمندان خارجی به یادگیری زبان فارسی بود.

وی افزود: جای خرسندی است که در این فرصت جهت برگزاری گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی دانشگاهها و مراكز علمی خارج از کشور چالش های این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

وزیر علوم بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از استادان آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی صاحب تجارب عملی بوده که این گردهمایی فرصتی است تا از تلاشهای پیگیر همکاران این عرصه تقدیر شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم ضمن تلاش و توفیقات الهی بتوانیم آینده پربارتری برای ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در عرضه های داخلی و بین المللی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار