مشارکت شرکت‌های چینی در بازطراحی رآکتور اراک

شرکت های چینی و ایرانی قرار است اوایل هفته آینده نخستین قراردادهای تجاری را برای باز‌طراحی رآکتور هسته ای اراک امضا کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز ، وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد شرکت های چینی و ایرانی قرار است اوایل هفته آینده نخستین قراردادهای تجاری را برای بازطراحی رآکتور هسته ای اراک در چارچوب توافقنامه هسته ای سال 2015 امضا کنند.

سرنوشت رآکتور اراک که در مرکز ایران قرار دارد در مذاکرات طولانی مدت که به توافق بین ایران و پنج به علاوه یک ( پنج عضو دایم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه به علاوه آلمان ) منجر شد یکی از محورهای مورد اختلاف و حساسیت زا بود.

در چارچوب بازطراحی رآکتور اراک، این رآکتور آب سنگین باید به نوعی تغییر یابد که در آن امکان تولید پلوتونیوم قابل شکافت با قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی از بین برود.

لو کانگ Lu Kang سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد قراردادها برای باز طراحی رآکتور اراک روز یکشنبه در وین امضا خواهد شد.

ایران همواره هدف از این رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی را تولید ایزوتوپ های دارای کاربرد پزشکی اعلام کرده است.

این خبر در حالی اعلام شد که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا ایران را به « اقدامات تحریک آمیز هشدار دهنده » برای بی ثبات کردن کشورهای خاورمیانه متهم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار