توجه به بهداشت مرغ‌های تازه و منجمد

گاه در بازار، مرغ‌هایی به فروش می‌رسد که به دلیل نحوه نگهداری نادرست، ویژگی‌های یک مرغ سالم را ندارند، اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان یک مرغ تازه و بهداشتی را از انواع کهنه و مانده آن تفکیک کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   به این نکات بهداشتی توجه کنید:
 
پوست مرغ بسته بندی شده تازه باید درخشنده، مرطوب، یکدست، صاف، بدون تورم و خونمردگی باشد.
 
ماهیچه‌های ران و ساق و گوشت سینه مرغ باید از زیر پوست برجسته و محکم باشد و در هیچ قسمت از بدن مرغ، خونمردگی وجود نداشته باشد. لازم است بدانید، کبودی‌ها به‌طور معمول هنگام گرفتن مرغ بر اثر ماندن زیر دست و پای کارگران در مرغداری یا ارسال مرغ به کشتارگاه ایجاد می‌شود که در صورت وجود خونمردگی در بال و ران و هر قسمت دیگر از بدن مرغ، حتما آن را جدا کنید و دور بیندازید .
 
محوطه شکمی و زیر بال مرغ را بو کنید. این قسمت‌ها سریع تر از نواحی دیگر بدن مرغ، علائم فساد را نشان می‌دهند. استشمام بوی تعفن و گندیدگی از این قسمت‌ها برای مصرف کننده عام می‌تواند نشان‌دهنده فساد یا کهنگی مرغ باشد .
 
به رنگ پوست و بدن مرغ تازه توجه کنید که به رنگ زرد کهربایی باشد. برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند، بدن مرغ باید سفید باشد. به همین دلیل، برخی کشتارگاه‌ها مرغ‌ها را برای سفید شدن، مدتی در آب‌های حاوی درصد بالایی از کلر نگهداری می‌کنند که تقلب محسوب می‌شود .
 
از نظر بهداشتی، درون شکم مرغ باید فاقد ته روده، تخمدان، مقعد، دل، جگر و طحال باشد وحفره شکمی باید به رنگ سفید یا متمایل به زرد و شفاف باشد. لازم است بدانید، حفره شکمی در مرغ کهنه و فاسد تغییر رنگ می‌دهد و متمایل به آبی و سبز است .
 
استخوان سینه مرغ باید مستقیم و انتهای آن تقریبا حالت غضروفی خود را حفظ کرده باشد و در کل، استخوان‌های مرغ باید بدون شکستگی، بیرون زدگی و ضرب خوردگی باشد.
 
بهتر است، از خرید مرغ‌های زیر وزن 700 تا 800 گرم اجتناب کنید،چون اغلب بیمار و به دلیل احتمال اختلال در رشد و ساختمان عضلانی نارس، قابل مصرف نیستند. به مرغ‌های بسیار ریز در اصطلاح مرغداران، مرغ پنچری می‌گویند .
 
مرغ‌های با دامنه وزنی حدود 1200 تا 1800 گرم در بهترین شرایط سلامت هستند و طول دوره پرورش آنها حدود 45 روز است . مرغ‌هایی که طولانی‌تر از این مدت پرورش می‌یابند و درشت‌تر می‌شوند، احتمال وجود مقادیر بیشتر آنتی بیوتیک در گوشت آنها زیاد است .
 
مدت زمان ماندگاری مرغ تازه بسته‌بندی شده یا قطعه شده در دمای یخچال، سه روز و مرغ کامل منجمد، یک‌سال و قطعه شده منجمد 9 ماه است.
 
مرغ‌های منجمد باید در کیسه‌های پلاستیکی شفاف با درج مشخصات قرار گرفته باشند و داخل بسته بندی آنها خونابه یا آب منجمد وجود نداشته باشد و گوشت لاشه در زمان ذوب شدن، لزج و لغزنده نباشد. وجود این علائم نشان می‌دهد، مرغ قبلا از انجماد خارج و مجدد منجمد شده است .
 
منبع:جام جم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار