باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مانعی تحت عنوان سود تسهیلات بانکی در مسیر تولید و توسعه واحدهای صنعتی

تسهیلات بانکی با سود بالا،به عنوان سدی عظیم و مانع جدی در برابر تولید و توسعه عرصه های صنعتی و تولیدی مطرح است،امری که اصلاح آن در شرایط فعلی کشور،ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، علی‌رغم برخی از تلاش های انجام شده از سوی متولیان امر برای تسهیل و هموار سازی مسیر تولید،همچنان بانک ها به عنوان سدی جدی در این مسیر مطرح هستند و متأسفانه با وجود تأکیدات بسیار از سوی کارشناسان مبنی بر لزوم اصلاح رویه موجود، همچنان اقدامی عاجل و اثرگذار در این خصوص انجام نپذیرفته است.

الهام غفوری اصل، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه سیستم و نظام بانکی کشور به عنوان همیار و کمک حال تولید گران و صنعت کاران ایفای نقش نمی کند و ظاهراً دریافت تسهیلات با سود بالا به اصلی ترین هدف و دغدغه نظام بانکداری کشور مبدل شده است.

وی افزود: با عنایت به آمار منتشر شده از سوی برخی رسانه ها، اگرچه رشد اقتصادی کشور تنها در 9 ماهه نخست سال گذشته، قریب به 12 درصد تخمین زده شد، اما بخش اعظم این توفیق و موفقیت مرهون افزایش فروش نفت است و در این میان توسعه صادرات محصولات غیر نفتی به عنوان یکی از نشانه ها و شاخص های رشد و توسعه اقتصادی، وضعیت مطلوبی نداشته است.

صادق نوروزی، محقق و پژوهشگر اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه با اشاره به پر بودن انبار بسیاری از واحدها و مراکز تولیدی و صنعتی از کالا، گفت: به واقع کاهش قدرت خرید مردم و کمبود نقدینگی، رونق لازم را از فضای اقتصادی حاکم بر واحدها و مراکز تولیدی و صنعتی، سلب کرده و صنعتگران و تولید کنندگان قادر به فروش محصولات خویش نیستند.

وی افزود: عدم اختصاص تسهیلات مناسب و مطلوب (کم سود) بانک ها به تولید از یک سو و سوق پیدا نکردن کافی و شایسته حوزه درآمدی یارانه ها به بخش تولید همچون دو لبه قیچی ، فعالان حوزه صنعت و تولید را در مخمصه قرار داده است.

تعامل منطقی میان نرخ سود بانکی و تورم تک رقمی وجود ندارد

حبیب ا...فروزش، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه با اشاره به نرخ سود دو رقمی بانک ها در بازار و ادعای تورم تک رقمی از سوی مسئولان گفت: این امر موید عدم تعامل سازنده و منطقی میان دو مؤلفه اشاره شده است.

وی افزود: در فقدان تعامل مثبت میان دو موضوع فوق، نارسایی های اقتصادی به نحو ملموس‌تری قابل احساس خواهد بود.

فروزش عنوان کرد: بانک‌ها عمدتاً شرکت داری می کنند و همین نقیصه به اصلی ترین عامل تعلل بانک ها در کاهش هر چه بیشتر نرخ سود بانکی تبدیل شده است.

وی افزود: اگرچه گام هایی در جهت کاهش نرخ سود بانکی از سوی دولت برداشته شده، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم و متأسفانه باید به این معضل نیز اشاره کرد که خطر احتمالی ورشکستگی بانک ها با کاهش هر چه بیشتر نرخ سود بانکی و احتمال خارج ساختن منابع و سپرده ها از سوی مردم (در صورت کاهش هر چه بیشتر نرخ سود) به دغدغه جدیِ بانکداران مبدل شده است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: این تناقضات و انسدادها از موضوعاتی به شمار می رود که در شرایط فعلی امکان تصمیم گیری جدی، قاطعانه و مؤثر را سلب کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر تسهیلات با سود بالا، عرصه فعالیت را برای فعالان حوزه صنعت و تولید تنگ و محدود ساخته است و می طلبد با برنامه ریزی مدون و اصولی، از ظرفیت های بین المللی موجود برای جذب تسهیلات مناسب اقدام شود که در چنین شرایطی، امکان رفع برخی محدودیت ها و نارسایی ها فراهم خواهد شد.

فروزش عنوان کرد: البته نباید از نظر دور داشت که متأسفانه بانک ها نیز در شناسایی متقاضیانی که امکان باز پرداخت تسهیلات را به نحو مطلوب و شایسته دارند، ضعیف عمل می کنند و همین امر بر بار سنگین معوقات و محدودتر شدن منابع بانکی افزوده است.

وی در خاتمه یادآور شد: تمایل مردم نیز برای فعالیت های مولد نیز کاهش یافته و بخش قابل توجهی از عموم مردم در صدد تزریق سرمایه های خود به امور غیر تولیدی و کسب سود هر چه بیشتر هستند که در شرایط فعلی باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی هر چه بیشتر در مسیر مهار و کنترل این معضل گام های جدی و اساسی تری برداشته شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار