رئیس سازمان چای در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران؛

چه عواملی از فروپاشی صنعت چای جلوگیری کرد؟/ 50 هزار تن دیگر چای سنواتی در انبارها باقی است

روزبهان گفت: با روی کارآمدن دولت یازدهم اقدامات مناسب دولت در تسهیلات به زراعی باغات ، افزایش نرخ خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات از فروپاشی صنعت جلوگیری کرد.

تفصیلی/ چه عواملی از فروپاشی صنعت چای جلوگیری کرد؟/ 50 هزار تن  دیگر چای سنواتی در انبارهاست
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سال های اخیرکم توجهی به چایکاران و افزایش بی رویه مصرف چای های آغشته به رنگ و اسانس خارجی، رهاسازی باغات چای ، تغییر کاربری اراضی و تبدیل آن به مخروبه های جنگلی  را به همراه داشته است.

این درحالی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم در جهت حمایت از چایکاران و افزایش بهره وری محصول اقدامات مناسبی در جهت عملیات به زراعی ، افزایش نرخ خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات صورت گرفته که با این اوصاف بخش از باغات مجددا احیا شدند.

با وجود افزایش دوبرابری چای خشک تولیدی در مقایسه با سال 93 باید گفت که حدود 80 درصد چای تولیدی کارخانه ها به فروش رسیده که این امر بدان معناست که مردم با چای ایرانی آشتی کردند.

البته در این میان نگرانی هایی از خروج چای های سنواتی دهه 70 باقی مانده در انبارها و عرضه مجدد ان تحت عنوان بسته بندی های جدید در بازار از سوی مردم وجود دارد که رئیس سازمان چای این موضوع را رد می کند.

در همین راستا با محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای گفتگویی را ترتیب داده ایم:

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص آخرین وضعیت مطالبات چایکاران توضیح دهید.

روزبهان: تا به امروز از مجموع 234 میلیارد تومان مطالبات چایکاران حاصل از 139 هزار تن برگ سبز خریداری شده حدود 214 میلیارد تومان آن به حساب چایکاران واریز شده که این رقم معادل بیش از 91 درصد برگ سبز تحویلی به کارخانه ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ واریز مابقی مطالبات چایکاران چه زمانی صورت می گیرد؟

روزبهان: با توجه به استقبال مناسب مردم از چای ایرانی بیش از 80 درصد چای خشک تولیدی کارخانه ها به فروش رسیده، که با این وجود کارخانه ها همکاری مناسبی در پرداخت حق السهم خود به چایکاران داشتند، از این رو پیش بینی می شود  که مابقی مطالبات پرداخت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت تولید چای نسبت به سال های گذشته توضیح دهید؟

رئیس سازمان چای: سال 93 مجموع چای خشک تولیدی 11 هزار تن بوده که  امسال این رقم به 31 هزار تن رسیده که این امر در افزایش درآمد چایکاران وخروج ارز حاصل از واردات تاثیر گذار است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره روند فروش چای خشک تولیدی کارخانه ها تا به امروز چگونه بوده است؟

روزبهان: تا کنون 27 هزار تن چای خشک تولیدی کارخانه ها به فروش رسیده که این امر بیانگر آن است که مردم به سبب آنکه چای ایرانی عاری از سموم وارگانیک است، آشتی کرده اند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص تاثیر افزایش تولید چای بر میزان واردات توضیح دهید؟

روزبهان: سالانه 110 هزار تن چای خشک در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که با در نظر گرفتن تولید تنها حدود 80 هزار تن چای به صورت رسمی و غیر رسمی وارد می شود.

( نیمی از واردات چای به کشور غیر قانونی است که طی سال گذشته با برنامه ریزی دستگاه های ذی ربط  بنا به تاکید مقام معظم رهبری تا حدی این امر کنترل شده است.)

باشگاه خبرنگاران جوان؛ چه عواملی در افزایش تولید و کاهش واردات چای دخیل بوده است؟

رئیس سازمان چای: کاهش واردات 16 هزار تنی چای خشک نسبت به سال گذشته افزایش درآمد چایکاران و ارزش افزوده بالاتری حاصل از کاهش واردات را به ارمغان آورده  که انتظار می رود با استمرار حمایت های دولت طی یک برنامه پنج ساله به اوج دوران تولید سال های 72 و 76 بازگردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص علل تاثیر گذار در جلوگیری از فروپاشی صنعت چای توضیح دهید؟

روزبهان: با روی کارآمدن دولت یازدهم اقدامات مناسب دولت در تسهیلات به ذراعی باغات ، افزایش نرخ خرید تضمینی  و پرداخت به موقع مطالبات  از فروپاشی صنعت جلوگیری کرد که انتظار می رود  با استمرار حمایت های دولت  طی یک برنامه پنج ساله  به اوج تولید چای در سال های 72 و 76 بازگردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تشخیص مردم از چای طبیعی با چای آغشته به رنگ و اسانس توضیح دهید؟

رئیس سازمان چای: چای کیفی نیاز به هیچ عطری ندارد و یک دمنوش گیاهی است که بوی علف خوراکی می دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا با وجود افزایش تولید میزان صادرات چای افزایش می یابد؟

روزبهان: بخش قابل توجهی از چای با کیفیت و ممتاز ایرانی در داخل مورد استفاده قرار می گیرد و تنها حدود 4 الی 5 هزار تن به کشورهای همسایه صادر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات چای سفید توضیح دهید؟

رئیس سازمان چای: با توجه به عملیات به ذراعی، هرس باغات و بارندگی های مناسب تولید چای سفید در سال جاری به صد کیلو رسیده که بخش از آن در داخل مصرف و مابقی به کشورهای اروپایی و عربی صادر می شود.

(هر کیلو چای سفید با نرخ یک میلیون و 100 الی یک میلیون و 200 هزار تومان به سبب هزینه های بالا تولید به فروش می رسد.)

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین روند تسهیلات برای عملیات به ذراعی و هرس باغات به چایکاران توضیح دهید؟

روبهان: اعتبار صندوق چای و تسهیلات به ذراعی پیش بینی می شود که امسال به 70 میلیارد تومان برسد به طوریکه برای انجام عملیات به ذراعی به ازای هر هکتار هرس کف بر 6 میلیون تومان و کمر بر 3 میلیون تومان تسهیلات با دو سال تنفس و بدون بهره در اختیار چایکاران قرار می گیرد.

همچنین ازای هر هکتار احیا باغات شش میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود  و تا کنون مجموعا 11 میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران پرداخت شده و همواره کشاورزان برای دریافت تسهیلات عملیات به ذراعی و صندوق حمایت از چای باید درخواست خود را ارائه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نرخ پشنهادی خرید تضمینی محصول توضیح دهید؟

رئیس سازمان چای: نرخ خریدتضمینی چای طبق روال همه ساله در بهمن و اسفند ماه اعلام می شود و تنها سال گذشته این نرخ در فرودین ماه اعلام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا تمهیداتی برای احیا مجدد باغات رها شده به کارگرفته شده است؟

روزبهان: در گذشته از 34 هزار هکتار باغات چای بخشی از آن تغییر کاربری و بخش دیگر به مخروبه جنگلی تبدیل شدند که با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 93 و 94 حدود 4 هزار هکتار از باغات رها شده احیا شدند و پیش بینی می شود که امسال میزان احیا باغات تبدیل به مخروبه های جنگلی به 5 الی 6 هزار هکتار برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین وضعیت چای های سنواتی باقی مانده در انبارها توضیح دهید؟ 

رئیس سازمان چای: از دهه 70 حدود 50 هزارتن چای در انبارها باقی مانده که حدود 3 هزار تن از این میزان با نظارت دولت برای مصارف صنعتی با نظارت دولت برای مصارف صنعتی از کشور خارج شده است که با توجه به آنکه این چای ها بدون پلمپ از انبارها خارج نمی شوند جای هیچ گونه نگرانی برای عرضه مجدد آن در بازار وجود ندارد.

انتظار می رود که بخش از این چای ها تا پایان سال و بخش دیگر سال آینده از کشور خروج یابد تا با بسته شدن پرونده چای های سنواتی تولید داخل تحت شعاع شایعات قرار نگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار