وقوع سالانه بیش از 160هزار آتش‌سوزی در کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران از وقوع سالانه بیش از 160 هزار مورد آتش‌سوزی در کشور در عرصه‌های طبیعی و غیر طبیعی خبر داد.

وقوع سالانه 166هزارآتش سوزی در کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اسماعیل نجار روز چهارشنبه در همایش هم‌افزایی سازمان های امدادی در مدیریت بحران‌های طبیعی استان ایلام؛ فرصت ها و چالش‌ها اظهارکرد: این آتش سوزی‌ها در بیشتر موارد با مدیریت صورت گرفته مهار شده و منجر به خسارت جانی و مالی نمی شود و در موارد جزیی خسارت‌هایی را به بار می آورد. 

وی افزود: شناخت دقیق مخاطره و آسیب‌های طبیعی چون سیل، زلزله و آتش سوزی و عوامل بروز آن موجب کاهش خسارت‌های جانی و مالی برای حادثه دیدگان می‌شود. 

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: شناخت درست مخاطره و نوع حادثه باعث استفاده درست و به میزان کافی از تجهیزات و امکانات و نیز مدیریت درست بحران می‌شود. 

نجار تاکیدکرد: یکی از موارد مهم در هنگام بروز حوادث که باید مدنظر مسئولان و رسانه‌ها باشد این است که از تشویش و نگرانی اذهان عمومی جلوگیری کنند. 

وی با بیان اینکه مدیریت بحران در حوادث گوناگون ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: اساس کار مدیریت بحران ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نیروهای امدادی حاضر در محل حادثه و وحدت فرماندهی برای مدیریت درست حادثه است. 

وی اضافه کرد: هنگام وقوع بحران از تشکل‌ها و گروه‌های مردمی برای کاهش خسارت‌ها استفاده شود که البته بکارگیری نیروهای مردمی در موقع بحران مستلزم فراگیری و آموزش آنان برای نکات موثر در کاهش خسارت‌های جانی و مالی است. 

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: نداشتن باور به بروز حوادث طبیعی مخاطره آمیز تر از صدمات ناشی از یک رویداد است و باید بدانیم حوادث طبیعی ناگهانی و بی خبر می آید. 

نجار پیشگیری ، پیش بینی و مجهز شدن به علم و دانش نسبت به مخاطرات را اساس هر حادثه دانست و افزود: باید همه مردم و مسئولان همواره برای بروز حوادث و رویدادهای طبیعی آماده باشند و برای کاهش خسارت‌ها از همه دانش و امکانات استفاده کنیم. 

وی اظهار کرد: با توجه به حادثه خیز بودن کشور باید از تجارب حوادث گذشته عبرت و این تجربه ها را مستند، مکتوب و مورد توجه قرار دهیم. 

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: هنگام بروز رویدادهای طبیعی و انسان ساخت علاوه بر دستگاه های عضو ستاد بحران ظرفیت و امکانات نیروهای مسلح نیز به کارگیری می شود و این نیروها امکان برگزاری مانور برای آمادگی لازم به منظور پیشگیری، مقابله و کنترل حادثه را دارند. 

نجار آموزش مردم، مسئولان و رسانه ها در همه سطوح به ویژه مدارس برای مقوله‌های پیش بینی، آمادگی، پیشگیری، کنترل و مقابله با رویدادهایی طبیعی و انسان ساخت را مهم و موثر دانست. 

این همایش با حضور مسئولان دستگاه‌های اداری و امدادی، هیات های علمی دانشگاهی در محل هتل زاگرس برگزار شد. 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی رسانه ها و مدیریت بحران، مقابله با سیل و آتش سوزی، ارائه مقاله و درختکاری توسط رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در محوطه هتل زاگرس در حاشیه این همایش برگزار شد. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.