رایزنان بازرگانی افغانستان تخصصی می شوند

وزیر تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد: برای اعزام رایزنان بازرگانی افغانستان در کشورهای جهان افرادی با تحصیلات تخصصی استخدام خواهند شد.

رایزنان بازرگانی افغانستان تخصصی می شوندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، همایون رسا روز سه شنبه در مراسم آزمون رایزنان بازرگانی که در کابل برگزار شد، گفت که تخصص افراد ملاک اصلی استخدام رایزنان بازرگانی افغانستان در کشورهای جهان خواهد بود و تمامی آنان باید به زبان انگلیسی نیز مسلط باشند.

به گفته وی، رایزنانی که به زبان انگلیسی مسلط نباشند نمی توانند در جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی ها و چانه زنی ها موفق باشند.

وی افزود که وظایف رایزنان بازرگانی افغانستان در کشورها تغییر کرده و بالا بردن رقم صادرات و جلب سرمایه گذاران، ماموریت عمده آنان خواهد بود.

گزارش نهادهای اقتصادی افغانستان نشان می دهد که صادرات سالانه این کشور کمتر از 700 میلیون دلار است و واردات آن به مرز 8 میلیارد دلار می رسد.

رسا گفت که برای انتخاب زنان به عنوان رایزن بازرگانی 5 نمره ارفاق قائل شده ایم و چنانچه آنان در آزمون استخدام رایزنان در رقابت با مردان تنها 5 امتیاز کمتر از مردان کسب کنند، زنان برای احراز این پست، اولویت خواهند داشت تا حضور زنان در عرصه اقتصاد افزایش یابد.

رسا گفت که برای مبارزه با فساد و شفافیت در وزارت تجارت 275 نفر با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را برای احراز پست رایزن بازرگانی وزارت تجارت و صنایع در کشورهای جهان برای شرکت در آزمون تعیین شده اند که از میان آنان 24 نفر با نظارت اعضای جامعه مدنی، ریاست جمهوری، اتاق تجارت، مجلس نمایندگان و سنا و نمایندگانی از نهادهای مرتبط با حوزه شفافیت، انتخاب خواهند شد. 

وزیر تجارت و صنایع افغانستان تاکید کرد که شرکت کنندگان در آزمون دارای مدارک روابط بین الملل و یا تجارت و اقتصاد بوده و خارج از این گرایش های تخصصی، فردی پذیرفته نخواهد شد.
رسا گفت که روند انتخاب رایزن ها با شفافیت کامل صورت می گیرد و هیچ سفارشی قبول نخواهد شد و حتی کسانی که پرسش های آزمون را طراحی کردند موظف شدند تا پایان آزمون، تلفن های همراه خود را نیز تحویل دهند.

پژوهش های تازه نشان می دهد که فساد اداری بعد از ناامنی به عنوان اصلی ترین چالش دولت وحدت ملی افغانستان است. این دولت تلاش گسترده ای را برای مقابله با این چالش به خرج داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار