تاریخچه جام جهانی؛

جام جهانی 2006/پایان تلخ افسانه زیدان برابر ستارگان آتزوری

در جام جهانی 2006،لاجوردی پوشان سرزمین چکمه ای برای بار چهارم جام زرین فوتبال جهان رو در سرزمین دشمن دیرینه خود، آلمان، فتح کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،جام جهانی 2006 به میزبانی کشور آلمان برگزار شد و ژرمن ها بیشتر از هر زمان دیگر به قهرمانی در این جام امیدوار بودند. در این دوره رقابتها تیم ملی کشورمان نیز برای سومین بار در جام جهانی حاضر شد و با تیم های مکزیک ، پرتغال و آنگولا هم گروه بود.

ایران در این مسابقات از پرتغال و مکزیک باخت و با آنگولا مساوی کرد و با یک امتیاز از گردونه رقابتها حذف شد. اتفاقی که باعث شد برانکو و دادکان سرمربی و رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان اخراج شوند!
جام جهانی 2006/پایان تلخ افسانه زیدان برابر ستارگان آتزوری

در این دوره برزیل مدافع عنوان قهرمانی با رونالدویی که اضافه وزن داشت نتوانست کاری از پیش ببرد و در مرحله یک چهارم از فرانسه با یک گل شکست خورد و حذف شد. از طرفی فرانسه که مرحله گروهی را خوب آغاز نکرد و پس از سوئیس به عنوان تیم دوم رهی مرحله بعد شد هر چه جلوتر رفت ، زیدان آماده تر می شد و هیچ تیمی حریف زیدان و تیمش نمی شد.فرانسه و زیدان پس از صعود از گروه  غیرقابل مهار شدند و با حذف اسپانیا ، برزیل و پرتغال به فینال رسید. 

در سمت دیگر ایتالیا نیز مثل همیشه جام را با قدرت آغاز نکرد اما در پس از اول شدند در گروهی که اصلا دشوار نبود، در یک هشتم به سختی و با پنالتی توتی با یک گل از سد استرالیا گذشت. ایتالیا نیز که در همان مرحله گروهی نستا یکی از بهترین مدافعان جهان را به دلیل مصدومیت دست داد ، پس از حذف استرالیا ، با تکیه بر ستارگانی مثل کاناوارو ، بوفون ، پیرلو، گتوزو، توتی ، دل پیرو و ... غیرقابل مهار شد. آنها در مرحله بعد به اوکراین خورند و به راحتی و با سه گل پیروز شدند. آتزوری در نیمه نهایی به میزبان مسابقات یعنی آلمان برخورد کرد اما ژرمن ها هم نتوانستند حریف شاگردان مصمم مارچلو لیپی شوند و ایتالیا با 2 گروسو و دل پیرو در وقتهای اضافه آلمان را شکست داد تا حریف فرانسه در فینال شود.
جام جهانی 2006/پایان تلخ افسانه زیدان برابر ستارگان آتزوری

فینال جام جهانی آخرین مسابقه زیدان افسانه ای در زمین فوتبال بود. بازیکنی که در تا پایان فوتبالش در اوج آمادگی قرار داشت و دلش می خواست با جام از فوتبال خداحافظی کند اما داستان فینال بسیار دراماتیک و عجیب پیش رفت.

ساعت ۲۰ شب نهم ژولای ۲۰۰۶ ، ورزشگاه ۶۹ هزار نفری المپیک برلین میزبان جذاب ترین رویداد ورزشی جهان بود .در این دیدار پایاپای تیم ملی فرانسه در دقیقه ۷ توسط زیدان و با ضربه ی پنالتی خارق العاده زیبا و حرفه ای دروازه آتزوری را گشود . زیدان تا در حساس ترین مسابقه فوتبال جهان برابر بهترین دروازه بان جهان که تا مرحله فینال فقط یک بار آن هم روی گل به خودی دروازه اش باز شده بود پنالی اش را چیپ زد تا نشان دهد چقد می تواند دیوانه و با اعتماد به نفس باشد.  ۱۲ دقیقه بعد ، برگ برنده ی ایتالیا در فینال جام جهانی ، مارکو ماتراتزی با ارسال دیگر ستاره فینال ، آندرآ پیرلو ، ضربه ای استادانه به سمت دروازه بارتز زده و گل زیزو را پاسخ داد. 

بعد از آن دو تیم حملات متعددی بر روی دروازه های یک دیگر انجام دادند که خط دفاعی مستحکم ایتالیا به همراه سوپر جانلوئیجی بوفون مانع گشوده شدن دروازه ایتالیا شده تا اینکه بازی به وقت های اضافه رفت.در دقیقه ۱۱۰ یک حرکت تاریخی رخ داد و طی حرکتی کاپیتان فرانسوی ها ، زیدان پس از حرفی که ماتراتزی به او زد با  سر به سینه او کوبید و داور او را از زمین اخراج کرد تا دوران پرافتخار او در زمین اینگونه به پایان بر سد.

جام جهانی 2006/پایان تلخ افسانه زیدان برابر ستارگان آتزوری

پس از اتمام ۱۲۰ دقیقه جدال نفسگیر ، این بازی به ضربات پنالتی رفت . ضربات ایتالیا را پیرلو ، ماتراتزی ، دروسی ، دل پیرو و گروسو به ثمر زده که همه آنها به گل تبدیل شد . اما فرانسوی ها تنها ۴ پنالتی خود را به گل تبدیل کرده و تزرگه مهاجم آن زمان یوونتوس ایتالیا پنالتی اش را به تیر دروازه کوبید تا فرانسه تسلیم آتزوری شوند. گلهای خروس ها در ضربات پنالتی را ویلتورد ، آبیدال _ سانیول به ثمر رساندند. اینگونه آتزوری برای چهارمین و آخرین بار قهرمان جام جهانی شد.

جام جهانی 2006/پایان تلخ افسانه زیدان برابر ستارگان آتزوری

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار