اصفهان؛

اصفهان بدون زاینده رود مانند لندن بدون 'تیمز' است

استاد مدیریت منابع آب دانشگاه سلطنتی لندن گفت: همانطور که لندن بدون رودخانه 'تیمز' معنا ندارد، اصفهان هم بدون زاینده رود بی معناست.

'تیمز' (Thames) ، نام رودی در جنوب انگلستان به طول ۳۴۶ کیلومتر است که بدلیل عبورش از شهر لندن شهرت دارد، این رود با عبور از شهرهای 'آکسفورد'، 'ریدینگ' و 'ویندزور' به دریای شمال می ‌ریزد.
 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان وبنابر اعلام روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان به نقل از کاوه مدنی که در جلسه ای با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست استان سخن می گفت، افزود: اصفهان، تنها شهر ایران است که از مرز بحران گذشته و به ورشکستگی آبی رسیده است.

وی در باره بحران ریزگردها در خوزستان تصریح کرد: بحث ریزگردها مربوط به پروژه های دیگر و عملکرد همسایگان غربی کشور است و هیچ ربطی به بحث انتقال آب زاینده رود ندارد و با سواستفاده از بی اطلاعی عموم، دو موضوع بی ربط، بهم مرتبط و یکی از بی منطق ترین موضعگیرها در زمینه آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات حوضه زاینده رود از پیچیدگی های منحصر به فردی در کشور برخوردار است، اضافه کرد: این مساله باعث شده که بیلان منابع آب این حوضه هیچگاه به تعادل نرسد و تا زمانی که ما تنها در باره کمبود آب صحبت می کنیم، فقط به نشانه یک مشکل می پردازیم و بطور ریشه ای آن را بررسی نمی کنیم.
این پژوهشگر گفت: زمانی که ما در داد و ستدهای آبی خود، تنها به آب فکر می کنیم، یک برنده و یک بازنده خواهیم داشت.

وی افزود: انتقال آب مانند سد سازی، برداشت از چاه و شیرین سازی آب دریا جزو طرح های مهندسی محسوب می شود و ابزاریست که در جایگاه خود برای رفع مشکل کم آبی می تواند مفید باشد اما اتکاء محض به آن بعنوان یک راه حل منفرد، مردود است.
این متخصص حوزه آب اضافه کرد: یکی از مشکلات طرح های انتقال آب این است که وابستگی را زیاد می کند زیرا اگر زمانی بخاطر مسائل خارج از اختیارات ما، مجبور شویم برای کسب آنچه قبلاً بعنوان حق ما محسوب می شده، چانه زنی کنیم دیگر نمی توانیم این وابستگی را به عقب برگردانیم .

مدنی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات، اتفاقاتی در دنیای سیاست رخ می دهد که همه چیز را برهم می زند، چنانچه عوض شدن حوضه استحفاظی آب منطقه ای اصفهان از مرز حوضه جغرافیایی به مرز سیاسی، به این معظل بشدت دامن زده است.
استاد کالج سلطنتی لندن، مدیریت منابع آب در کشورمان را گرفتار سه چالش اصلی حاکمیتی، مدیریتی و فناوری دانست و افزود: بسیاری از مشکلات به بخش آب تحمیل شده است و اکنون با شرایط موجود در راستای حل مشکلات باید بدنبال افزایش بهره وری اقتصادی آب در بخش های مختلف بخصوص بخش کشاورزی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ راهکارهایی برای افزایش بهره وری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی می تواند انتقال آب بین حوضه ای را توجیه پذیرتر کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: از نظر من بعنوان فردی که از خارج به این سیستم نگاه می کند، عیب بزرگ این است که در مباحث علمی و تخصصی راجع به نقش منافع ملی زاینده رود در کشور صحبتی نمی شود، لذا وقتی ما تنها به این دلیل که کشاورزی حوضه زاینده رود دچار کمبود آب است می خواهیم آب را به این منطقه بیاوریم، با این موضوع روبرو می شویم که در جاهای دیگر هم برای کشاورزی آب کم است ولی آیا یک قطره آب در حوضه زاینده رود همان ارزشی را دارد که در استان خوزستان و چهارمحال دارد.

وی افزود: کسی تاکنون این موضوع را بررسی نکرده و با عدد و رقم روی کاغذ نیاورده است.
استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا، نهضت تخریب سدها در ایالات متحده را یک حرف دروغ خواند و افزود: ساخت تعدادی از سدها در این کشور اشتباه بوده ولی تخریب سدهای بزرگ، دروغ و اشتباه محض است و در آمریکا تنها تعدادی از سدهای کوچک بدلیل عدم کارآیی و اتمام طول عمر آنها تخریب شده است.
مدنی با بیان این که طرفداری از محیط زیست یک ارزش است، گفت: با این وجود، اگر از این موضوع برای رسیدن به اهداف دیگر استفاده شود، مورد تقبیح است.

وی با تاکید بر ریشه یابی مشکلات منابع آب کشور اظهارکرد: کشور ما هم اینک به شرایط ورشکستگی آبی رسیده که به معنی عبور از مرحله بحران است و در این زمان نیز بجای حل ریشه ای مسائل بدنبال رفع نشانه ها هستیم.

استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن افزود: هم اکنون نیازهای ما بیش از منابع آبی موجود است و این مساله در حوضه زاینده رود بسیار جدی است، بنابراین مهم این است که سرمایه و منابع آب را چگونه هزینه کنیم و نگاه ما نگاه هزینه ای – فرصتی باشد.

مدنی با اشاره به تحقیقات خود در باره حوضه زاینده رود گفت: مشکلات این حوضه در کوتاه مدت حل نمی شود و نیاز به افزایش دانش، اطلاع رسانی، شفاف سازی و ارتقای آگاهی عمومی دارد و برای مدیریت منابع آب نه تنها کشاورزان، بلکه تمام شهروندان باید کمک کنند و برای درمان ریشه ای مشکلات باید به تاریخ آب بنگریم و آسیب شناسی کنیم و آینده را بهتر بسازیم.

کاوه مدنی، استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن و استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا است.

وی در سال 2012 بعنوان یکی از 10 چهره جدید مهندسی عمران توسط انجمن مهندسان عمران امریکا معرفی شد.
کالج سلطنتی لندن یا امپریال کالج لندن یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی بریتانیا و جهان در زمینه‌های مهندسی، علوم پزشکی و اقتصاد است.
این دانشگاه در 'کنزینگتون' جنوبی در مرکز لندن واقع است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گاوخونی
۱۱:۰۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
ای کاش اشاره ای هم به تالاب خشک شده گاو خونی میکردید که 11 سال است اب به آن نرسیده
آخرین اخبار