گره مشکلات با دست باز می شود نه دندان/ مسئولان باید برای حوزه دانشگاه وقت بگذارند/ راه اندازی دانشگاه‌های خصوصی برای رفع مشکل دانشجویان ایرانی

وزیر بهداشت گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نباید عامل بازدارنده رشد و پژوهش در کشور شده و نباید محققان را به سمت تصدی‌گری و کسب و کار سوق دهد.

شرکت‌های دانش‌بنیان عامل بازدارنده رشد و پژوهش نشوند/ ایجاد دانشگاه‌های خصوصی راهکار رفع مشکل دانشجویان ایرانی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در این دولت بخشی از پژوهش به افراد صاحب سمت سپرده شده و این افراد اثرات ماندگاری به جا گذاشتند و اینکه h-index (شاخص علم سنجی) بالای 15 داشته‌ایم و به رقم 290 رسیده‌ایم جای تبریک دارد و نباید بگذاریم رتبه علمی پژوهشی و بحث دانشیاری و استادیاری ایمان و انگیزه‌هایمان را کم رنگ کند.

وی گفت: نگاه دولت‌ها بیشتر اقتصادی و خدماتی است و کمتر به پژوهش بها می‌دهند و در حوزه پزشکی بیشتر اقدامات و نوآوری‌ها شخصی بوده و مسئولین در کلام به دستاوردها احترام می‌گذارند اما در عمل هزینه‌های مناسبی صرف نمی‌کنند.

هاشمی تصریح کرد: کلام امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدا همه تحولات است و سخنان رهبری در طول یکی دو دهه گذشته بیانگر حمایت‌های علمی متولیان است که در این میان رشد خوبی در حوزه پژوهش و آموزش داشته‌ایم اما هنوز جای کار در این حوزه داریم.

وی ادامه داد: در حرفه پزشکی بر خلاف مهندسی فاصله کمی با دنیای پیشرفته داریم که این پیشرفت‌ها بیشتر از جیب شخصی افراد صرف شده و در دولت‌ها اعتبار ویژه‌ای در زمینه ارتقا تولید علم نشده اما در حوزه مهندسی فاصله بیشتر است مگر در جاهایی که اولویت دولت لحاظ شده و دولت ورود پیدا کرده است.

هاشمی گفت: بحث حمایت سه درصدی در پژوهش کشور به شعار تبدیل شده در حالی که اگر در قانون حتی یک درصد هم محقق شود ما به مرجعیت علمی می‌رسیم.
 
مرجعیت علمی در قالب تولید مقاله نیست
قاضی‌زاده هاشمی در ادامه این مراسم گفت: مرجعیت علمی در قالب تولید مقاله نیست بلکه اگر اثر تولید مقاله در تولیدات ، فناوری و نوآوری جامعه ایران باشد می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و مشکل ما اینجا است که طی دو و سه دهه اخیر بیشتر حرف زده‌ایم و کمتر عمل کرده‌ایم و باید از قالب شعار خارج شده و به علم که امنیت‌ساز است و احترام به جایگاه دانشگاه دست پیدا کنیم؛ شاید با سرمایه‌گذاری بر روی این نسل بتوانیم طلایه‌دار نسل‌های بعد باشیم.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم با اتفاقاتی که در کشور حاکم می‌شود فضا را احساسی نکنیم و با نگاه‌های اعتمادآمیز و امیدوار شاهد دستاوردهای انقلاب باشیم.

هاشمی اظهار داشت: وضعیت علمی منطقه خوب است و برخی از رقبا را پشت سر گذاشته‌ایم و محققان ایرانی به افق چشم‌انداز مطلوب رسیدند و در بانک اطلاعاتی اسکوپوس سال 2016 حدود 50 هزار مقاله و 28 هزار استناد داشته‌ایم و رتبه اول کشورهای اسلامی را دارا هستیم که حفظ و رشد رتبه جهانی 16 اسکوپوس بسیار مهم است و باید به تک‌رقمی شدن در اسکوپوس فکر کنیم.

وی گفت: من نگران شرکت‌های دانش‌بنیان هستم که بلایی نظیر بلای تولید مقاله برای علم را به بار نیاورده و عامل بازدارنده رشدی و پژوهشی نشوند و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نباید محققان را به سمت تصدی‌گری و کسب و کار سوق دهد بلکه هدف اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌افزایی، کار تیمی با انتخاب موضوع مشخص و بهره‌برداری جامعه از خدمات علم است.

هاشمی گفت: یکی از مشکلات پژوهشگران ایران این است که در همه حوزه‌ها ورود پیدا کرده و تا از یک جهت خاص به مرجعیت علمی دست پیدا می‌کنند زمان زیادی را از دست می‌دهند البته در حل این مشکل گام‌هایی برداشته شده و در حال حاضر از کشورهایی نظیر سوئد، بلژیک، دانمارک، مالزی اتریش و رژیم اشغالگر شرایط بهتری داریم.

وی افزود: از بین 34 دانشگاه ISI سیزده دانشگاه علوم پزشکی رتبه مناسبی دارند اما در رنکینگ بین 500 دانشگاه یک دانشگاه رتبه برتر داریم که باید در این حوزه اهتمام کنیم و در بحث رنکینگ ورود رشته‌های بین‌رشته‌ای نیز آسیب‌هایی را برای آموزش عالی دربر داشته است.

هاشمی گفت: ایجاد دانشگاه‌های خصوصی از سوی ارائه دهندگان خدمت در حوزه بهداشت و درمان باید مشکل جوانان کشور را که ناخواسته به مالزی، بلاروس و برخی کشورهایی که اسمشان بر زبان نمی‌آید و جوان ایرانی با صرف 50 هزار دلار در سال و در یک جزیره گرفتار مشکل می‌شود مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و با راه‌اندازی‌ دانشگاه‌های خصوصی مشکلات جوانان کشور را حل کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که نسبت به ایران وجود دارد، گفت: برخی مقالات درجه یک در تحریم‌ها قابل چاپ بود و جلوی رفت و آمد دانشگاه‌های کشور گرفته می‌شد و در دوران تحریم چاپ مقالات در جه یک، رفت ‌و آمد دانشمندان، ابزار پزشکی و تجهیزات و دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی مشکلات پیش روی کشور بود که با حضور دکتر ملک‌زاده دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی بهتر شد اما مقایسه تولیدات علمی در اثر تحریم در تولیدات علمی خود را نشان می‌دهد.

مسئولان باید دانشگاه را اولویت اول بدانند
وزیر بهداشت در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی گفت: مسئولان باید دانشگاه را اولویت بدانند و نمی‌شود سالی یک بار در دانشگاه به بهانه مجلس از نوع سیاسی به دانشگاه سربزنند بلکه مسئله اول مسئولان باید احترام به دانشگاه و حفظ حرمت دانشگاه باشد. 
 
وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: ما گره‌های زیادی در کشور داریم که با دست باز می‌شود اما برخی عادت کرد‌ه‌اند گره‌ها را با دندان باز کنند که استفاده از ابزار علمی، ورود دانشگاه‌ها و تجربه علمی می‌تواند راه‌گشای این مشکلات و گره‌ها باشد.
 
وی با اشاره به اذهان عمومی در روز 22 بهمن گفت: در روز 22 بهمن مردم به دور از شعار و نگاه به جایگاه‌ها حضور در این روز را یک فریضه می‌دانند ما نیز تمام محققان را دعوت می‌کنیم تا به کارگیری دانش خود کاری کنند که با گذر از ناملایمات همگی شاهد دستاوردهای علمی کشورمان باشیم که در این کار باید به کار تیمی اهمیت بدهیم و به جوانان اعتماد کنیم و با کار تیمی شاهد آینده خوب ایران باشیم.
 
وی با اشاره به شخصیت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی گفت: شخص ایشان بیان می‌کرد ایران جایگاه خوبی در منطقه دارد و با تعاملات ایجاد شده و توافقات هسته‌ای کمک به علم و بشریت خواهد شد و بسیاری از مشکلات اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و وضعیت فقرا و رفاه اجتماعی بهتر می‌شود.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت مسیر خوبی را آغاز کرده است استمرار آن بسیار مهم است و باید نقایص و اشکلات را پشت سر بگذاریم و امیدواریم با حفظ دانشگاه‌ها و احترام به اساتید و دانشگاه‌ها بتوانیم شاهد دستاوردهای مطلوب این حوزه باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار