یزد؛

پیوستن قلعه شواز به جمع آثار ثبت شده

قلعه شواز شهرستان تفت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان  درگفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: قلعه محکم و با عظمت شواز، کهنترین قلعه یزد و مهمترین قلعه کوهستانی و نمونه ارزشمند معماری است که پس گذشت سالیان درازی از عمر آن همچنان پابرجا و استوار درقلب روستای شواز شهرستان تفت خود نمایی می کند.

ریاحی مقدم  افزود: این قلعه تاریخی که علاوه بر استفاده مسکونی، به عنوان دژی مستحکم در برابر مهاجمان بوده است بر روی صخره ای سنگی از سنگ های سخت رسوبی به ارتفاع یکصد متر ساخته شده و بر تمام زمین های اطراف دید و تسلط کامل دارد و مساحت آن درحدود پنج هزار متر مربع است.

وی با اشاره به اینکه مصالح بکار برده شده در ساخت این قلعه خشت، گل، سنگ، کاه خرد شده و ریگ اندود می باشد؛ گفت: این قلعه به شیوه معماری ساسانی ساخته شده ، سفال های خاکستری مکشوفه درون قلعه ،سنگ نبشته ای که در بدنه سنگی یکی از دیوارهای داخلی قلعه کشف شده وهمچنین وجود قوس های موجود در اتاقها و راهروهای این دژ که متعلق به دوران پیش از اسلام است نشان ازعمر و قدمت بسیار این قلعه دارد .

   ریاحی مقدم گفت: قلعه شواز همچون دیگر قلاع دارای برج هایی برای دیدبانی و حفاظت از قلعه می باشد که این برجها با خشت ساخته شده و برای افزایش استحکام و مقاومت با سنگ نماسازی شده است که این شیوه برج سازی نیز متعلق به معماری دوره ساسانیان است .

معاون میراث فرهنگی استان در پایان با بیان اینکه روستای زیبا و کهن شواز یکی از قدیمی ترین روستاهای شهرستان تفت است، عنوان داشت: روستای شواز  با داشتن آثار تاریخی بسیار ارزشمندی مانند سنگ نگاره های با قدمت بسیار و قبرستان تاریخی و اعجاب انگیز و مهمتر از همه قلعه کوهستانی عظیم و باشکوهی که با اقتدار تمام بر فراز صخره سنگی بنا شده به یک مکان دیدنی و جذاب و مورد توجه گردشگران تبدیل شده است.

 قلعه شواز در بخش مرکزی، دهستان نصرآباد و روستای شواز شهرستان تفت قرار دارد که اخیرا به ‌شماره‌ 31623 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار