میرفخرایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کنار گذاشتن بزرگان به نفع سینما نیست/ با تغییر مدیران فرهنگی خط مشی‌ها هم عوض می‌شود!

جشنواره‌ها در همه جای دنیا خط مشی مشخص و ثابتی دارند و با تعویض وزیر و مدیر این خط تغییر نمی‌کنند.

کنار گذاشتن بزرگان به نفع سینما نیست/ با تغییر مدیران فرهنگی خط مشی‌ها هم عوض می‌شود!
مجید میرفخرایی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بررسی عملکرد سینما و جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر تکلیفش با خودش روشن نیست؛ چون ژانرهای مختلفی را در برگرفته که هیچ ربطی به هم ندارد. شخصیت اکثر فستیوال های دنیا از فیلم ها و فیلمسازانش مشخص است. اتفاقی که در جشنواره فجر ما رخ نمی دهد و کارها قاطی و درهم است. به این جهت داوران گیج می‌شوند و سلیقه ای برخورد می کنند.
 
وی افزود: از سویی به یکباره بزرگان سینما را کنار می گذارند که به نفع سینما و جشنواره نیست. در کل این گیج و گنگی و سرگشتگی ضربه زننده است.
 
وی ادامه داد: سینمای ما در حال پیشرفت است. اگر شتابزدگی را کنار بگذاریم و قضاوت ها بر اساس چارچوبی خاص پیش برود، سلیقه ها حاکم نمی شود.
 
این طراح صحنه و لباس اظهار داشت: هنوز خط و ربط خاص و مشخصی در سینما نداریم. هر وزیری آمده یک نوع نگاه داشته و اعمال کرده است. جشنواره ها در همه جای دنیا خط مشی مشخص و ثابتی دارند و با تعویض وزیر و مدیر این خط تغییر نمی‌کنند.
 
وی افزود: از سویی جامعه سینمایی و هنری ما مدرنیته را زیاد درک نکرده و جایگاه نقد مشخص نیست. این همه رمان نویس خوب داریم چرا هر کارگردانی فکر می کند نویسنده خوبی هم است. این نیز عوارض دارد و فیلمنامه ها را به سمت خنثی شدن می کشاند. چه بسا فردی که کارگردانی می کند، ادبیات دراماتیک را نمی داند و برعکس. در کل اتفاقاتی که در سینمای ایران رخ می دهد مدرن نیست و با سینمای پیشرفته دنیا فاصله دارد.
 
میرفخرایی خاطرنشان کرد: اگر به کارگروهی عادت نکنیم، به سمت شخصی نگری، اعمال سلیقه شخصی، غرض ورزی، نقد غیرمنصفانه و ... می رویم و آخر این قصه روی خوشی برای سینما ندارد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار