جدال ناتمام مشکلات اقتصادی و آموزش و پرورشی ها/ سراب پرداخت به موقع معوقات فرهنگیان کی محقق می‌شود؟

مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش معضل همیشگی این نهاد آموزشی بوده که نیازمند اتخاذ سیاست های کاربردی برای رفع این موانع است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش ریل توسعه هر کشوری محسوب می شود به گونه ای که بی توجهی و بی تدبیری در وضعیت آن تبعات جبران ناپذیر در هدر رفت سرمایه کشور و آینده نامعلوم جامعه و نسل های بعدی آن دارد.

اما با این وجود باز هم مسیر حرکت نظام تعلیم و تربیت کشور پر از فراز و نشیب هایی است که انگار نه تنها تغییر وزیر چاره آن نبوده بلکه چرخه حرکت را نیز کند کرده است.

مشکلی که با تغییر وزیر برخی از فرهنگیان چشم امید به گشایش آن داشتند اما گویی مشکلات اقتصادی و معیشتی با پیکره زندگی فرهنگیان مانوس شده است.

کلاف سردرگم پرداختی معلمان در کشاکش ناهماهنگی‌ها
نگاه به روزهای نه چندان دور گواه تب بالای بی پولی معلمان در روزهای سرد سال است، نخستین روزهای دی ماه و حال ناخوش آموزش و پرورشی ها خبر از تاخیر چهار روزه پرداختی حقوق شاغلان داشت مساله ای که به اذعان منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش علت این تاخیر مربوط به سازمان برنامه و بودجه بوده و آموزش و پرورش در آن نقشی ندارد.

با این حال پس از رفع مشکل سازمان برنامه و بودجه، با وجود توضیحات آموزش و پرورشی ها در اعلام آمادگی این ارگان برای پرداخت حقوق و علی رغم اظهارات پیشین مبنی بر پرداخت یکپارچه حقوق در سراسر کشور در دی ماه این امر با توجه اعتراض های فرهنگیان محقق نشد. 

هر چند حقوق ماه بعد سر و صدا به موقع به داد جیب معلمان رسمی رسید اما ظاهرا وضعیت وخیم حقوق حق التدریس ها قصد بهبود ندارد.

وعده های وزیر برای پرداخت معوقات ثمر نداد
طبق گفته دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش "هنگامی که من در وزارتخانه آموزش و پرورش مستقر شدم با کمک دولت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به صورت اوراق دریافت کرده و سعی کردیم که 2700 میلیارد تومان از این مبلغ را با همکاری نهادهای اقتصادی تبدیل به پول نقد کرده و معوقات همه فرهنگیان را پرداخت کنیم."

این ها اظهارات وزیر درخصوص معوقات بود هرچند صحبت اوراق قرضه پیش از ورود وی کلید خورده بود و سیدمحمدبطحایی سرپرست وقت آموزش و پرورش اوایل آبان ماه این مساله را اعلام کرده بود، به هر روی گویا چاله معوقات با توجه به این اوراق و با رویکرد جدید وزیر در اداره آموزش و پرورش باز هم پر نشده و با وجود وعده های دانش آشتیانی برای پرداخت معوقات چشم انتظاری معلمان ادامه دارد.

ریشه مشکلات بودجه‌ای به مدیران آموزش و پرورش رسید
تاخیر در پرداخت ها و وعده های محقق نشده وزیر و سایر مسئولان آموزش و پرورش در پرداخت معوقات حاصلی جز ناامیدی از مدیران که باید حامی معلمان باشند در پی ندارد ناامیدی که بی شک سایه سیاه آن بر وضعیت کاری معلمان هم کم و بیش آشکار می شود و این مساله چندان دور از ذهن نیست.

اسداله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: مشکلات مالی و بودجه‌ای در آموزش و پرورش در موار‌دی به دلیل ناکارآمدی مدیران ارشد آموزش و پرورش در تخمین هزینه‌های این نهاد آموزشی است. 

وی با اشاره به اینکه دلیل پرداخت نشدن این معو‌قات اکنون مربوط به تأخیر در عملیاتی کردن بوده که متوجه وزیر آموزش و پرورش و سازمان مدیریت است، گفت: با توجه به اینکه اغلب معلمان حق التدریس  تنها منبع درآمد‌شان‌ حقوق حاصل از کار تدریس بوده بنابراین باید به حقوق آنها توجه ویژه‌ای شود.

چانه زنی های اقتصادی برای بهبود حال آموزش و پرورش 
چند روز پس از ورود بودجه پیشنهادی دولت به مجلس سهم ناچیز آموزش و پرورش از بودجه نگرانی مسائل بودجه ای و معیشتی برای سال آتی را شدت بخشید رشد قریب به ۱۱درصدی نشان از زمان گیر شدن آموزش و پرورش دارد و این مساله در حالی است که پرونده معوقات همچنان باز است.

عباسی در این زمینه گفت: آموزش وپرورش در برآورد هزینه ها و ارائه بودجه پیشنهادی مشکل داشته چراکه مجلس هرگز برای این نهاد آموزشی کم نمی گذارد.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۶در شرایط نه چندان مناسب وزیر وقت آموزش و پرورش تعیین شده، عنوان کرد : باید مدیران در تخمین هزینه ها کارآمد عمل کنند.

برنامه ششم گام دیگری در کشور بوده که سهم آموزش و پرورش در آن بازخوردهای متفاوت را به همراه دارد از سویی برخی اعضای تشکل ها نقش این نهاد را در برنامه کمرنگ دانسته و برخی نمایندگان آن را مطلوب ارزیابی کرده اند.

معادله چندوجهی بودجه آموزش و پرورش در انتظار حل شدن
این طور که شواهد امر نشان از وضع اقتصاد و ارتباط آن با آموزش و پرورش دارد گویا مشکلات اقتصادی همواره پای ثابت یکی از بندهای استیضاح وزرای آموزش و پرورش  و همچنین محل مناقشه دائمی معلمان و مسئولان بوده است و سابقه ای طولانی دارد.

حال به نظر می رسد مرهم این درد مزمن یا حمایت های دولت یا بهره گیری از حمایت های غیردولتی در چارچوب ضوابط و استانداردهای آموزش و پرورشی است تا شاید گشایشی در وضع معیشتی معلمان  حاصل شود صورت مساله ای قدیمی که تاکنون جواب نهایی آن یافت نشده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار