ساری،

مراجعه 5200 بانو به درمانگاه اختلالات کف لگن بیمارستان روحانی بابل

بیش از 5200 نفر از بانوان به درمانگاه اختلالات کف لگن بیمارستان روحانی بابل مراجعه کردند.

دکتر شهناز برات متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: اختلالات کف لگن حیطه نسبتا جدیدی در علم زنان و زایمان بوده که از 20 سال قبل در دنیا به عنوان شاخه جداگانه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درمانگاه اختلالات کف لگن بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل اولین درمانگاه مازندران در این زمینه است، گفت: این درمانگاه به مدت 6 سال مشغول فعالیت است و عمدتا مراجعه‌کنندگان ما از شهرهای مختلف استان و استان‌های مجاور هستند که تا امروز بیش از 5200 نفراز بانوان به این درمانگاه مراجعه کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: خدمات درمانگاه اختلالات کف لگن به بیمارانی است که از افتادگی‌های پس از جراحی‌های لگنی و سایر افتادگی‌های اعضای لگنی، بی‌اختیاری‌های ادراری ، احساس فوریت در دفع ادرار به هنگام فعالیت یا عطسه و خنده، دردهای کمر و یا کف لگن رنج می‌برند.

مسئول درمانگاه اختلالات کف لگن بیمارستان روحانی (ره) بابل گفت: بین 14 تا30 درصد زنان دچار بیماری لگنی و بی‌اختیاری ادراری هستند که مهم‌ترین عامل آن سن بالا، کار سنگین، بیماری مزمن، زایمان متعدد،سرفه مزمن و یبوست مزمن بوده که با رعایت موارد فوق و ورزش قبل و بعد از زایمان می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر شهناز برات گفت: شیوع این بیماری بیشتر نزدیک و بعد از یائسگی بوده و به مرور زمان ظاهر شده و به تدریج نیز حادتر می‌شودو روش درمانی ما برای این بیماری به دو صورت جراحی و غیر جراحی است.

این متخصص گفت: بیرون زدگی اعضای لگن ، اختلال درادرارکردن ودفع مدفوع و دردهای لگنی از علائم اختلال عملکرد کف لگن می باشند . بی اختیاری ادرار که ازعوارض شایع اختلال کف لگن است ، می تواند به صورت دفع ادرار درهنگام عطسه ، سرفه یا فعالیت فیزیکی یا بصورت فوریت دردفع ادرار ویاترکیبی از هردو خود را نشان می دهد.

وی افزود: بسیاری از زنان این بیماری را پنهان کرده و به دلیل شیوع آن بسیاری از اطرافیان بیمار آنرا طبیعی می دانند.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه نیمی از مراجعه‌کنندگان این بیماری نیاز به جراحی دارند، افزود: در درمان بدون جراحی به تغییر شرایط زندگی، فیزیوتراپی ، لیزر درمانی و گذاشتن پساری است ولی در هیچ کدام از آنها درمان قطعی وجود ندارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار