کرمانشاه؛

دقت پایین یکی از دلایل باقی ماندن مین‌ها

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین به جشن پاکسازی مین در سال 89 در استان کرمانشاه اشاره کرد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نعمت‌اله نازپرورده اظهار کرد: در همان زمان که جشن پاکسازی برگزار شد، مسئولین وقت شهرستان قصرشیرین اعتراض داشتند که پاکسازی به صورت سطحی انجام شده است، اما بر اساس استانداردهای بین‌المللی دقت پاکسازی مین 95 درصد است و همین استاندارد هم در پاکسازی اراضی منطقه اعمال شده بود.


وی دقت پایین را یکی از دلایل باقی ماندن مین‌ها دانست و افزود: به علاوه ما میادین منظمی نداشتیم و پراکندگی مین‌ها نیز عامل دیگری در وجود مین‌های خنثی نشده است،، همچنین با گذشت زمان، برخی از مین‌ها به دلیل بارندگی، سیلاب و... از کوه‌ها و سایر نقاط جابجا شده‌ و به نزدیک محل زندگی مردم آمده است.

 وی معتقد است اگرچه روند انفجار مین در این مناطق کاملا نزولی است و شاید از 10 مورد انفجار مینی که در سال رخ می‌دهد، فقط دو مورد آن به دلیل برخورد مردم با مین باشد و مابقی انفجار ناشی از خنثی‌سازی است اما همین تعداد نیز نباید اتفاق بیفتد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین در ادامه از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انفجارهای مین یاد داد و گفت: از حدود سه یا چهار سال قبل، یعنی تقریبا کمی بعد از جشن پاکسازی، بازنگری حدود دو هزار هکتار از اراضی نفت‌شهر و سومار آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گفته نازپرورده، اگر این بازنگری صورت نمی‌گرفت تعداد کشته و زخمی‌های ناشی از انفجار مین در منطقه 10 برابر بود و خوشبختانه وزارت کشور بودجه میلیاردی برای این منظور در نظر گرفته است.

وی افزود: علاوه بر بازنگری، در روش دیگر بر اساس اینکه مردم درخواست بدهند و یا شکایتی از مشاهده عینی مین در اراضی خود داشته باشند، به فرمانداری اعلام می‌کنند و کار به مرکز مین‌زدایی سپرده می‌شود.

 این مسئول با اشاره به برخی از بازنگری‌های موردی که گاهی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این روش برای مناطق محدودی است که قرار باشد حفاری، کار عمرانی و ... در عمق زمین انجام شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار