فرهنگی در صحن مجلس:

وزیر راه و شهرسازی در حادثه سمنان قاصر است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر و متهم است.

وزیر راه و شهرسازی در حادثه سمنان قاصر و مقصر است

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزیر راه در حادثه ریلی قطار تبریز- مشهد مقصر است گفت: در شرکت راه آهن آقای آخوندی هیئت مدیره‌ای را منصوب کرده که فاقد صلاحیت قانونی بودند، همچنین مسئول کمیسیون سوانح از "هیئت مدیره موظف" تشکیل شده که غیرقانونی است.

وی افزود: ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافری، استمرار خرابی‌های همیشگی، به روز نبودن سیستم تأمین و نگهداری، ضد حریق نبودن واگن‌ها، عدم آموزش پرسنل، سیستم حمل و نقل ریلی با کیفیت پایین و قیمت بالا از نشانه‌های ضعف مدیریتی است و ایشان قبلا گزارشی در این زمینه داده‌اند و مسئولیت آن را برعهده گرفته‌اند.

فرهنگی تصریح کرد: آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر است. ایشان متهم است، در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 5 نفر از اعضایی که در کمیسیون منصوب هستند تخصص مرتبط ندارند تصریح کرد: یکی از این اعضا عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است که در شرکت راه آهن فعالیت نکرده، نفر دوم بازخریدی سال 87 و عضو شرکت پیمانکاری است، نفر سوم شغل آزاد داشته و سرپرست کارگاه بوده و نفر چهارم هم از پرسنل بیمه است که شغل آزاد داشته و یکی هم که بنا به مصوب کمیسیون راه و شهرسازی در کمیسیون سوانح مسئولیت داشته قاعدتا نمی‌تواند در راه آهن عضو باشد.
 
فرهنگی ادامه داد: طبق قانون بازدید باید به صورت منظم و رفع نواقص در بازدیدهای بعدی صورت گرفته باشد و در 3 سال اخیر هیچ گونه بازدیدی انجام نشده چرا که آقایان مشغله کاری داشتند.

وی با اشاره به قانون 536 و 537 قانون مجازات اسلامی و تشریح این قوانین یادآور شد: در ماده 510 و 545 نیز آمده است که بی‌احتیاطی تحت عنوان تقصیر مطرح می‌گردد و طبق این دو ماده کسی که در انتصاب افرادی که در حوزه کاری که انتصاب دارند مرتکب اشتباه شوند مقصر هستند. مسامحه، غفلت، عدم مهارت، بی‌احتیاطی از مصادیق بی‌مبالاتی است که باید تحت پیگیرد قانونی قرار بگیرد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون کیفری بزه‌های راه آهن و وجود قانونی درباره مجرمینی که موجب کشته شدن یک یا چند نفر در یک حادثه می‌شوند گفت: مرتکبان چنین اقداماتی به اعدام محکوم می‌شوند.

فرهنگی با انتقاد از مشکل CTC در سیستم‌های راه آهن و مشکل ساختاری قطار که لوکوموتیو، مولد و فرمان مسافری آن در ده‌ها سال قبل ساخته شده یادآور شد: ابتدا در کمیسیون اینگونه ذکر شد که مشکل یخ زدگی بود که چنین حادثه‌ای ایجاد شد، سوال اینجاست چرا در روسیه از این اتفاق‌ها نمی‌افتد؟ رئیس کمیسیون سوانح در این رابطه به من گفت در هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم‌ها ساخته می‌شوند و من پرسیدم که چرا مناسب با دمای کشور ما سیستم‌ها تهیه نشده که گفتند مشکل از سیستم ترمز نبوده و نشت هوا علت حادثه بوده است. حال سوال این است که چرا با وجود آنکه 127 میلیارد تومان هزینه این سیستم‌ها شده اما 48 نفر مظلومانه در این حادثه کشته شدند؟

وی ادامه داد: علت را من می‌گویم که آقایان مجدد دروغ دیگری نگویند. علت اصلی این است که ترمز این قطار تحمل 13 واگن را در سراشیبی و دمای کم نداشته و سانحه اتفاق می‌افتد در حقیقت این قطار یک ایستگاه را بدون 3 واگن حرکت می‌کنند و در ایستگاه بعدی توقف می‌کنند. آیا این‌ها ضعف نظارت نیست. علت اصلی این است که فرسودگی، ضعف در واگن، تک دیزلی بودن از ایرادات این قطار است.  

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان ساز و کار تحویل  CTC در قطارهای بین شهری یادآور شد: فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای CTC در ایستگاه می‌گذارند. این فرد کدهایی در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل می‌کند و آن را اصلاح می‌کند و دوباره کد دیگری را اعلام می‌کند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.

وی ادامه داد: وقتی در بازجویی از این فرد سوال می‌شود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می ‌دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است.

فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: این حادثه عادی نیست و جان یک عده انسان بی‌دلیل از بین رفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار