شهدا الگوهای غیرت دینی جامعه اند

مشاور فرمانده کل سپاه گفت: نباید به قهر و لبخند دشمن امید بست بلکه در این عرصه باید از شهدا بیاموزیم، شهدا الگوهای غیرت دینی جامعه‌اند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه در یادواره شهدای جهادیه سمنان با بیان اینکه شهدا الگوهای غیرت فاطمی و دینی در جامعه‌اند اظهار داشت: "غیرت" شاه‌کلید سلوک معنوی انسان است؛ غیرت و حمیت یعنی تلاش و کوشش در نگهداری و دفاع از آنچه حفظش ضروری است؛ غیرت یک گوهر تابناک است و این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت و بزرگ‌منشی و قوت نفس انسان نشأت و سرچشمه می‌گیرد.

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه غیرت انواعی دارد که باید به آن توجه کرد افزود: غیرت ملی، غیرت نژادی، غیرت خانوادگی و قبیله‌ای و غیرت دینی، انواع مختلف غیرت است. البته باید دانست که هرکدام از این غیرت‌ها به نسبت ارزش و ماهیتش دارای جایگاه و رفعت بوده و همه انواع غیرت‌ها شایسته و تحسین‌برانگیز است اما ارزش و اهمیت هر قسم از آنان به‌تناسب ارزش و اهمیت موضوع آن تغییر می‌کند.

وی "غیرت دینی" را برترین نوع غیرت دانست و با اظهار اینکه غیرت دینی به‌معنی مسئولیت‌پذیری در دفاع از دین و برپا نگاه‌ داشتن معالم دینی است، تأکید کرد: اشرف غیرت‌ها "غیرت دینی" است؛ غیرت دینی به‌معنی دفاع از ارزش‌ها و اصول مبانی مکتبی و ارکان و پایه‌های اساسی دینی است که اگر کم‌رنگ شود، دین کم‌فروغ می‌شود.

مقدم‌فر در ادامه سخنانش با بیان اینکه تحقق امر ولایت‌ و ولایتپذیری شهدا را به جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس رساند، افزود: انسانی‌ که غیرت دینی دارد؛ پای این مبانی و اصول می‌ایستد تا چراغ درونی در جامعه خاموش نشود. اگر غیرت دینی مورد محافظت قرار نگیرد؛ بنیان دین فروریخته و چراغ دین در جامعه خاموش می‌شود.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه اسوه مؤمنان در این عرصه خداوند است، افزود: خداوند وظیفه حفظ و حراست از برترین سند دین را خود برعهده‌گرفته و در انجام آن براساس آیه شریفه «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» هیچ‌گاه خواب سبک و سنگین او را فرا نمی‌گیرد.

مقدم‌فر اضافه کرد: خود خداوند وظیفه حفاظت از قرآن را برعهده‌گرفته و در طول سالیان متمادی که این ثقل اکبر در معرض تندباد سهمگین تحریف و تخریب قرار گرفته، از قرآن محافظت کرده است؛ به‌طوری‌که شیعه اعتقاد دارد این قرآنی که امروز در دست ماست همان قرآنی است که در دستان ائمه بزرگوار دین بوده و به پیامبر اکرم (ص) وحی‌شده است.

وی با بیان اینکه غیرت در انواع مختلف خود، نماد و نمودی دارد که باید به آن توجه کرد، گفت: نماد و نمود غیرت دینی امر به‌ معروف و نهی از منکر و جهاد است. خداوند انسان‌های غیور را دوست دارد، البته این محبت به غیورانی که از عقاید و ارزش‌های دین پاسداری و در راه آن جهاد می‌کنند؛ بیشتر و برتر است.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه خداوند غیور است و همه غیوران را دوست دارد، گفت: "غیرت" صفت همه خوبان عالم است و همه پیامبران الهی غیور بوده‌اند و ائمه معصومین نیز از بالاترین حدنصاب غیرت برخوردار بوده‌اند؛ اما آن‌ها در این مسیر به شاخص‌ترین چهره غیور تاریخ بشر تأسی کردند که آن‌ تأسی به حضرت زهرا (س) بود.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ (فردی) غیورتر از حضرت فاطمه (س) سراغ ندارد، اضافه کرد: ارزش غیرت فاطمی در ارزش «ولایت» نهفته است. ولایت این ارزش را داشت که حضرت زهرا (س) در راه حفاظت آن‌، همه‌ی هستی‌اش را نثار کند و دست از علی برندارد.

مقدم‌فر در ادامه سخنانش با تاکید براینکه شهدا در جامعه امروز ما الگوهای غیرت دینی هستند، عنوان کرد: در ایام شهادت این بانوی بزرگوار که فدایی راه ولایت شد، باید از کسانی که غیورانه پشت پیراهن‌های خاکی خود نوشتند «می‌روم تا انتقام سیلی زهرا (س) بگیرم»؛ یاد کنیم. زمانی که امام خمینی (ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات دانست؛ آن‌ها هم غیورانه و مردانه به دفاع از نظام اسلامی برخاسته و جان بر سر پیمان خویش با رهبر و مقتدای‌شان نهادند.

وی با اشاره به اینکه این شهدای انقلاب‌اند که با دلاورمردی سینه‌های خود را سپر بلای حرم اهل‌بیت(ع) می‌کنند و در جنگ نابرابر تکفیری‌های تحت حمایت صهیونیست‌ها و استکبار جهانی، به دفاع از حریم و حرم اهل‌بیت (ع) می‌شتابند، گفت: شهدای والامقام خون پاک خود را بر سر غیرت دینی نهادند و نگذاشتند پای حرامیان به این حرم‌ها باز شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه یادواره‌های شهدا کلاس درسی برای مسئولیت‌های امروز ماست تأکید کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای فرمودند؛ باید از شهدا درس گذشتن از سیم‌خاردارهای نفسمان را بیاموزیم.

وی با بیان اینکه باید از شهدا بیاموزیم که چطور با غلبه بر نفس، گوهر وجودشان را نفیس کردند و دل خدا را بردند تا خدا جان‌ آن‌ها را به بهای بهشت خریداری کند و در مقام رضوان خود آنان را بر سر سفره «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» بنشاند، افزود:‌ باید از شهدا مسئولیت‌پذیری مؤمنانه را بیاموزیم. شهدا در وقت رفتن برای دفاع از دین و انقلاب سست نشدند و کسالت به خرج ندادند و خود را از تعلقات دنیایی خلاص کرده و به ملکوت پر کشیدند.

مقدم‌فر با اشاره به این مطلب که باید از شهدایی که دین و انقلاب را در پای منافع شخصی، حزبی، قبیله‌ای و مواردی از این‌ دست ذبح نکردند؛ بلکه دار و ندار خود را نثار کردند تا نظام بماند و الگوی مکتبی حکومت را به دنیا ارائه دهد؛ درس بیاموزیم،‌ خاطرنشان کرد: امروز همگان باید بدانند که کار دشمن «دشمنی» است بنابراین نباید به قهر و لبخند او امید بست بلکه در این عرصه باید از شهدا بیاموزیم که همواره امید داشته باشیم و دشمن را دشمن بدانیم و به او چشم امید نبندیم.

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه تصریح کرد: باید از شهدا بیاموزیم که اگر ما ثابت و استوار همچون زهرای اطهر (س) دست در دامان علی زمان‌مان زده باشیم دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. باید از شهدا "انقلابی‌بودن" را بیاموزیم؛ نشستن برای شهدا ننگ بود، بنابراین باید برای ما هم ننگ باشد.

وی  در ادامه با بیان اینکه امروز دست‌هایی در کارند تا جوانان تشنه حقیقت را به نشستن و قعود در منجلاب هواهای نفسانی و رفاه و مادیت تشویق کنند،‌ اظهار داشت: امروز باید همچون چشمه جوشنده و پرخروش در مسیر انقلابی‌گری و فتح قله‌های مختلف باشیم. امروز در این مراسم پرشکوه که مزین به یاد و عطر شهداست؛ با زهرای اطهر (س) و شهدا پیمان می‌بندیم که تا زنده‌ایم نگذاریم دشمن به اردوگاه رهبری چشم بد داشته باشد و  پیمان ببندیم که تا زنده‌ایم انقلابی و رزمنده باقی مانده و در کنار رهبر عزیزمان تلاش خواهیم کرد تا پرچم این نهضت مقدس را به صاحب اصلی‌اش تحویل دهیم.

مقدم‌فر افزود: غرب‌گرایان بدانند ادامه‌دهندگان راه شهدا نمی‌گذارند واداده‌های با حضور در سفارتخانه‌های اروپایی عزت ملت  ما را مخدوش کنند.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.