گزارش؛

کلیک کنید، تخفیف بگیرید/ برنده این کسب اینترنتی کیست؟

با گذشت حدود 5 سال از ورود مدل تخفیفات گروهی در کسب و کار اینترنتی شاید دیگر نتوان اصطلاح نو پا بودن را برای این مدل به کار برد، به راستی برنده اصلی در این نوع از فروش چه کسی است؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "کلیک کنید؛ تخفیف بگیرد"، "ما بی صبرانه منتظر ورود شما هستیم"، "10 هزار تومان جایزه اولین خرید"، "تا 90 درصد تخفیف بگیرید"، "تخفیفات ما خیلی زود تموم می شن بهتره اونو از دست ندی"، این جملات و تبلیغات وسوسه کننده را این روزها در سایت های بی شماری مشاهده می کنید، کافی است فقط گشت و گذاری در محیط وب داشته باشید تا گاهی از تبلیغات آن کلافه شوید، رزق و برق های نزدیکی به سال نو و خریدهای عید بازار سنتی و مدرن را با هم درگیر کرده است، هریک از فروشندگان در کسب و کارشان با روش های مختلفی تلاش دارند مشتری بیشتری را به سمت خود جذب کنند، این تبلیغات به دلیل محیطی که وب و شبکه های اجتماعی برای فروشندگان فراهم می کند جذاب تر است.

مدل تبلیغی که بیشتر تلاش دارد با ارائه تخفیفات ویژه جذب مشتری کنند و به تخفیفات گروهی معروف است در ایران حالا 5 ساله شده و در ابتدای پا گرفتنش گروه ها و شرکت های بسیاری را برای فروش بیشتر و افزایش درآمد جذب خود کرد، هرچند که همان ابتدای راه بسیاری از سراشیبی شیب تندی تخفیفی که بر بدنه محصولاتشان حک شده بود سقوط کردند و متضرر شدند اما گروهی دیگر ماندند و با برنامه و البته بازاریابی و دریافت مجوز برای فعالیت تبدیل به غول های تخفیفات گروهی شدند.
 
بازاریابی کنید، کالا بگیرید
در مدل تخفیف گروهی کالاها با قیمت های بسیار مناسب برای مدت محدودی بر روی سایت های گروهی قرار می گیرند و اگر افراد سفارش دهنده به حد نصاب برسند آن سفارش قطعی شده و کالا با تخفیف ارائه شده در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت، این مدل موجب می شود تا درخواست کنندگان دیگران را در جریان این تخفیفات قرار دهند تا به سایت مورد نظر مراجعه کنند، اینگونه بازدید این سایت افزایش یافته و تعداد خریداران و متقاضیان افزایش می یابد.

تخفیفات باور نکردنی و شگفت انگیزی که فروشندگان کالا در اختیار متقاضیان قرار می دهد بزرگترین تبلیغ برای آنها خواهد بود و هزینه های تبلیغات شهری، کاغذی و رادیو و تلویزیونی را می کاهد، از سویی دیگر به دلیل مشروط بودن فروش کالا با تخفیف در نظر گرفته با رسیدن به تعداد کاربران در حدی معین، خود عامل دیگری بر تبلیغ چهره به چهره برای فروشندگان خواهد بود.
 
کلیک کنید، تخفیف بگیرید/ برنده این کسب اینترنتی کیست؟//// گزارش 

تا اینجا به معرفی این نوع کسب و کار پرداختیم اما باید گفت در کنار مزایایی از جمله کاهش آلودگی، صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه های خرید که این مدل از فروش برای کاربران دارد باید دید که بر محتوای ارائه شده و کالاهای قابل فروش برای مشتریان چگونه نظارت می شود؟ گردانندگان این سایت های تخفیفی دارای مجوز کسب و کار اینترنتی هستند؟ با سودجویان چگونه برخورد می شود؟ مردم چگونه از صحت سایتی که به آن ورود کرده اند مطلع شوند؟ این نوع تجارت فرصت است یا تهدید؟
پاسخ سوالات مطرح شده را رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی برای پاسخ به سوالات مطرح شده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد.
 
نظارتی بر شبکه های اجتماعی نیست
وی در ابتدا گفت: کسب و کارهایی که مدل آنها تخفیفی است حدود پنج سال است که در ایران راه اندازی شده و تعداد زیادی در ابتدای ورود این مدل به این عرصه وارد شدند و عده زیادی نیز شکست خوردند و سایت های تخفیفی که هم اینک فعال هستند علاوه بر مجوز دارای نماد اعتماد الکترنیک می باشند و خوشبختانه تعداد اندکی فاقد مجوز هستند.

الفت نسب با بیان اینکه در برخی از سایت هایی که مجوز و یا نماد ندارند نیز اینگونه تخفیفات ارائه می شود که البته بیشتر تخفیف آنها از طریق شبکه های اجتماعی انجام می پذیرد، اظهار داشت: متاسفانه نظارتی بر فعالیت این فروشندگان نیست و اگر تخلفی صورت گیرد آنطور که سایت های دارای مجوز و نماد قابل پیگیری هستند در این دسته این اتفاق به درستی رخ نمی دهد.
 
کلیک کنید، تخفیف بگیرید/ برنده این کسب اینترنتی کیست؟//// گزارش 

دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی ادامه داد: تخلفات این تخفیفات گروهی همانطور که گفته شده به دلیل عدم نظارت صحیح بیشتر در بستر شبکه های اجتماعی رخ می دهد زیرا کسب و کارهای اینترنتی مجاز به دلیل ثبت و درج نماد اعتماد الکترونیک، مجوزها، محبوبیت بین مردم و دیگر مولفه ها کمتر به تخلف روی می آورند و به سادگی قابل پیگیری هستند.

الفت نسب در پاسخ به چرایی ورود برخی از شرکت ها برای ارائه تخفیفات گروهی، اعلام کرد: شرکت هایی که در این سایت ها برای فروش کالای خود ورود می کنند در مرحله اول به دنبال تبلیغ هستند به همین دلیل کالاهای خود را به تخفیفات ویژه در اختیار مشتریان به واسطه سایت های تخفیف گروهی قرار می دهند، البته باید گفت که این مدل در حال افول است و یا حداقل روز به روز کمرنگ تر می شود که آن هم دلایل خاص خود را دارد.

وی افزود: این سایت ها روزانه تعداد زیادی محصول تخفیف دار معرفی می کنند اما پس از مدتی فروشندگان به دلیل تخفیفات بالایی که به مشتریان می دهند و شاید ازاین رو متضرر شوند کمتر این مسیر فروش را دنبال خواهند کرد.
 
مجوز محصولات از مبادی رسمی چک می شود
دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی در خصوص نظارت بر محتوا در این مدل تصریح کرد: شرکت ها و سایت هایی که به صورت رسمی در این حوزه فعال هستند دارای فیلترهای متعدد برای رصد محتوای ارائه شده به مشتری می باشند، به طور قطع مجوز محصولات از مبادی رسمی چک می شود و پس از آن محصول معرفی و اقدام به تبلیغ آن خواهد شد.

الفت نسب در پاسخ به اینکه برخی گله مندند که اینگونه فروش با تخفیفات گروهی مردم را به سمت مصرف گرایی سوق میدهد، اظهار داشت: باید گفت که خاصیت این مدل از فروش جذب مردم برای خرید با قیمت مناسب است و کنترل موضوع مصرف گرایی باید با برنامه های فرهنگی از سوی نهادهای مرتبط صورت گیرد و برخورد سلبی قطعا چاسخگو نیست.

وی در ادامه توصیه هایی نیز برای خریداران آنلاین محصولات با توجه به رونق فروش محصولات در آستانه سال جدید داشت و اعلام کرد: کاربران حتما از وب سایت هایی که دارای نماد الکترونیک هستند خرید کنند، برای این کار به سایت www.enamad.ir مراجعه کرده تا لیست سایتهای دارای نماد الکترونیک و مجوز برای آنها نمایش داده شود و با خیالی آسوده خرید کنند.

کلیک کنید، تخفیف بگیرید/ برنده این کسب اینترنتی کیست؟//// گزارش 

دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی  گفت: نکته مهم برای اعتماد به سایت هایی که دارای نماد الکترونیک هستند زنده بودن این علامت است، منظور از زنده بودن علامت اعتماد الکترونیک ارائه مشخصات و هویت فردی صاحب کسب و کار اینترنتی است که کاربران با کلیک بر روی نشان ثبت شده می توانند آنرا مشاهده کنند.

الفت نسب هشدار داد اگر کاربران بر روی نماد اعتماد الکترونیک کلیک کرده و هیچ اطلاعاتی دریافت نکردند باید توجه داشته باشند که این نماد جعل شده است و این امر قابل پیگیری است.

وی در پایان پیشنهادی نیز برای علاقمندان ورود به کسب و کار اینترنتی به خصوص سایت های تخفیف گروهی داشت و گفت: افرادی که می خواهد به این نوع کسب و کار ورود کنند بهتر است فروش محصولات با تخفیفات گروهی را به صورت تخصصی دنبال کنند زیرا سایت های موجود همه نوع محصول را دنبال می کنند و این حوزه هنوز به سمت تخصصی شدن سوق پیدا نکرده است.

و در پایان؛
به گفته دبیر دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی حجم بازار الکترونیک از خرید و فروش مردم تنها یک درصد است و مبادلات صورت گرفته در آن در مقابل بازار سنتی قابل مقایسه نیست، اما با وجود این درصد اندک عده ای کسب اینترنتی را تهدید برای خود می دانند و واقعیت اینجاست که اگر نوع کسب و کارهای اینترنتی با قوانین دقیق و واضح و البته قابل پیگیری در بین مردم تبلیغ شود می تواند مردم به سمت شهروند الکترونیک و به دنبال آن تحقق دولت الکترونیک سوق دهد، فرصت و تهدید این فضا هر دو با هم این مسیر را پیش می برند و بهره مندی از فرصت و کاهش تهدید در گرو تصمیم گیری های صاحبان این حرفه است، اگر این تصمیمات آنگونه باشند که رونق کسب و کار اینترنتی منجر به افزایش شغل، کاهش رکود و بیکاری، بهبود شرایط زیست محیطی و ... شود مطمئنا هم مردم و هم کسبه این تجارت مدرن برنده این میدان خواهند بود.

گزارش از عاطفه بیات


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار