امشب در گفتگوی ویژه خبری؛

61 هزار کلاس درس باید تخریب و نوسازی شود/هزار کلاس خشت گلی و 1700 کلاس کانکس در کشور داریم

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:حدود هزار کلاس خشت گلی و 1700 کلاس کانکس در کشور داریم که در مقابل حوادث ایمن نیستند ، با اعتبار اولیه 500 میلیاردی اقدامات لازم را برای اینگونه کلاس ها انجام خواهیم داد .

به گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد تقي نظر پور، رییس سازمان  نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، دهمرده نماینده مجلس شورای اسلامی و ميرداماديان رئیس خیرین مدرسه ساز استان اصفهان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع آموزش و پرورش و خیرین مدرسه ساز پرداختند.

30 درصد کلاس های درس نیازمند بازسازی، تخریب و مقاوم سازی دارد


نظر پور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و  تجهیز مدارس کشور در ابتدا با اشاره به اینکه 530 هزار کلاس درس در کشور داریم که از این تعداد30 درصد شان نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارد گفت: 61 هزار کلاس درس باید تخریب و نوسازی شود.

مجلس3 میلیارد دلار در برنامه ششم توسعه برای مدارس در نظر گرفته است

وی با بیان اینکه  95 هزار کلاس درس نیاز به مقاوم سازی دارد ادامه داد: مجلس اعتبار 3 میلیارد دلاری در برنامه ششم توسعه برای نوسازی، تخریب و مقاوم سازی مدارس در نظر گرفته  است که 12 هزار میلیارد را می تواند در طول برنامه پوشش داد لذا، با اعتباری که به صورت سالیانه در اختیار مان قرار می گیرد، می توان این مبالغ را در انتهای برنامه ششم توسعه انجام داد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه حدود هزار کلاس خشت گلی و 1700  کلاس کانکس  در کشور داریم که در مقابل حوادث ایمن نیستند و با اعتبار اولیه 500 میلیاردی  اقدامات لازم را برای اینگونه کلاس ها انجام خواهیم داد افزود:  مدارسی که توسط خیرین ساخته شده است  با تغییر نام مواجه شديم که البته به نام اولیه خود برگشته است.


مدارسی که تغییر نام و کاربری پیدا کرده اند به حالت اولیه خود بازگشته است

وی با بیان اینکه  تعدادی از خیرین گله مند بودند که بعد از بهره برداری مدارس تغییر نام صورت گرفته است اظهار داشت: پیگیری های لازم انجام شده است تا دیگر این اتفاق رخ ندهد لذا با جامعه خیرین مدرسه ساز تفاهم نامه ای امضا شده است تا آموزش و پرورش اجازه ندهد مدارسی که با نام خير ساخته شده تغییر کاربری و یا نام پیدا کند لذا مدارسی که تغییر کاربری و یا نام پیدا کرده به حالت اولیه خود بازگشته است.

نظر پور با اشاره به اینکه 50 درصد پروژه ها اگر توسط خیر انجام شود ، 50 درصد باقی مانده باید از ردیف عمرانی دولت انجام شود افزود: سال گذشته200 میلیارد تومان این ردیف اعتبار داشت اما 10 درصد اختصاص یافت.
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا این ردیف برای سال96 افزایش یابد که البته کافی نیست گفت: باید سازمان مدیریت تخصیص آن را بدهد تا مجموعه پروژه های نیمه تمام را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه ها40 تا 45 درصد است ادامه داد:  از استانداران خواهش می کنم در بخش استاني اعتبارات را تخصیص دهند.

زهره ميرداماديان رئیس خیرین مدرسه ساز استان اصفهان طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه میان آموزش و پرورش، مجمع خیرین و نوسازی مدارس همکاری و تعامل خوبی را شاهد هستیم ادامه داد: پروژه های نیمه تمام مردمی از سوی خیرین انجام شده است اما سهم دولت باقی مانده است.

یکی دو پروژه  بیش از5 سال است که متوقف مانده است


وی با اشاره به اینکه 300 پروژه نیمه تمام در استان مان داریم افزود: یکی دو پروژه بیش از5 سال است که متوقف مانده است. 
 

حبیب الله ده مرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز طی تماس تلفنی با این برنامه اعلام کرد: از ابتدای انقلاب قریب به ده میلیون متر مربع فضای آموزشی به ارزش ده هزار میلیارد تومان توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده و باتوجه به عدم تامین بودجه توسط دولت باید تا آن جا که می شود به تعهداتمان نسبت به خیرین عمل کنیم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار برای بحث نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیش بینی شده و در بودجه سال ۹۶ نیز ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پر نظر گرفته شده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص عدم تعهد دستگاه هایی که باید بخشی از درآمدشان را برای تکمیل پروژه های نیمه تمام به آموزش و پرورش تخصیص دهند نیز اظهار داشت: مجلس وظیفه قانون گذاری دارد و می تواند منابع را در بودجه سنواتی کشور پیش بینی کند و این دولت ها هستند که باید این امر را از دستگاه های مربوطه مطالبه کنند؛ البته مجلس شورای اسلامی نیز از حیث نظارت به این موضوع وارد و سوال از مسئولین مربوطه را در دستور کار خود قرار می دهد.

نظر پور نیز در رابطه با همین موضوع اظهار داشت: در این بخش توانستیم سال گذشته حدود ۵۰ درصد از این اعتبارات را که چیزی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بود را کسب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یک دغدغه ما پروژه های نیمه تمام و یک دغدغه نیز نگهداری فضاهای ساخته شده است گفت: به طور مثال بخش هایی که عوارض شهرداری ها به آن اختصاص پیدا می کند حتی نمی تواند هزینه نقاشی مدارس ما را در طول سال تحصیلی تامین کند.

وی در رابطه با فضاهای آموزشی کشور نیز اعلام کرد: حدود ۳۶ درصد از مدارس عمر کمتر از بیست سال، ۵۰ درصد  از مدارس عمر بیست تا چهل سال ، و ۱۴ درصد دیگر نیز عمر بالای ۴۰ دارند که اگر بخواهیم این مدارس را سرپا نگه داریم حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید براینکه علاقه مند هستیم مدارسی که می سازیم عمر مفیدی بالایی داشته باشند گفت: مدارسی که در ابتدای انقلاب هم اکنون جزو مدارس تخریب و نوسازی ما هستند بنابراین باید تلاش کنیم مدارسی که در کشور می سازیم مقاوم باشند تا ما دایم مجبور به مدرسه سازی نباشیم و بیشتر به بحث نگهداری مدارس توجه کنیم.

تبدیل برخی از  مدارس به واحدهای تجاری برای کسب درآمد

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش علی رغم دارایی های بسیار زیاد مظلوم واقع شده خبر داد: شاید اگر ما بتوانیم مدارسی که در مراکز تجاری شهرهای بزرگ واقع شده اند را تغییر کاربری دهیم (تبدیل این مدارس به واحدهای بزرگ تجاری) و درآمد آن را جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام استفاده کنیم بتوانیم خود را از بخشی از بودجه های دولتی فارغ کنیم؛ این راه حلی است که در حال فراهم آوردن ساز و کارهای آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نگران جذب خیرین و یا نگران ساز و کارهای اداری در این رابطه نیستیم گفت: طبق آمار از سال ۹۲ به این طرف نزدیک به ۱۰۸ هزار  کلاس درس ( ۳۸ درصد از فضای آموزشی) توسط خیرین ساخته شده و این رقم رقم بالایی است که در حل فراهم آوردن ساز و کارهایی هستیم تا بتوانیم اگر مشکلات اداری در رابطه با جذب خیرین وجود دارد برطرف شود.

رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین اعلام کرد: کل نیازی که در فضای آموزشی کشور داریم چیزی حدود ۵۲ هزار کلاس درس است که این رقم غیر از پروژه هاب نیمه کاره فضاهای آموزشی است که باید مقاوم سازی و یا تخریب و نوسازی شوند.

نظرپور ادامه داد از این ۵۲  هزار کلاس درس چیزی حدود ۲۵ هزار کلاس درس در پروژه های مسکن مهر واقع شده است که باتوجه به اهتمام دولت جهت به بهره برداری رساندن بخش زیادی از این پروژه در سال ۹۶ نگرانی جدی داریم که در مهر ماه دچار مشکل شویم و نتوانیم نیاز خانواده هایی که در مسکن مهر ساکن می شوند را در بحث فضای آموزشی  تامین کنیم که امیدواریم در این رابطه خیرین مدرسه ساز به ما کمک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار