تبریز؛

تولید صادرات محور، ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدات کشور باید صادرات محور باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛شهاب الدین بیمقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر فراهم کردن زمینه صادرات از جمله بازار سنجی کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: در کنار افزایش کیفیت و رعایت استانداردهای جهانی تولیدات، باید در جهت نفوذ به بازارهای جدید تلاش شود.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به توسعه روستاها شده است، اظهارکرد: ارتقای توانمندی معیشتی و رفاهی روستائیان وابسته به بخش کشاورزی است و در صورت توجه به این بخش اهداف برنامه توسعه هم محقق می شود.
 
نماینده مجلس به نقش بانک ها در تامین منابع تولید و اشتغال زایی اشاره کرد و گفت: برخی بانک های خصوصی همراهی مناسبی با برنامه های ملی از جمله اقتصاد مقاومتی ندارند و باید اهتمام بیشتری در این راستا داشته باشند.
 
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم بر استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی بخش کشاورزی در راستای توانمندی این بخش تاکید کرد و گفت: شناسنامه کردن محصولات پیش نیاز تجاری سازی تولید است.
 
اکبر فتحی با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی و بسته های تعریف شده تنها مختص سازمان نیست، گفت: تحقق این سیاست ها نیازمند همراهی تمامی متولیان و فعالان این عرصه است.
 
وی با بیان اینکه تامین کننده های منابع مالی نقش مهمی در تحقق برنامه ها دارند، خاطرنشان کرد: 95 درصد فعالیت های بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است.
 
فتحی با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه استان آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی، گفت: این سند بر برنامه اقتصاد مقاومتی جامعیت دارد و بسته های پیش بینی شده در این سند همسو با سیاست های ملی است.
 
مدیر بودجه سازمان جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه تولید گندم در استان 608 هزار تن بود، گفت: امسال تولید 655 هزار تن برنامه ریزی شده است.
 
پرویز حسابی با اشاره به اینکه سال گذشته سطح زیرکشت گندم آبی در استان 87 هزار و 138 هکتار بود، گفت: برای سال جاری 81 هزار و 197 هکتار پیش بینی شده است.
 
وی همچنین گفت: سطح زیرکشت گندم دیم در سال گذشته 340 هزار هکتار بود که برای امسال 333 هزار هکتار برنامه ریزی شده است.
 
حسابی اعلام کرد: اجرای 20 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، 6 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری و تولید 2 هزار و 600 تن بذز برای سال جاری پیش بینی شده است.
 
وی اجرای 90 هکتار فضای گلخانه ای و 132 هکتار عملیات آبخیزداری را از دیگر برنامه های پیش بینی شده استان در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: افزایش 2 برابری تولید محصولات آبزی و رسیدن به 800 تن در سال جاری برنامه ریزی شده است.  
 
در این نشست بسته های تعریف شده در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی مطرح و بر پیگری اجرایی شدن برنامه های زیربخش های مختلف تاکید شد.  
 
ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، توسعه فناوری و افزایش تجارت خارجی از بسته های تعریف شده در راستای رونق تولید و اشتغال در بخش کشاورزی همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی است که افزایش تولید کالاهای اساسی، توسعه فراوری گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیب دار، افزایش ظرفیت نگهداری محصولات اساسی، ارائه آموزش های مورد نیاز کشاورزان و برندسازی محصولات کشاورزی را مود توجه قرار داده است.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار