یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در ایستگاه آخر/ معرفی 15 اثر برتر در بخش افغانستان

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی خود رسید و امشب پرونده آن با معرفی برگزیدگان بسته خواهد شد.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در ایستگاه آخر/ معرفی 15 اثر برتر در بخش افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای سومین دوره متوالی توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با هدف تمرکززدایی فرهنگی از تهران و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 با حضور رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مسئولان و چهره‌های فرهنگی، نامزدهای تمام بخش‌ها، داوران جشنواره، میهمانانی از 7 کشور جهان و شاعران و ادب‌دوستان کشورمان در تالار نور مشهد برگزار می‌شود.
 
این دوره از جشنواره، میزبان شاعران و استادان زبان فارسی از کشورهای روسیه، پاکستان، هند، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه و عراق بود که دو محفل شعرخوانی با حضور مهمانان خارجی جشنواره در نیشابور و مشهد برگزار شد.
 
برخلاف دو دوره گذشته، امسال محفل شعری در کشورهای خارجی برگزار نشد و 10 محفل شعر جشنواره فجر در کاشان، البرز، مشهد (ویژه شاعران افعانستان)، ری، فاطمی (تهران)، هرمز، شوش، آتش‌نشانان (تهران)، نیشابور و مشهد برگزار شد.
 
در این دوره از جشنواره که برای نخستین بار بخش ویژه افغانستان به آن اضافه شده است، بیش از یک هزار کتاب از شاعران افغانی که طی 10 سال گذشته منتشر شده، مورد بررسی و داوری قرار گرفت. در سه بخش اصلی جشنواره نیز، آثاری که در سال 94 منتشر شده بود مورد داوری قرار گرفت.
 
در بخش شعر بزرگسال، 3 هزار و 934 اثر منتشر شده در سال گذشته شناسایی شد. در بخش شعر کودک و نوجوان هم 788 کتاب و در بخش «درباره شعر» نیز 203 اثر شناسایی و مورد بررسی اولیه قرار گرفت.
 
در هر بخش و پس از داوری آثار، 5 تا 7 نامزد معرفی شدند که به دلیل کثرت آثار بخش ویژه افغانستان، تعداد نامزدها در این بخش 15 نفر اعلام شد. داوران هر بخش به همراه یک نماینده هیأت علمی و همچنین دبیر علمی جشنواره، اثر برگزیده و یا تقدیری را معرفی می‌کنند.
 
داوران بخش شعر بزرگسال جشنواره شعر فجر، شامل بهمن ساکی، شاعر و پژوهشگر، قربان ولیئی، شاعر و مدرس دانشگاه و فریبا یوسفی، شاعر و پژوهشگر، همچنین محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی جشنواره) و اسماعیل امینی (نماینده هیات علمی جشنواره) اسامی نامزدهای این بخش را چنین معرفی کردند:
 
با جانِ اشیاء/ سیروس نوذری/ نشر نون
تاوان کلمات/ عبدالجبار کاکایی/ نشر کتاب نیستان
در این اتاق‌ها/ جواد مجابی/ نشر چشمه
عطر بیدار زمین/ عمران صلاحی/ نشر مروارید
فواره‌ها/ علیرضا سپاهی لایین/ نشر سپیده باوران
کتاب تردید/ عبدالحمید ضیایی/ نشر هزاره ققنوس
ولی به این دیری/ سمانه کهرباییان/ نشر فصل پنجم
 
در همین حال، داوران بخش شعر کودک و نوجوان، شامل محمدحسن حسینی، شاعر، انسیه موسویان، شاعر و سعیده موسوی‌زاده، شاعر، همچنین محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی جشنواره) و مصطفی رحماندوست (نماینده هیات علمی جشنواره) فهرست نامزدهای این بخش را اینطور اعلام کردند:
 
آوازهای سیب‌زمینی/ مهدی مرادی/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
با فرفره‌ها به شادی باد بگرد/ سروده بابک نیک طلب/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
درخت‌ها برای تو پرنده‌ها برای من/ مهدیه نظری/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 عروسک‌بازی، پیشی و گوشی و دوست بازیگوش از سری سنجاقک/ پیوند فرهادی/ نشر آوای باران
 قِچ قِچ/ طیبه شامانی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
وای اگر دُم داشتم/ مریم‌هاشم‌پور/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
یک راه کوتاه تا ماه/ شاهین رهنما/ نشر پیدایش.
 
اسامی نامزدهای بخش ویژه افغانستان با نظر هیئت داوران این بخش متشکل از محمدکاظم کاظمی (دبیر جشنواره)،‌ جواد محقق (نماینده هیات علمی جشنواره)، محمدمحسن سعیدی، علی‌محمد مودب و غلام‌رضا طریقی بدین شرح اعلام شد:
 
پانویس/ رامین عرب‌نژاد/ انتشارات انجمن ادبی هرات
پل سرخ/ مصطفا هَزاره/ نشر واژه
پلنگ در پرانتز/ زهرا حسین‌زاده/ انتشارات سپیده‌باوران
چارباغِ خورشید/ سیدحسین موحّد بلخی/ انتشارات عرفان
در خواب‌هام کودکِ غمگینی‌ست/ روح‌الامین امینی/ انتشارات آرمان‌شهر
دوشنبه‌های کوهی/ سیده تُکتَم حسینی/ انتشارات سوره‌ مهر
دهانِ خون‌آلودِ آزادی/ پرتو نادری/ انتشارات عرفان
راهِ ابریشمِ آزادی/ قنبرعلیِ تابش/ نشر عرفان
روایت تاریک غزل/ حمید مبشِّر/ انتشارات دُرِّ دَری
سیب‌های سرخ چیدنی/ سیدحکیم بینش/ انتشارات عرفان
صد غزل/ عفیفِ باختری/ انتشارات انجمن قلم افغانستان
عقاب‌ چه‌گونه می‌میرد/ ابوطالب مظفری/ نشر تاک
گره‌ کور/ مژگان فرامنش/ انتشارات انجمن ادبی هرات
گنجشک تبعیدی/ سروده‌ محمدحسین فیاض/ نشر عرفان
لاله‌ها لب‌های مجروح من‌اند/ مهتاب ساحل/ انتشارات انجمن قلم افغانستان.
 
در مراسم اختتامیه این جشنواره هر یک از برندگان و تقدیری‌های بخش‌های 4 گانه جشنواره شعر فجر و همچنین کسانی که در مراسم پایانی این جشنواره، گواهینامه درجه یک هنری دریافت می‌کنند، یک قطعه از تمبر اختصاصی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که منقش به نشان و پوستر این جشنواره هست را به یادگار دریافت خواهند کرد.
 
در این مراسم به 6 تن از پیشکسوتان و بزرگان عرصه شعر فارسی که حضوری فعال در این عرصه دارند، نشان درجه یک هنری اعطا خواهد شد. ناصر فیض، سیدابوالقاسم حسینی (ژرفا)، عبدالجبار کاکایی، فاطمه راکعی، محمدکاظم کاظمی و زکریا اخلاقی در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر، گواهینامه درجه یک هنری خود را از دست سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت خواهند کرد.
 
اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه امشب ۱۸ اسفندماه از ساعت 18:30 در تالار نور مشهد واقع در خیابان آبکوه برگزار می‌شود و برگزیدگان بخش‌های سه‌گانه ایران و بخش ویژه افغانستان معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار