باز شدن گره‌های فراوان حوزه سلامت در دولت یازد‌هم/ کنترل بیماری سرطان منوط به تغییر سبک زندگی و همکاری دولت و سازمان‌های ذیربط است

وزیر بهداشت گفت: بسیاری از مشکلات و گره‌های کشور در این دولت باز شده است و باید کنترل بیماری سرطان با همکاری سازمان‌های ذیربط هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم پویش ملی مبارزه با سرطان که در بیمارستان محک برگزار شد، با اشاره به باز شدن برخی از گره‌های حوزه سلامت اظهار داشت: بعضی از گره‌های حوزه سلامت در این دولت باز شده است و من امیدوارم گره‌ها باز بماند تا اعتماد مردم نسبت به ما افزایش یابد.

وی بیان کرد: امروز سازمان‌های مردم نهاد در سطح شهر نیستند و چند سال به خاطر یک مجوز خدمت معطل شده‌اند که به طور مثال خود من برای ثبت یک موسسه خیریه چشم و دندانپزشکی در منطقه محروم نزدیک به پنج سال معطل مانده‌ام.

وزیر بهداشت ادامه داد: وقتی که عده‌ای توهم توطئه دارند، بسیاری از راه‌‌ها بسته می‌شود به طوری که در این دنیا دو صندوق بدی و نیکی وجود دارد که کلید قفل بدی دروغ و کلید دومی صداقت و راستگویی است و اگر ما و سایر مسئولان صداقت داشته باشیم بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود که همواره ما باید به سراغ صندوق راستی برویم تا مهربانی از این صندوقچه بیرون بیاید.

وی عنوان کرد: اگر افراد در جامعه همدیگر را دوست نداشته باشند و به جای اعتماد سوء‌ظن را جایگزین آن کنند دچار مشکلات متعددی می‌شویم و مردم به تأسی از رفتار مسئولان عمل می‌کنند بر همین اساس باعث بروز بدبختی‌های فراوانی برای شهر و حتی خانواده می‌شود .

هاشمی بیان کرد:‌ اگر شما مورد اعتماد قرار گرفته‌اید و از اینکه به ما که یک کارمند دولت محسوب می‌شویم مردم اعتماد می‌کنند از این جهت خدا را شکر می‌کنم و امیدوارم بدون وقفه ادامه پیدا کرده و عرصه برای راهنمایی صفات خوب ما باز شود تا خودمان را از انجام کارهای خیر محروم نکنیم.

هاشمی با بیان اینکه نیابد مردم را از انجام کارهای خیر و نیکو بازداشت، افزود: گاهی اوقات فکرهایی نزد افراد پخته و نپخته سبب بروز مشکلاتی می شود که وقتی فردی ر یک رسانه‌ای یک سوء‌ظن را تبلیغ می‌کند باعث بروز گرفتار‌ی‌ای زیادی در کشور می‌شود و ما متأسفانه در کشور دچار این درد و رنج در حال حاضر هستیم که شفای این گونه افراد در دست پزشکان نبوده و فقط خدا می‌تواند آنها را خوب کند و آرامش را برای مردم عزیز و شریف و محرومین مظلوم جانشین سازد.

وزیر بهداشت گفت: سرطان یکی از چهار بیماری غیرواگیر در دنیا است که باعث مرگ انسان‌ها می شود و اکثر این بیمار‌ی‌ها قابل پیشگیری است همان طور که در یک زمانی تا مردم اسم وبا و طاعون را می‌شنیدند وحشت به دل‌شان راه می‌افتاد امروز بیماری سرطان نیز چنین حالتی را برای مردم دنیا به وجود آورده است.

وی بیان کرد: امروزه بیماری‌های غیرواگیر که مبنای آن رفتار غلط و سبک زندگی و آلودگی هوا است باعث ایجاد 72 درصد مرگ‌ها در کشور شده است که بر خلاف دنیا بیماری سرطان شیوعش متر از متوسط در دنیا است که این بیماری بعد از تصادفات بیشترین معلولین جوانان و ایرانیان را ایجاد کرده است به طوری که سالیانه 100 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که از این تعداد چیزی در حدود 55 هزار نفر فوت می‌کنند. 

هاشمی متذکر شد: سرطان پوست پروستات،‌ معده، ‌مثانه، روده بزرگ در مردان و سرطان پستان، پوست، روده بزرگ و مثانه در زنان از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین مردم کشورمان است که متأسفانه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2020 میلادی میزان ابتلا به سرطان در بین کشورمان 50 درصد افزایش می‌یابد و طی 15 سال آینده میزان ابتلا به سرطان پوست در بین کشورمان به بیش از 155 هزار نفر می رسد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری سرطان با طول عمر ارتباط مستقیم دارد، افزود: متوسط عمر در زنان 80.5 و در درمان 79 سال است و به همین دلیل به خاطر افزایش طول عمر و پیر شدن جامعه ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند در این راستا تغییر شیوه زندگی نیز ارتباط مستقیم با بیماری لاعلاج از حمله سرطان دارد

وی ادامه داد: بیش از 10 درصد افراد معتاد و دخانیات مصرف می‌کنند و متأسفانه کمتر از 90 درصد مردم جامعه میوه و سبزیجات به اندازه کافی استفاده نمی‌کنند و 35 درصد مردم دچار کم‌‌تحرکی و همچنین 16 تا 32 درصد مبتلا به فشار خون هستند که 50 درصد آنها از بیماری خودشان هیچ اطلاعی ندارند.

هاشمی با بیان اینکه هشت درصد مردم کشور دچار قند بالا و 50 درصد از چربی بالا رنج می‌برند، ادامه داد: متأسفانه در محیط کشور مشکلات زیادی داریم و در این منطقه آشوب‌زده خوشبختانه کشور به خاطر عملکرد خوب نیروهای مخلص که در خفا و آشکار فعالیت می‌کنند یک آرامش خوبی در سطح جامعه برخوردار است که ما باید قدر این موضوع را بیش از گذشته بدانیم.

وی تأکید کرد: سرانه مصرف دی اکسید کربن در کشور هفت تن است که متوسط حد جهانی 4.6 بوده و میزان ذرات معلق هوا 115.4 که متأسفانه بالاتر از متوسط دنیا است که میزان‌ آن 61.4 است یکی از مهم‌ترین فاکتورهای عوامل خطرزا در بین افراد است که  دو برابر متوسط جهانی هوای کشور از ذرات معلق و آلودگی ایجاد شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: به ازای هر هکتار زمین کشاورزی کشور 104 کیلو و در دنیا به طور متوسط 115 کیلو سم استفاده می‌کنند که از این نظر از متوسط مصرف سم در کشور کمتر از دنیا است که به دلیل همین ذهنیت غلط برخی از افراد شایعه را به جای واقعیت در جامعه پر می‌کنند و مردم به خاطر چنین رفتارهایی دیگر به آمارها اعتماد نمی‌کنند و همین مسئله سبب بروز مشکلاتی در کشور شده است.

وی تصریح کرد: هزینه سرطان در کشورمان بالا است و 50 درصد هزینه‌های کشور بابت دارو هزینه می‌شود و این در حالی است که 10 درصد هزینه‌های بهداشت در حوزه دارو صرف می‌شود که مشکل ساز بودن زیرساخت‌های کشور یکی از دلایل اصلی هزینه زیاد دارو در کشور است.

هاشمی با بیان اینکه با ارجاع خدمات به مراکز تیپ 1،2 و 3 بحث تجهیز و درمان سرطان و دسترسی مردم به آنها بهتر صورت گیرد، افزود: کشور ما در حوزه رادیوتراپی از یک عقب ماندگی رنج می‌برد و به نظر من باید توزیع امکانات و تجهیزات به صورت عادلانه صورت بگیرد و ما در کشور نیازمند متخصصان بیشتری در این زمینه هستیم.

وی اظهار کرد: در حل مشکلات بیمه‌ها باید همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا برای این مشکلات و چالش‌ها بتوان راهکار مناسبی ایجاد کرد تا مسائل از زیر پای مردم برداشته شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد:‌ بیماری سرطان علل مختلفی دارد و وزارت بهداشت تنها 20 درصد مشکلات ناشی از این بیماری را می‌تواند حل کند تا بقیه شاکله در دست دولت است که سازمان های دیگر از جمله قوه مجریه، اداره راه و شهرسازی، وزارت صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، وزارت ورزش، وزارت ارشاد و بخش‌های مختلف فرهنگی کشور که با روح و روان مردم در ارتباط هستند باید بیشتر با ما همکاری داشته باشند تا مردم به یک نشاط و امیدواری دست پیدا کنند تا ما شاهد کاهش شیوع و ورود این نوع بیماران در کشور باشیم.

هاشمی ادامه داد: جلساتی با شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل داده است تا هماهنگی بیشتری در جهت سلامتی مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت در استان‌های کشور وجود دارد، افزود: در شهر تهران به دلیل  کلانشهر بودنش طرح مراقبت از سلامت با مشکلاتی روبرو شده است و در این راستا دولت و به خصوص آموزش و پرورش نقش بسزایی در حل مشکلات مردم در حوزه سلامت دارد و در خانواده‌ها با رعایت مسائل بهداشتی و سطح زندگی مناسب از شیوع سرطان در کشور کنترل می‌شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: کشور باید به سمتی پیش رود تا درمان سرطان در منزل انجام شود زیرا هزینه‌های بستری در بیمارستان سنگین است و اگر بیمار در منزل در کنار بستگان درمان شود افراد خانواده ضمن مراقبت از جسمش مراقبت‌های روحی روانی آن فرد را انجام می‌دهند و مراحل درمان به شکل بهتری صورت می‌گیرد.

هاشمی گفت: در کشور توسعه یافته درمان بیماران سرطانی در منازل شخصی‌شان انجام می‌شود زیرا این کار روحیه فراوانی به بیمار می‌دهد و کشورمان باید به همین سمت پیش برود و من امیدوارم بیمه‌ها در کنار سایر موسسات خیریه در درمان بیماران سرطانی با ما همکاری کنند.

تدوین اسناد مراقبت و آموزش سرطان درکشور
در ادامه مراسم محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کنترل، تشخیص و درمان به موقع از برنامه های اصلی وزارت بهداشت است که باید ما محدودیت در امکانات و تجهیزات مانند دارو پرتو و جراحی را رفع کنیم.

وی بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته ۱۱ درصد بودجه سلامت صرف هزینه دارو می شود که این میزان در ایران ۵۰ درصد است و متاسفانه باید بگویم که زیرساخت ها در حوزه پرتو درمانی و جراحی توسعه پیدا نکرده که چار چوب شبکه ملی با هدف تشخیص درمان و پیشگیری و کنترل بیماری سرطان تقسیم بندی شده است.

آقاجانی ادامه داد: 20 راهنمای مربوط به سرطان به مردم با هدف پیشگیری از این بیماری ابلاغ شده است و ما متاسفانه با محدودیت منابع انسانی متخصص در کشور رو به رو هستیم.

وی عنوان کرد: هزینه درمان در دنیا ۲۹۰ میلیارد دلار و در کشور این مبلغ، سه هزار میلبارد تومان است که هزینه این ببماری ۱۹ درصد بیشتر از بیماری های قلب و عروق که علت اول مرگ و میر در دنیا محسوب می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: میزان بقا در کشور آمریکا ۸۹ درصد و در ایران ۷۱ درصد است که سعی می شود کنترل، درمان، تشخیص و و مراقبت های پژوهشی و ثبت در سراسر کشور انجام شود.

وی پژوهش و ثبت موارد سرطان در بسیاری از موارد اهمیت دارد و تشخیص زودهنگام و درمان مراقبت های درمانی را تسکین می دهد.

آقاجانی ادامه داد: با دستور وزیر بهداشت کمیته ملی سرطان تشکیل که پیش بینی و بررسی علل بروز سرطان در گروه های سنی مختلف صورت گرفته است.

وی افزود: اسناد توسعه مراقبت از سرطان و اموزش ان با هدف ارایه خدمات بهتر درمان و توسعه نیروی انسانی متخصص تدوین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار