طالبان هم گزارش یوناما را جانبدارانه خواند

طالبان گزارش تازه دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) درباره افزایش تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۶ را ناقص و جانبدارانه خواند.

طالبان گزارش تازه یوناما را ناقص و جانبدارانه خواندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، قاری یوسف احمدی، یکی از سخنگویان گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی گفته است: "ما درمورد تلفات ملکى، نهايت حساس استيم و براى جلوگيرى از آن، توجه زياد مى کنيم؛ اين گزارش ناقص است و آن را رد مى کنيم".

طالبان گفته اند که براى جلوگيرى ازتلفات افراد ملکى، يک اداره باصلاحيت دارند که هر وقت معلومات دقيق و همه جانبه را پخش نموده اند.

اما درخبرنامه افزوده شده است که نسبت دادن رقم بيشترتلفات افراد ملکى به طالبان ازسوى يوناما، قضاوت عارى از انصاف است.

البان ادعا نموده اند که عاملان درجه يک تلفات افراد ملکى درکشور، نيروهاى خارجى اند که شهرها، قريه ها وقصبه ها را هدف بم هاى چند تُنى قرارمى دهند، برمنازل افراد ملکى عمليات شبانه را انجام مى دهند؛ وعامل دوم نيروهاى دولتى اند.

درخبرنامه آمده است، به استناد محاسبات دقيق ادارۀ جلوگيرى ازتلفات ملکى، که معلومات آن ازميدان هاى جنگ زنده جمع آورى شده اند، قضايا به گونۀ دقيق بررسى شده وگزارش درمورد منتشرشده است.

اما نکته جالب‌تر این‌که طالبان در اعلامیه‌شان آماری را نشر کرده‌اند و بر اساس آن، ادعا می‌کنند بیش از ۷۷ درصد تلفات افراد ملکی سال ۲۰۱۶ از سوی نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی، ۱۷٫۴۸ درصد از سوی داعش و حلقات نامعلوم و تنها ۱۲ درصد توسط افراد این گروه انجام شده‌است.

گفتنی است که یوناما روز دوشنبه (۱۸ دلو) با نشر گزارش سالانه خود، اعلان کرد که از سال ۲۰۰۹ به این طرف، بلند ترین آمار تلفات افراد ملکی را در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسانده است.

بر اساس گزارش سالانه این سازمان، در نتیجه جنگ‌های سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان حدود ۱۱۴۱۸ تلفات غیر نظامی ثبت شده که از این میان، ۳۴۹۸ نفر کشته و ۷۹۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

در گزارش آمده است که نیروهای مخالف دولت، به طور عمده طالبان، مسوول نزدیک به دو سوم تلفات غیر نظامی بوده و نیروهای امنیتی طرفدار دولت هم مسوول نزدیک به یک چهارم این تلفات اند.

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.