ابراز تأسف دبیرکل سازمان ملل از افزایش تجارت انسان/گزارش تکان‌دهنده گوترش از آمار قربانیان برده‌داری در عصر حاضر

آنتونیو گوترش خواستار تشدید تلاش‌های جهانی برای ریشه‌کن کردن پدیده شوم تجارت انسان شد.

ابراز تأسف دبیرکل سازمان ملل از افزایش پدیده شوم تجارت انسان/گزارش تکان‌دهنده گوترش از آمار قربانیان برده‌داری در عصر حاضربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری شین هوآ، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن ابراز تأسف از افزایش تجارت انسان در مناقشات مسلحانه در جهان تأکید کرد: جامعه بین المللی باید برای ریشه‌کنی تجارت انسان در جهان به عوامل پنهانی که به وجود آورنده و تغذیه کننده این پدیده هستند، حمله ور شود.

گوترش افزود تجارت انسان یک چالش عمده جهانی است که مناقشات مسلحانه در جهان آن را تشدید کرده است و بیشترین و آسیب‌پذیرترین قربانیان آن را زنان، کودکان، آوارگان و پناهجویان تشکیل می‌دهند. دبیر کل سازمان ملل متحد تصریح کرد با تقویت استقلال زنان از طریق آموزش، رعایت هر چه بیشتر حقوق اقلیت های نژادی و مذهبی و همچنین، ایجاد کانال‌های مهاجرت قانونی و امن می‌توان با پدیده تجارت انسان به طور جدی به مبارزه برخاست.

آنتونیو گوترش با اشاره به این که تجارت انسان در حال حاضر نیز 106 کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده است، خاطر نشان کرد طبق اعلام سازمان بین المللی کار، 21 میلیون نفر در جهان قربانی کار اجباری و بهره برداری مفرط هستند و مبالغی که سالانه از این طریق حاصل می شود نزدیک به یکصد و پنجاه میلیارد دلار است. گوترش ضمن ابراز تاسف از این که پدیده تجارت انسان در جهان نه تنها از بین نرفته بلکه در سالهای اخیر اشکال متعددی پیدا کرده (تن فروشی اجباری، ازدواج اجباری، بردگی جنسی و قاچاق اعضای بدن) افزود در این میان زنان و دختران بیشتر از بقیه مورد بهره برداری قرار می گیرند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود وقوع مناقشات مسلحانه در جهان زمینه مساعدی برای افزایش تجارت انسان ایجاد می کند. به گفته وی گروه تروریستی داعش بازارهای برده فروشی به راه انداخته و گروه افراط گرای مسلح بوکو حرام نیز بردگی و برده داری را قانونی دانسته است.

گوترش تاکید کرد جامعه جهانی پیش از این یک چارچوب حقوقی محکم و منسجم برای مبارزه با این موارد تدوین و تصویب کرده است. کنوانسیون مبارزه با جنایتکاری فراملی سازمان یافته و پروتکل‌های الحاقی آن اولین تعریف صریح را از قاچاق انسان ارائه کرده‌اند و یک ابزار حقوقی موثر در مبارزه موثر با این معضل فراگیر محسوب می شوند. به موجب منشور رم، بردگی و برده داری را می توان از مصادیق جنایت بر ضد بشریت تلقی کرد. دبیر کل سازمان ملل متحد کنوانسیون مبارزه با جنایتکاری فراملی سازمان یافته را از ابزار اولیه مبارزه با این پدیده شوم توصیف کرد و  آن دسته از  کشورهای جهان را که در پروتکل مبارزه با تجارت انسان عضو نیستند،  ترغیب کرد هر چه زودتر به این سند مهم بین المللی ملحق شوند و برای ریشه کنی تجارت انسان به قوانین و مقررات موثر و طرحهای ملی کارآمد مجهز شوند.

طبق اعلام سازمان ملل متحد، برای بسیاری از گروه‌های تروریستی مثل داعش و گروه‌های افراط گرای مسلح از قبیل بوکو حرام در نیجریه یا الشباب در سومالی، تجارت انسان و بهره برداری‌های جنسی از زنان و دختران یک منبع بزرگ درآمد است و از آن به عنوان حربه ای برای ارعاب و ایجاد وحشت به منظور تحقق اهداف غیرمشروع خود استفاده می کنند. 

میلیون‌ها نفر در جهان به ویژه در مناطق جنگ‌زده و مورد مناقشه به طور مستقیم با پدیده خطرناک تجارت انسان روبرو هستند. این در حالی است که شانزدهمین مورد از اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار در جهان ایجاد ابزارهای مناسب برای مبارزه موثر با تجارت انسان، قاچاق مواد مخدر، فساد، تروریسم و جرم و جنایات سازمان یافته است. تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی و همچنین ارتقای حقوق بشر و تسریع روند توسعه پایدار بهترین راه برای مقابله با تجارت انسان در جهان است؛ اما، مرتفع کردن چالش بزرگ تجارت انسان در جهان مستلزم یک پاسخ بین المللی هماهنگ، موثر و مبتنی بر اصول انسانی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار