مرگ مغزی را با کما اشتباه نگیریم

«کما» تنها یک اختلال کارکرد مغز است و شخص در آن حالت دچار کاهش شدید سطح هشیاری است و شانس بهبود را می‌توان برای فرد به کما رفته قائل بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که مرگ مغزی شده‌اند، مغزشان به هیچ عنوان فعالیتی ندارد و بدیهی است که نمی‌توانند بدون کمک دستگاه و به تنهایی نفس بکشند. در این موقعیت، چنانچه خانواده فرد با اهدای عضو فرد مرگ مغزی موافق باشند می‌توان عمل پیوند انجام داد، اما دیده شده بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل کورسویی از امید به بازگشت فرد، با اهدای عضو او مخالفت می‌کنند! این خانواده‌ها معمولاً چنین تصوری دارند که فرد مرگ مغزی شده به کما رفته است و احتمال بازگشت‌اش به زندگی وجود دارد.
 
به گفته دکترمجید ظهرابی، «کما» تنها یک اختلال کارکرد مغز است و شخص در آن حالت دچار کاهش شدید سطح هشیاری است و شانس بهبود را می‌توان برای فرد به کما رفته قائل بود، اما در مرگ مغزی بازگشت فرد به زندگی به هیچ عنوان وجود ندارد.
 
این جراح مغز و اعصاب در ادامه توصیه می‌کند: با اهدای اعضای فرد مرگ مغزی شده می‌توان جان یک یا چند بیمارنیازمند را نجات داد و از این گذشته نقطه پایانی برانتظار کشنده اطرافیان فرد مرگ مغزی گذاشت و آنها را از این حالت رهانید.
 
منبع:روزنامه ایران
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.