انگلیس در تلاش برای گسترش روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از برکسیت

شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی روابط آینده انگلیس و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از برکسیت پرداخت.

انگلیس در تلاش برای گسترش روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از برکسیت
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه الجزیره انگلیسی گزارش داد انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ ترین بلوک تجاری جهان تلاش می کند روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را گسترش دهد.

خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی در گزارشی با اشاره به سفر ترزا می، نخست وزیر انگلیس به عربستان سعودی و تلاش انگلیس برای گسترش روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفت سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای اولین بار در دسامبر سال گذشته در نشست سالانه خود با ترزا می دیدار و گفتگو کردند. در آن نشست ترزا می به عنوان مهمان افتخاری شرکت کرده بود. در پایان نشست سران عرب در منامه اعلام شد که انگلیس و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و تعمیق همکاری های اقتصادی، همکاری خواهند کرد.

نخست وزیر انگلیس در نشست منامه همچنین گفت ما همکاری های خود را در بخش دفاعی هم گسترش خواهیم داد و روابط انگلیس و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سطح راهبردی جدیدی افزایش خواهند یافت. 

ترزا می به سران شورای همکاری خلیج فارس گفت انگلیس درباره افزایش نقش ایران در یمن و سوریه نگران است. انگلیس قصد دارد بیش از یک میلیارد دلار برای تقویت امنیت خاورمیانه از جمله آموزش نیروهای بحرین و اردن اختصاص دهد. اما احتمالا روابط تجاری انگلیس با شرکای آن در منطقه خلیج فارس آینده روابط آنها را تعیین خواهد کرد. موضوع رشد اقتصادی انگلیس بعد از رای مردم این کشور به خروج آن از اتحادیه اروپا به شکل جدی مورد تردید قرار گرفته است. دولت انگلیس که نگران ضررهای احتمالی و بالقوه اقتصادی و مالی بعد از خروج از اتحادیه اروپا است امیدوار است که بتواند سرمایه گذاری های قابل توجهی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جذب کند. اما کارشناسان در این خصوص تردید دارند.

«راسل جونز»، کارشناس مسائل اقتصادی گفت به نظر من جذب سرمایه های کشورهای عربی برای انگلیس بسیار دشوار خواهد بود. صرف‌نظر از این که دولت انگلیس بدنبال چه نوع توافقات تجاری و سرمایه گذاری با کشورهایی مانند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است باز هم میزان سرمایه گذاری ها و منافعی که انگلیس اکنون در سایه عضویت در اتحادیه اروپا کسب می کند بسیار اندک و ناچیز خواهند بود. 

قطر اخیرا اعلام کرد قصد دارد شش میلیون دلار در حوزه انرژی، زیرساخت ها و ملک و املاک انگلیس سرمایه گذاری کند. ممکن است دیگر کشورهای نفت و گازخیز عرب هم به تبعیت از قطر دست به چنین اقدامی بزنند. سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهان آن هستند که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با این کشور توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند. سرمایه گذاری های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای دولت انگلیس بعد از اجرایی شدن بند پانزده قانون مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا بسیار حیاتی است. منابع مالی که بعد از آن وارد انگلیس شوند به معنای تداوم اعتبار این کشور به عنوان یک مرکز مالی در جهان تعبیر خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار