در گفتگوی ویژه خبری امشب مطرح شد؛

فواد ایزدی:برجام توافق خوبی برای آمریکاست و دلیلی ندارد که آن را بر هم بزند/آصفی: ساختار موجود آمریکا اجازه نمی دهد،ترامپ برجام را بر هم زند

به گزارش خبرنگارسیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تبعات سیاست های جدید آمریکا  امشب10 بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با  حضور ابراهیم متقی استاد دانشگاه ، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و حمید رضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تصمیمات اخیر ترامپ گفت: دغدغه های اصلی فراتر از ادعاهای مطرح شده است، آمریکا به شدت بر روی بحث تروریسم حساس است.

وی افزود : دشمنان به دنبال این مسئله هستند تا هر چه می توانند چهره ناب،  حقیقی و عاطفی اسلام را تیره و تار کنند.

وی با اشاره به اینکه، وضعیت مسلمانان در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بدتر از گذشته خواهد شد اظهار داشت: ترامپ در هفته اول ریاست خود تنش ایجاد کرد لذا آمریکا دچار چالش های زیادی خواهد شد.

ایزدی با اشاره به اینکه، ترامپ برنامه ای برای مسلمانان داخل آمریکا دارد افزود: ترامپ به دنبال افرادی خواهد گشت که رادیکال باشند.

وی با اشاره به اینکه، وی در قانون چهار سال می تواند ریاست کند گفت: کلینتون در سنا رای نیاورد و استیضاح نشد اما رییس جمهور  را می توان استیضاح کرد.

ترامپ آمریکای بدون رتوش است

ابراهیم متقی استاد دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، بحث های ترامپ مقداری بد درک شده است گفت: شاید بتوانیم ترامپ را آمریکای بدون رتوش ارزیابی کنیم.

 وی با بیان اینکه، وضعیت ایجاد شده واکنش به شخصیت ترامپ است ادامه داد: واقعیت و سیاست های آمریکا در ارتباط با کشورهای منطقه، مجموعه های رادیکال و گروه های مقاومت نشانه هایی از برخورد و رویارویی را منعکس می کند.

متقی تصریح کرد: برخی از کارگزاران در آمریکا مانند اوباما از ادبیات قانونی، حقوقی و صلح جویانه استفاده می کرد و اقداماتش بدون هیچ گونه واکنشی شکل می گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، مشابه دستورالعمل ترامپ یک سال و دو ماه قبل از سوی اوباما مطرح شد اظهار داشت: عنوان قانون محدودسازی شرایط برای ورود گروه های تروریستی با عنوان موضوع مطرح شده از سوی ترامپ مشابه است.

بسیاری از نهاد ها به دیوان عالی آمریکا شکایت کرده اند

 متقی با اشاره به اینکه، نهاد های مدنی در آمریکا در تلاش هستند تا جلوی برخی از این سیاست ها را بگیرند افزود: بسیاری از نهاد ها به دیوان عالی آمریکا شکایت کرده اند.

وی فضای فعلی آمریکا را با دوران ترومن مشابه دانست و عنوان کرد: در دوران اولیه ای که آیزنهاور به قدرت رسید زمانی بود که مک کارتی نهضت و جنبشی را ایجاد کرده بود و این جنبش توانست بسیاری از افراد را از وزارت خارجه اخراج کند.

وی با اشاره به اینکه، نشانه هایی از واقعیت آمریکا منعکس شده است ادامه داد: ناسیونالیسم آمریکا نسبت به نیروهای خارجی بد بین است.

فضایی که ترامپ ایجاد کرده  استثنایی نیست

متقی  تصریح کرد : فضایی که ترامپ ایجاد کرده استثنا نیست بلکه بخشی از واقعیتی است که در زیر پوسته جامعه آمریکا وجود داشت و امروز ترامپ این پوسته را لایه برداری کرد.

ترامپ آمریکای بدون بزک است

حمید رضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، ترامپ در تناقض گویی و رفتار متضاد نشان داد که رودربایستی ندارد گفت: ترامپ آمریکای بدون بزک و اوباما و کلینتون آمریکای با بزک  هستند.

 وی با اشاره به اینکه، ترامپ در حال آزمون و خطا است و به صورت هیجانی تصمیم می گیرد افزود: ترامپ در حال پیاده سازی برخی از شعارهای انتخاباتی خود است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: خانم ترازامی نخست وزیر انگلیس در سفر اخیر خود به آمریکا مسئله فرمان مهاجرتی ترامپ را مربوط به خود آمریکا دانست اما وقتی به کشورش بازگشت به نوعی از رویکرد خود فاصله گرفت و آن را غیر قابل قبول خواند.

وی افزود: بر این اساس شاهد هستیم که نزدیک ترین کشور غربی به آمریکا نسبت به این قضیه واکنش نشان داده ضمن آنکه فرانسوی ها و آمانی ها هم از این تصمیم ترامپ خیلی بر آشفته شدند و این عکس العمل ها نشان می دهد که دنیای غرب در انتظار چنین اقدامی نبود.

فرمان مهاجرتی ترامپ چارچوب های روابط بین‌الملل را بر هم می زند

آصفی با بیان اینکه فرمان مهاجرتی ترامپ، چارچوب های روابط بین الملل را بر هم خواهد زد ، گفت: در سال ۱۹۶۵، بیش از ۵۰ سال پیش کنگره آمریکا قانونی را گذراند که جلوی ورود  تبعیض آمیز  به این کشور را بگیرد لذا کاری که امریکای ذها در مقطع کنونی انجام دادند با قانون اساسی و معیار هایشان در تضاد است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: کاری که آمریکایی ها کردند(فرمان مهاجرتی) توهین به ما نیست بلکه توهین به خود و نهادهای قانونی شان است.

فرمان مهاجرتی ترامپ امنیت اروپا را دچار خدشه خواهد کرد

وی با بیان اینکه آمریکا خود مشکل سوریه را به وجود آوردند و باعث ناامنی در منطقه بودند و حالا پناهجویان سوری را به کشورشان راه نمی دهند اظهار داشت: بخشی از تصمیم فرمان مهاجرتی ترامپ به خاطر آن است که گروه های تند و پناهجو به آمریکا نروند و به اروپا سراریز شوند که این مسئله امنیت اروپا را دچار خدشه خواهد کرد لذا اروپا نیز این موضوع را بر نمی تابد و از این پس شاهد مخالف های بیشتر آن ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مخالفت های اروپا در آینده بیشتر طرح خواهد شد و ما نیز باید با همکاران و دوستان اروپایی هود در این باره بیشتر رایزنی و تبادل نظر کنیم و به دنبال استفاده از ظرفیت آن ها باشیم.

ایزدی استاد دانشگاه نیز در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به اینکه تصمیم ترامپ از بعد داخلی تا چه حدی پیش خواهد رفت گفت: در بعد داخلی جمهوری خواهان مشکل خاصی ندارند و تنها تعدادی از دموکرات ها انتقاداتی نسبت به موضوع مطرح کردند که خیلی جدی نبوده است ضمن آن که بحث اسلام ستیزی در آمریکا ریشه دار و تاریخی است و طیف های مختلفی این کار را انجام می دهند.

وی یادآور شد: لیست هفت کشوری که در فرمان مهاجرتی ترامپ آمده متعلق به اوباما ست؛ وی در گام اول محدودیت صدور ویزا را مطرح کرد و گام بعدی را ترامپ برداشت لذا در بحث های داخلی نمی توان خیلی تفاوت خاصی را مشاهده کرد.

ایزدی در ادامه به صفحه اول متن این فرمان مهاجرتی اشاره کرد و گفت: در متنی که ترامپ آن را امضا کرد این مسئله مطرح شده که هر فردی که بخواهد حتی در حد توریست وارد این کشور شود باید از قانون اساسی این کشور حمایت کند  و این حرف،  حرف خیلی عجیبی است که شما شرط ورود به کشورتان را تائید قانون اساسی کشور قرار دهید.

وی افزود: نکته بعدی که در متن قابل توجه است این است که آمریکا می خواهد همه کشورها را مجبور کند که نسبت به اتباع خود به آمریکا اطلاعات بدهنددو این موضوع اروپا، آسیا مسلمان و غیر مسلمان ندارد، لذا غیر از بحث اسلام هراسی اهداف دیگری در متن این فرمان وجود دارد.

متقی دیگر استاد دانشگاه نیز در تشریح واکنش دیگر کشور ها به این تصمیم ترامپ گفت: ساختار قدرت در آمریکا جمهوری است لذا درک این ساختار در تصمیم گیری هایی که انجام می شود بسیار مهم است؛ این کشور با ساختار جمهوری خود قدرت ویژه ای برای رئیس جمهور خود تحت عنوان دستورالعمل اجرایی در نظر گرفته که این دستورالعمل ها ۳ ماه تا حداکثر ۹ ماه قابلیت اجرایی دارد لذا بحثی که وجود دارد این است که جهان یا آمریکا متفاوت است و بر این اساس آمریکا خود را مقید نمی داند که در خارج از کشور پاسخگو باشد.

وی افزود: در حوزه داخلی نیز واکنش هایی که صورت می گیرد تاثیر گذاری محدودی دارد و زمان که بگذرد شرایط برای عادی شدن و تثبیت این قواعد فراهم خواهد شد.

متقی اظهار داشت: آمریکا دارای یک مشکل اساسی است و آن این است که می خواهد امنیت را از طریق اطلاعات و بازجویی ایجاد کند که این بدترین شکل یرقرای امنیت است؛ از طرف دیگر این مسئله سبب شد کسانی که در آمریکا زندگی و کار می کنند متوجه شوند که باز هم بیگانه تلقی می شوند و به قدرت رسیدن افرادی مثل ترامپ برای امنیت کشور هایی مثل ما از این جهت خوب است که ادراک مان نسبت به زمامداران ، ساختار قدرت و الگوی های اقتصادی امریکا واقعی تر خواهد شد.

در بخش دیگری از این بحث آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در تشریح رویکرد ترامپ نسبت به برجام  اظهار داشت: رویکرد ترامپ در مورد برجام بیشتر  کارکرد انتخاباتی داشت و اعتقاد قلبی او نبود که اگر چنین هم بود


ساختار قدرت در این کشور چنین اجازه ای به او نمی داد تا برجام را بر هم بزند

وی با بیان اینکه اگر اتفاق عجیب غریبی نیفتد گمان نمی کنم ترامپ برجام را لغو کند تصریح کرد: البته او برجام را حفظ اما سختگیری ها علیه ما را بیشتر خواهد کرد؛ ترامپ ناچار است برجام را دنبال کند منتها دست به حرکت های ایضایی علیه ما خواهد زد.

برجام توافق خوبی برای آمریکاست


ایزدی نیز یا بیاد اینکه برجام توافق خوبی برای امریکاست و دلیلی ندارد که آن را برهم بزند گفت: رویکرد ترامپ در مورد برجام بیشتر رویکرد انتخاباتی داشت اما او حتما از ظرفیت های برجام استفاده خواهد کرد تا فشار بیشتری علیه ما اعمال کند.

وی افزود: ما در برجام امتیازات گسترده ای بن آمریکا دادیم اما علی رغم این موضوع آن ها بعد از برجام فشار را بر ما بیشتر کردند؛ کسی باید پاسخ دهد که چرا نتیجه ۳، ۴ سال سیاست خارجی ما وضعیت فعلی شد و چرا در مسیر امتیازهایی که دادیم فشارهای بیشتری تجربه کردیم؟

ایزدی یا بیان اینکه در این رابطه نیاز به یک اجماع ملی داریم  گفت: طرح اصلاح سیاست خارجی کشور در مقابل شخصیتی مثل ترامپ اهمیت ویژه ای دارد.

آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به اظهارات این استاد دانشگاه عنوان کرد: برجام را خیلی تیره نمی بینم و اگر مشکلی بعد از برجام به وجود آمده به دلیل  بدعهدی و بداخلاقی آمریکایی ها بوده و ضرورتا یه معنی این نیست که برجام توافق بدی است.

وی تاکید کرد: نقاط ضعف برجام را باید برطرف و در مقابله با بدعهدی آمریکا باید کاری کرد؛  ضمن آن که برجام ضرورتی بود که باید انجام می شد و همان طور که قبلا گفته بودم اجرای برجام سخت تر از رسیدن به توافق برای برجام است‌.

در پایان این بحث متقی در خصوص رابطه امریکا و روسیه نیز اظهار داشت: در دوران جنگ سرد روابط جمهوری خواهان با شوروی بهتر و سازنده تر بوده است ؛ امروز هم آمریکا در دوره ترامپ نگاهش یک نگاه موازنه گر است بنابراین روسیه جایگاه بهتری پیدا می کند اما این وضعیت در رابطه با چین وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار