اصفهان؛

چهارباغ عباسی برای همیشه به پیاده راه تبدیل می شود

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: قرار است چهارباغ عباسی برای همیشه به پیاده راه تبدیل شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین جعفری  اظهارکرد: سازمان بهسازی و نوسازی بیش از 2 دهه است توسط شهرداری اصفهان ایجاد شده است که به صورت ویژه و تخصصی در بافت های فرسوده فعالیت می کند و در سال های اخیر از احیای سقاخانه های شهری تا احیای میدان امام علی (ع) و دولتخانه صفوی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر پروژه هایی در بافت های فرسوده مانند همت آباد و زینبیه و حدود 33 طرح در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان در دست تهیه و اجراست.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: بعد از افتتاح فاز اول میدان امام علی (ع)، میدان جلوخان مسجد جامع یکی از میدان های بزرگی بود که باید در مقابل مسجد جامع احداث می شد و در حقیقت بدنه اصلی میدان در سمت غرب مسجد جامع قرار می گرفت.

جعفری اضافه کرد: در قسمت شمال و شرق مسجد جامع احداث مجتمع تجاری و پارکینگ کمرزرین با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار است.

وی توضیح داد: با توجه به مشکل پارک خودرو در میدان امام علی(ع) با احداث این مجتمع و جابجایی مغازه ها مشکل پارک رفع می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر بدنه میدان جلوخان مسجدجامع احداث شده است، گفت: امیدواریم احداث این پروژه در سال 96 نهایی و تکمیل شود.

جعفری در ادامه با بیان اینکه محور فرهنگی – تاریخی اصفهان که به عنوان ستون فقرات کهن شهر اصفهان بالغ بر 500 هکتار است، افزود: اصفهان در دوره های مختلف شکل گرفته به طوری که در دوران سلجوقیان اصفهان تا میدان امام علی (ع) گسترش یافته و پس از آن میدان امام در شهر صفویه شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: بعد از پروژه موفق میدان امام علی (ع) این هماهنگی بین همکاران و مسئولان شهرداری و دستگاه های اجرایی به وجود آمد تا شهرداری اصفهان با حمایت شورای اسلامی شهر احیای دولتخانه صفویه را در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای احیا دولتخانه صفوی اکنون 20 پروزه در محدوده میدان امام در دست اجراست که میتوان به پیاده راه سازی میدان امام(ره)، خیابان حافظ و خیابان سپه اشاره کرد که تا پایان سال جاری به صورت کامل تکمیل می شود.

جعفری افزود: قرار بر این است پیاده راه سازی ادامه خیابان سپه تا میدان امام حسین(ع) و کف سازی خیابان چهارباغ عباسی بعد از تعطیلات نوروز در سال آینده آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است چهارباغ عباسی برای همیشه به پیاده راه تبدیل شود و این جزء آرزوهای مردم شهر است، گفت: بسیاری از ساماندهی بازارها و حمام ها پیرامون میدان امام و گذرها در حال اجراست و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به کشف پایه های جهان نما در نزدیکی ایستگاه مترو میدان امام حسین(ع) توضیح داد: در ابتدای چهارباغ بعد از کاوش هایی که در کنار ایستگاه مترو میدان امام حسین انجام شد، پایه های  اصلی جهان نما به دست آمد و قرار است با اقداماتی در سال جدید با نورپردازی های ویژه پایه های اصلی جهان نما را در معرض دید مردم وگردشگران قرار داده شود.

جعفری خاطرنشان کرد: برای احیای کامل کاخ جهان نما باید بررسی های بیشتری انجام شود که در سال آینده تصمیم گیری می شود که در سطح پایه ها بماند و یا اینکه به صورت کامل احیا شود.

وی با اشاره به اینکه اگر امروزه اصفهان جزء شهرهای مهم جهان مطرح می شود به دلیل حمایت مردم است، گفت: در همه ی پروژه های شهری به ویژه سخت ترین پروژه ها مشارکت و همکاری مردم نقش مهمی دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: اگر در احیای بافت تاریخی همکاری مردم نبود، فرصت انجام کار در بازارها، میدان ها و خیابان ها نبود.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود یک هزار خانه تاریخی ارزشمند در اصفهان وجود دارد که برخی از آن ها از بین رفته است و بخش هایی از آن ها باقی مانده است که ثبت میراث است، خاطرنشان کرد: حدود 300 عدد از خانه های تاریخی در بانک اطلاعات سازمان شناسایی و موجود است که مالکیت این تعداد از خانه ها در اختیار مردم است.

وی تصریح کرد: تعدادی از این خانه ها برای رستوران و گردشگری و کارهای اقامتی مورد استفاده و تعدادی در حال بازسازی و برخی نیز در حال حاضر توسط شهرداری خریداری و برای کاربری های خاص در اختیار بخش های مختلف شهرداری قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ابراز کرد: امروزه مشارکت بخش خصوصی در احیاء خانه های تاریخی بسیار خوب و شهرداری هم مصوبه ایی را از شورای شهر گرفته است که به طور کامل افرادی که در حوزه گردشگری در حال فعالیت هستند کامل از عوارض معاف هستند و سازمان نوسازی هم حمایت هایی را برای تبدیل این خانه ها به امکان گردشگردی انجام می دهد.

جعفری توضیح داد که برخی خانه های تاریخی مانند خانه روغنی ها حدود 80 درصد تخریب شده است و بازسازی این خانه ها پروسه سختی است که در ابتدا کار آسیب شناسی انجام می شود و سپس با مراجعه متخصصان کارهای سازه ایی و مرمتی و مورد مهم موریانه زدایی انجام می شود.

وی ادامه داد: خانه روغن فروشان در محله  تاریخی بیدآباد قرار دارد و قرار است که به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود بنابراین امیدواریم بتوانیم تا اواخر بهار سال 96 این مهم را به اتمام برسانیم و برای کاربری فرهنگی در محله بیدآباد تحویل معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان بدهیم.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به کف سازی و مرمت بازارهای میدان امام علی(ع) گفت: بیشتر بازارهای پیرامون میدان امام علی (ع) کف سازی و مرمت شده اند و بخشی از این بازارها نیز باقی مانده اند که یکی از این بازارها که در شرق میدان جلوخان قرار گرفته و حلقه اتصال محله جویباره به میدان امام علی (ع)، بازار غاز است.

جعفری ادامه داد: اگر قبل و بعد از بازسازی بازار غاز را مشاهده کنیم متوجه می شویم یکی از سخت ترین پروژه هایی که در اصفهان انجام دادیم مرمت و احیای این بازار بود که به اتمام رسید و قرار است تا پایان سال جدید بهره برداری شود.

وی اضافه کرد: احیاء بافت های تاریخی و فرسوده یک کار عمرانی نیست بلکه یک کار کاملا اجتماعی و بین بخشی است و قرار است حدود 35 دستگاهی که در شهر فعالیت می کنند طبقه مصوبه قانون احیای بافت فرسوده را به نهاد محلی واگذار کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: برای احیای بافت فرسوده همت آباد یک تعاونی محلی توسط مردم تشکیل شده است و هیچ سازمانی هیچ نقشی در اداره این نهاد ندارند و اختیاراتی که از جمله شهرداری به این نهادهای محلی واگذار می کند بسیار تاثیر گذار است.

جعفری خاطرنشان کرد: ستاد ملی نوسازی بافت های فرسوده در کشور تشکیل شده و در استان ستاد استانی به ریاست استاندار و عضویت دستگاه های اجرایی و در شهر و شهرستان اصفهان نیز موجود است که در حقیقت کارهای بین بخشی را انجام می دهند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اظهارکرد: در محله زینبیه و در پیرامون حرم حضرت زینب(س) نیز دفتر نوسازی فعال شده است که اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده ، قرار است این دفاتر در مناطق دیگر 7 ،11، 15 راه اندازی شود.

وی اظهارامیدواری کرد تا پایان 6 ماهه سال 96 در همه مناطق 15 گانه شهرداری دفتر نهاد محلی به عنوان رابط بین مردم و دستگاه های اجرایی داشته باشیم تا بتوانند نقش تسهیل گری را ایفا کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: ظرفیت بارگذاری در شهر اصفهان با 2300 هکتار بافت فرسوده بسیار بالاست.
جعفری اضافه کرد: با حمایت دولت و شهرداری و نهادهای محلی بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری امیدواریم بتوانیم 10 درصد بافت فرسوده را نوسازی کنیم.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار