عناوین اقتصادی روزنامه ها؛

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد/اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی/اگر خواستید یارانه خود را ببخشید!

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه ابرار اقتصادی در نسخه امروز خود از عناوینی همچون؛

بهبود فضای کسب و کار انتظار بخش خصوصی از دولت، ایران در مرز خودکفایی کالاهای صنعت نفت، ارزش سهام عدالت 2 برابر شد، ورود 1300 میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی به بازار سرمایه، دومینوی افتتاح پروژه های نیمه کاره راه به دولت یازدهم رسید، تولید ناخالص داخلی 7 درصد قد کشید و چراغ سبز بانک های بلاروسی به تجار ایرانی می پردازد.

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد /اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی

گروه اقتصادی روزنامه شرق نیز از نظارت بر حرفه حسابرسی در ایران، دو سوم زمین های کشور دو پلاکه هستند، هدر رفت 5 میلیارد دلاری انرژی در کشور، طیب نیا؛ شورای گفتگو تصمیم گیر نیست، اعلام آمادگی کنسرسیون پرگاس برای همکاری با شرکت های ایرانی و  مردم مالک ٥٥ هزار میلیارد تومان دارایی دولت شدند گفته و نوشته است:

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد؛

«هفت میلیون کارگر ساختمانی و فصلی مشمول سهام عدالت شدند»؛ «پایان بلاتکلیفی ٥٠ میلیون نفر در سهام عدالت»؛ «۵۵ هزار میلیارد تومان از کیسه دولت رفت»؛ «۲۵ هزار میلیارد تومان بابت اقساط سهام عدالت به خزانه واریز شده است»؛ «سهام یک‌میلیون‌تومانی عدالت امروز در بازار بیش از دو میلیون تومان ارزش دارد»؛ «صورت‌حساب بیش از ٤٩‌میلیون‌و ٢٢٦‌هزارو ١٩٣ نفر از مشمولان سهام عدالت آماده شده است»؛ «سود سهام عدالت از روز سه‌شنبه محاسبه می‌شود» و... . اینها بخشی از سخنانی است كه معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و عضو شورای‌عالی اصل ٤٤ قانون اساسی در آیین رونمایی سامانه ساماندهی سهام عدالت گفته‌اند. این سامانه به نشانی www.samanese.ir از یک ماه پیش فعال و مرکز تلفن با شماره ٨٣٣٣٨ با ٩٠ خط آماده شده که بیشتر بین ساعات ٩ تا ١٧ پاسخ‌گوی پرسش‌های مشمولان درباره مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است. «سیدجعفر سبحانی»، مشاور رئیس‌کل‌ سازمان خصوصی‌سازی، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایرنا هدف این طرح را مشارکت مردم در آبادانی کشور، رشد و توسعه اقتصادی، فقرزدایی، ترویج فرهنگ سهام‌داری، به‌تعادل‌رسیدن ثروت در میان دهک‌های بالا و پایین، افزایش سهم بخش تعاون، اتکای خانوارهای نیازمند به خودشان، قطع دست مفسدان اقتصادی، روند سریع در خصوصی‌سازی از راه واگذاری گسترده سهام شرکت‌های دولتی، تفکیک مناسب‌تر وظایف حاکمیتی و بنگاه‌داری، سازماندهی کاراتر بنگاه‌های دولتی و کارآمد‌کردن دولت در عرصه وظایف حاکمیتی و... برشمرد.

 ارزش سهام عدالت و مبالغ واریزی به حساب خزانه دولت

سبحانی تصریح کرد: برگه سهام عدالت مورد تأیید سازمان بورس اوراق بهادار منوط به تسویه بدهی سهام‌دار بابت ١٠ میلیون ریال (یک میلیون تومان) ارزش اولیه سهام بوده و براساس ارزش سهام عدالت در تابلوهای سازمان بورس و فرابورس ارزش پرتفوی سهام عدالت، معادل ٢٠ میلیون ریال است. از این تعداد شرکت، ٣٥ شرکت بورسی و ٢٥ شرکت غیربورسی است، ارزش قطعی برآورد کل شرکت‌ها هم ٤١٢‌هزار‌و ٦٣٨ هزار میلیارد ریال و ارزش روز این شرکت‌ها ٦٦٥‌هزارو ١٣٨ هزار میلیارد ریال است. به گفته این مقام مسئول، با توجه به تکلیف سازمان خصوصی‌سازی درباره وصول سود سهام عدالت و واریز آن به حساب خزانه‌ کل کشور، مجموع مبالغ واریزی به خزانه تا پایان شهریورماه ١٣٩٢ مبلغ ٦١‌هزار‌و ٢٤١ میلیارد ریال بوده است که در مدت استقرار دولت یازدهم این رقم به مبلغ ٢٤ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که در نتیجه ٧٠ درصد مجموعه واریزی به حساب خزانه کل کشور در دولت یازدهم محقق شد.

  سهام‌داران نهایی سهام عدالت

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: با توجه به ماده یک بند ٢ آیین‌نامه اجرائی در راستای افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از راه گسترش سهم بخش تعاون بر‌اساس توزیع سهام عدالت به افراد مشمول مقیم داخل، تصمیم گرفته شد سود این سهام به شش دهک نخست که درآمد کمتری نسبت به چهار دهک دیگر دارند، پرداخت شود. شمار دریافت‌کنندگان در این شش دهک هم افزون بر ٤٩‌میلیون‌و ١٣٢‌هزار‌و ٢٥١ نفر اعلام شده و قرار است سود سهام در ١٨ مرحله به آنان پرداخت شود.سبحانی افزود: مرحله نخست: مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل، مرحله دوم: روستاییان و عشایر کم‌درآمد، مرحله سوم: شاغلان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرائی، مرحله چهارم: ایثارگران و خانواده شهدا، مرحله پنجم: زنان کارگر سرپرست خانوار (مشمول قانون کار)، مرحله ششم: مرحله تکمیلی روستاییان و عشایر، مرحله هفتم، خدام مساجد و حسینیه‌ها و اماکن متبرکه، مرحله هشتم، طلاب حوزه‌های علمیه، مرحله نهم: بیماران خاص، مرحله دهم، کارکنان ستادهای نمازجمعه، مرحله یازدهم؛ کارکنان هیئت‌های تحریریه رسانه‌ها، مرحله دوازدهم؛ دست‌اندرکاران امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت، مرحله سیزدهم؛ مددجویان و کارکنان مؤسسات خیریه، مرحله چهاردهم؛ فعالان قرآنی، مرحله پانزدهم؛ شامل قالیبافان است.

 ۵۵‌هزار‌میلیارد تومان از کیسه دولت رفت

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ارزش کل دارایی‌های زیرمجموعه سهام عدالت ۵۵‌هزار‌میلیارد تومان است، گفت: امروز ۵۰‌میلیون ایرانی این دارایی عظیم را از دولت جدا کرده و به مالکیت خود درمی‌آورند. اسحاق جهانگیری با اشاره به این موضوع که بعد از آغاز واگذاری سهام عدالت، افراد زیادی به مردم برای خرید سهام عدالت آنها مراجعه خواهند کرد، گفت: مردم به‌هیچ‌عنوان زیر بار فروش سهام عدالت خود نروند؛ چراکه ٦٠ بنگاه اصلی طرح سهام عدالت از بزرگ‌ترین و بهترین بنگاه‌های تولیدی کشور هستند و در آینده سود زیادی را برای سهام‌داران به‌همراه خواهند آورد. خریدوفروش، دریافت سود و دخالت در تصمیم‌گیری هیئت‌مدیره بنگاه‌های زیرمجموعه از حقوقی است که برای سهام‌داران طرح سهام عدالت در سال ١٣٩٦ محقق خواهد شد.

به گفته جهانگیری، برای برطرف‌شدن برخی مشکلات باقی‌مانده درباره سهام عدالت به مجوزهایی نیاز داریم که با عنایت رهبری این موضوع هم برطرف خواهد شد. او با بیان اینکه ارزش کل دارایی‌های زیرمجموعه سهام عدالت ٥٥‌هزار‌میلیارد تومان است، گفت: امروز ٥٠‌میلیون ایرانی این دارایی عظیم را از دولت جدا کرده و به مالکیت خود درمی‌آورند. البته تا سال ١٣٩٦ با سوددهی‌ای که این شرکت‌ها خواهند داشت، دارایی مذکور به صد‌هزار‌میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. او همچنین رشد اقتصادی پاییز امسال را ٨,٩ اعلام کرد.

 ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان به خزانه واریز شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تاکنون ۲۵‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان بابت اقساط سهام عدالت به خزانه واریز شده است، گفت: از سال آینده سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به خزانه واریز نخواهد شد، بلکه به مشمولان سهام عدالت ارائه خواهد شد. علی طیب‌نیا گفت: سهام عدالت، مشارکت مردم در خصوصی‌سازی را بنا به نکات درج‌شده در اصل ٤٤ قانون اساسی محقق می‌کند. به گفته او، برنامه مردمی‌کردن اقتصاد کشور یکی از ١٢ برنامه اقتصاد مقاومتی است که با مسئولیت وزارت اقتصاد در حال پیگیری است و هدف آن گسترش مالکیت عمومی است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه در شروع به کار دولت نابسامانی‌های مختلفی در طرح توزیع سهام عدالت وجود داشت و این واگذاری با مشکلات زیادی روبه‌رو شد، گفت: با دستور رئیس‌جمهوری، آسیب‌شناسی و احصای روش مناسب در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفت و در نهایت نقشه راه مناسبی برای ساماندهی این طرح پیاده شد. طیب‌نیا با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم درخصوص ساماندهی طرح سهام عدالت، ثبت‌نام از کارگران فصلی بوده و درمجموع هفت‌میلیون نفر به مجموعه بزرگ سهام عدالت از این راه افزوده شدند، گفت: اکنون تعداد کل مشمولان در ١٨ مرحله شناسایی و ثبت‌نام سهام عدالت به بیش از ٤٩‌میلیون نفر رسیده است.  او با بیان اینکه بابت اختصاص سهام شرکت‌ها به مشمولان هیچ وجهی از مردم دریافت نشده و درعوض سود شرکت‌ها به میزان ٢٥‌هزار‌میلیارد تومان به خزانه واریز شده است، گفت: در سال ١٣٩٦ سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به خزانه واریز نمی‌شود و پس از محاسبات به حساب سهام‌داران و مشمولان سهام عدالت واریز خواهد شد. مشمولان کمیته امداد و بهزیستی از تخفیف ٥٠ درصدی در دریافت ما‌به‌التفاوت سهام عدالت بهره‌مند شده‌اند. او با بیان اینکه امروز ٥٠‌میلیون نفر پس از ١٠ سال طعم شیرین سهام‌داری را خواهند چشید و از سال ١٣٩٦ سود این سهم را دریافت می‌کنند، گفت: همچنین ارزش اولیه سهام واگذارشده در این ١٠ سال دوبرابر شده است و مشمولان سهام عدالت از این موضوع بهره‌مند خواهند شد. هدف اصلی طرح سهام عدالت، توزیع عدالت از راه گسترش مالکیت عمومی بوده است.

 پرداخت سود سهام از سال ١٣٩٦

رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم گفت: بلاتکلیفی ١٠‌ساله مشمولان سهام عدالت پایان یافت و سود سهام مشمولان از سال آینده پرداخت می‌شود. میرعلی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی گفت: ١١ سال بود مردم منتظر بودند تکلیفشان روشن شود و امروز صورت‌حساب بیش از ٤٩ میلیون نفر در سایت سهام عدالت موجود است. وی استفاده از عبارت آزادسازی را برای سهام عدالت دقیق ندانست و گفت: یکی از موضوعاتی که تاکنون بدون تکلیف مانده است و مانع از آن می‌شود که از عبارت آزادسازی استفاده کنیم، نحوه حضور ۴۹ میلیون نفر در مجامع عمومی شرکت‌های واگذار‌شده است. تاکنون راهکاری برای این امر مصوب نشده؛ ولی سازمان خصوصی‌سازی راهکارهایی را برای تصمیم‌گیری ارائه كرده است. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه درحال‌حاضر امکان خرید و فروش سهام عدالت وجود ندارد، گفت: قسمت ملموس سهام عدالت بهره‌مندی از سود سهم است و حالا دارندگان برگه‌های سهام عدالت مالک مجازی بخشی از سهام در اختیار خود هستند. پوری‌حسینی درباره استفاده از سامانه توضیح داد: به ترتیب افرادی که کد ملی آنها به هفت، سپس هشت، بعد از آن ۹ و پس از آن صفر... ختم می‌شود، در روزهای ١٧ تا ۲۶ اسفند‌ماه اجازه پیدا می‌كنند وارد سامانه شده و صورت‌حساب خود را دریافت کنند و از روز ۲۷ اسفند‌ماه افراد فارغ از آنکه کد ملی آنها با چه عددی به پایان می‌رسد، می‌توانند وارد سامانه شده و صورت‌حساب خود را دریافت کنند. پوری‌حسینی همچنین اواخر سال آینده را زمان پرداخت سود سهام عدالت عنوان کرد. در این مراسم همچنین عضو شورای‌عالی اصل ٤٤ قانون اساسی، ارزش فعلی سهام عدالت را دو میلیون تومان اعلام کرد. علی آقامحمدی گفت اکنون ٣٠ درصد از سهام واگذار‌شده به مردم‌ رسیده و اگر سهام عدالت آزادسازی شود، ٤٥ درصد از واگذاری به مردم انجام می‌شود. تاکنون ٢٤ هزار میلیارد تومان از محل سود سهام عدالت مردم قسط پرداخته‌اند و عملا دو دهک پایین جامعه که ٥٠ درصد تخفیف پرداختی داشته‌اند، دیگر هیچ واریزی نخواهند داشت.


اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع زمین‌خواری یکی از مظاهر مفاسد اقتصادی است، گفت: جلوگیری از دست‌اندازی متخلفان به اراضی ملی و طبیعی، از دغدغه‌های مردم و نظام است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با تأکید بر اهمیت موضوع مقابله با زمین‌خواری، به‌عنوان یکی از مظاهر مفاسد اقتصادی، گفت: باید راه را بر کسانی که به ناحق و از راه‌های نامشروع نظیر تغییر کاربری غیرقانونی اراضی و زدوبندها به ثروت می‌رسند، مسدود کنیم.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: البته در این خصوص تاکنون مباحث مختلفی در جلسات ستاد مطرح شده که منجر به شکل‌گیری کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری شده است.وی با اشاره به مسئولیت این کارگروه فراقوه‌ای برای آسیب‌شناسی درخصوص پدیده زمین‌خواری و پیشنهاد این کارگروه مبنی بر ایجاد پنجره واحد و سامانه یکپارچه برای نظارت الکترونیک بر امور مرتبط با زمین، گفت: اصل ایجاد چنین سامانه‌ای مورد تأیید است و با ایجاد آن، بستری برای هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مربوطه صورت خواهد گرفت. البته لازم است که این سامانه هماهنگ و در راستای دولت الکترونیک باشد.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین پس از ارائه گزارشی درخصوص اعلام ورشکستگی از سوی بدهکاران کلان بانکی و تلاش برای توسل به ورشکستگی برای فرار از دین و بازپرداخت بدهی‌ها به شبکه بانکی، گفت: این موضوع در گذشته در ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بانک مرکزی به‌موقع این آسیب‌شناسی را ارائه کرده بود و قرار شد بانک مرکزی و قوه قضائیه اقداماتی را در این خصوص انجام دهند که اقدامات مناسبی در این خصوص صورت گرفت اما موضوع جدیدی که مطرح شده نیز مهم است و باید پیگیری شود.معاون اول قوه قضائیه هم در این جلسه با ارائه توضیحاتی درخصوص بحث ورشکستگی، به اقدامات دستگاه قضائی در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در بخش‌نامه‌هایی به دادگستری‌ها و دادستانی‌های کل کشور مقرر کرده در جهت کشف حقیقت و حفظ حقوق، قبل از صدور حکم ورشکستگی درخصوص وضعیت فرد ورشکسته از بانک مرکزی تحقیق شود تا احکام با استواری مناسبی صادر و حقوق بانک‌ها در صدور این احکام لحاظ شود.حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای افزود: گزارشاتی که داریم بیانگر آن است که از حجم انبوه صدور احکام ورشکستگی کاسته شده و قوه قضائیه آمادگی دارد همچنان در این زمینه همکاری لازم را انجام دهد.

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد /اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی

روزنامه جهان صنعت نیز از جایگاه بورس کالا در اقتصاد ایران، وزیر امور خارجه: روش هایی را برای دور زدن دلار پیدا کرده ایم، جهش 70 درصدی صادرات نفت، وعده های توخالی، حکم توقیف یک و شش دهم میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران صادر شد و وعده توزیع عادلانه ثروت گفته است.

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد /اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی

روزنامه جوان نیز در صفحه اقتصادی خود از عناوین زیر گفته است:

تشکیل لیست سیاه 2 هزار شرکت سوری، مسئولان هم نمی دانند با سهام عدالت چه می کنند، احتمال تعقیب قضایی در قرداد رنو، توزیع گسترده کالایی با وزن دروغین و قیمت های غیر واقعی، آل اسحاق: مشکل کوله بری تنها با افزایش اشتغال حل می شود و اگر خواستید یارانه خود را ببخشید :

بیش از شش سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به مجموعه‌ای حدود ۷۷ میلیون نفری می‌گذرد و طی این سال‌ها با وجود انتقاداتی كه نسبت به نحوه توزیع یارانه نقدی وجود داشته، همچنان غربالگری از مهم‌ترین چالش‌های این قانون در دولت‌هاست. طی این سال‌ها دولت نتوانسته راهكار مشخصی را برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد و توزیع هدفمند منابع نقدی تعیین و در دستور كار قرار دهد، بر این اساس تنها تا حدود 4 میلیون نفر از جمع كثیر یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. آن هم در شرایطی كه در بین جمعیت باقی‌مانده به وفور افراد پردرآمد و بی‌نیاز از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دیده می‌شود.

نبود اطلاعات كافی و بانك‌های اطلاعاتی دقیق برای شناسایی اقشار پردرآمد و احتمال بروز خطا در حذف افراد نیازمند از عواملی است كه دولت همواره بر آن تأكید داشته و اعلام می‌كند نمی‌تواند به سرعت گروه‌های مختلف را حذف كند. دولت از مردم خواست اگر به یارانه نیاز دارند برای ثبت‌نام ورود كنند، اما در پایان نتیجه‌ای كه حاصل شد این بود كه تنها حدود 2 میلیون نفر نسبت به لیست ابتدایی، كاهش مشاهده شد كه برخی می‌توانست به دلیل انصراف باشد و برخی هم برای نرسیدن به زمان ثبت‌نام. در هر صورت در این سال‌ها به هر طریقی چه نمایندگان مجلس، كارشناسان و حتی مدیران دولتی سعی در كاهش لیست یارانه‌بگیران داشته‌اند، اما نتیجه مطلوبی هنوز حاصل نشده و هر ماه بیش از 3 هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و البته منابع عمومی دولت صرف پرداخت‌های نقدی می‌شود.

این در حالی است كه به تازگی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه و تصویب تبصره 14 موضوع هدفمندی یارانه‌ها پیشنهادی دیگر مطرح كرده كه شاید بتواند یارانه‌بگیران را از دریافت نقدی منصرف كند، اما این پیشنهاد حتی اگر اجرایی شود موجب كاهش هزینه هدفمندی یارانه‌ها نخواهد بود.

بنابر مصوبه مجلس در صورتی‌ كه یارانه‌بگیران نسبت به اهدای یارانه ماهانه خود به اموری كه تعیین شده برای شهر یا روستای مشخص مبادرت كنند، یارانه آنها به بخش مورد نظر اهدا خواهد شد. این در حالی است كه مردم می‌توانند یارانه خود را برای تقویت زیرساخت‌های عمومی و فعالیت‌های عام‌المنفعه در حوزه‌های علمی، دانشگاهی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی، اشتغالزایی و كارآفرینی هزینه كنند كه در صورت تمایل در قالب گروه‌های ۵۰۰ نفری پرداخت خواهد شد، البته این پیشنهاد به یارانه بگیران در شرایطی در تبصره بودجه قرار گرفته كه تضمینی برای اجرایی شدن آن نیست. همانطوری كه طی سال‌های اخیر بارها بندها و مفاد متفاوتی در تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای تخصیص منابع به بخش‌های مختلف یا حذف یارانه بگیران گنجانده شده، اما اجرایی نشده است. این در حالی است كه در سال جاری نیز موضوع حذف یارانه گروه‌های مختلفی كه ظاهراً تا 24 میلیون نفر را هم در بر می‌گرفت به بودجه آمد، اما درنهایت دولت از اجرای آن اعلام ناتوانی كرد و به نتیجه‌ای نرسید.

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد /اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی

روزنامه صمت نیز از اعلام ورشکستگی نباید ترفندی برای پرداخت نکردن معوقات بانکی باشد، پاسخگویی بنگاه های اقتصادی، صادرات کنسانتره مس به سود کشو رنیست، 49 میلیون ایرانی مالک سهام عدالت شدند، ایران از حضور شرکت های اسلواکی برای سرماه گذاری استقبال می کند، وزیر صنعت: صادرات دارویی مورد توجه قرار گیرد، دعوت از نخست وزیر تایلند برای سفر به ایران و مولفه های بانکداری اسلامی در ایران گفته است.

روحانی، وعده انتخاباتی احمدی نژاد را عملی کرد /اعلام ورشکستگی، ترفند متخلفان برای فرار از پرداخت معوقات بانکی

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار