اجرای تئاتر در مساجد برای اولین بار

اجرای تئاتر در مساجد اولین اقدام مسجد محور سردار غیب پرور، ریاست جدید سازمان بسیج مستضعفین است که قرار است در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج رقم بخورد.

اجرای تئاتر در مساجد برای اولین باربه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اجرای تئاتر در مساجد اتفاقی است که از ابتدای امسال رنگ و بویی جدی به خود گرفته است. ابتدا این بحث در حوزه هنری شکل گرفت و پس از آن شاهد افتتاح دفاتری با عنوان تئاتر مردمی بچه های مسجد در برخی استان ها بودیم و پس از اجرای 15 نمایش در ایام محرم و صفر، جریانی که هرچند در نگاه کلی توسط برخی نهادها از جمله حوزه هنری به چشم می خورد، اما این نوع فعالیت و پویایی تنها نمی تواند یک دستورالعمل اداری باشد و بیش از آن یک جریان تازه به همت جوانان دغدغه‌مند این حوزه در عرصه تئاتر به شمار می رود.

جریان اقدامات فرهنگی هنری در مساجد، این روزها تا حدی جدی شده است که تقریبا هر ماه شاهد اعلام آمادگی و حتی اجرای برنامه‌هایی در مساجد کشور هستیم، چند روز پیش هم سردار غیب پرور، ریاست جدید سازمان بسیج مستضعفین، گفت: « از روز اولی که آمدم محوریتم آن بود که با بسیج مساجد حرکت کنم و این حرکت الزاماتی دارد و آن انسجام و اتحاد ارکان مسجد است. با این اقدامات دیگر مسجد خانه سالمندان نخواهد بود بلکه زمزم دائم‌الفوران انقلاب اسلامی برای جوانان این مرز و بوم خواهد بود که خشکی در آن معنا ندارد. ما در آن زمان می‌توانیم سربلند در مقابل مقام معظم رهبری ادعا کنیم که در بنیادی‌ترین مکان انقلاب اسلامی کاری کارستان کرده‌ایم.

البته گویا سردار غیب پرور اولین برنامه مسجدی خود را معطوف به تئاتر کرده و قرار است دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج که 26 تا 30 بهمن در بندرعباس برگزار می شود، میزبان پنج نمایش مسجدی باشد. 

نصیربیگی، مدیر انجمن های ادبی هنری سازمان بسیج هنرمندان در رابطه با فعالیت های این نهاد نیز می گوید: امسال برای نخستین بار در جشنواره سراسری تئاتر بسیج شاهد حضور نمایش های بچه های مسجدی هستیم، این پنج نمایش در تصمیم گیری شورای سیاستگذاری جشنواره فعلا به شکل بخش ویژه است و امیدواریم بتوانیم بخشی مجزا برای آن در دوره های آتی قرار دهیم.

این آثار قرار است به صورت گردشی در شهرستان های استان هرمزگان و برخی مساجد استان اجرا شود تا اولین اقدام سازمان بسیج در دوران مدیریت جدیدش خیلی زود عملی شود، البته باید دید این روند جریان ساز ادامه خواهد داشت یا نه، چراکه گاهی برخی اقدامات تنها در اثر یک جرقه ذهنی و زودگذر صرفا بیان و شاید یک بار هم به اجرا برسد، اما پس از آن دیگر اتفاقی رخ نمی دهد.

تئاتر در مساجد البته یک اتفاق دیگر را هم بزودی تجربه می کند که محمدزاده، مدیر دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری در این رابطه می گوید: «قرار است دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد سال آینده برگزار شود و ما هم اکنون در حال دریافت اطلاعات گروه ها هستیم و در اسفند ماه قرار است آثار بازبینی شود و بهترین های تئاتر مساجد به جشنواره راه پیدا کنند. بچه های مسجد جریانی است که از 20 سال پیش در حوزه هنری متوقف شده بود و اکنون رویکردی تازه با محور قرار دادن مساجد کارش را آغاز کرده است، در این راستا هم تاکنون نهادها مختلفی اعلام آمادگی کرده اند که شاید مهم ترین آن‌ها سازمان بسیج مستضعفین است. تلاش ما این است که دچار هیجان زدگی یا اقدامات کوتاه مدت نشویم و در روندی بلند مدت و بدون عجله به اهدافمان در این عرصه برسیم.

اجرای تئاتر در مساجد این روزها با قدرت خوبی در حال حرکت است، اما آیا این جریان می تواند در سال های آتی خروجی هایی که فعالان این عرصه در نظر دارند را به جامعه هنری معرفی کند؟ به هر حال جریان بسیاری در عرصه فرهنگی هنری وجود داشته است که آغازی خوب داشته اند و خیلی زود هم فراموش شده اند. امیدواریم اجرای تئاتر در مساجد به این سرنوشت دچار نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۵۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
اینجوری کمک به مستضعفین هم میشه//چون مستضعفین پول رفتن به تاتر را که ندارن
آخرین اخبار