وال استریت ژورنال: علی‌رغم تشدید فشار‌های واشنگتن، اتحادیه اروپا همچنان حامی برجام است

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت علی‌رغم تهدیدات آمریکا در خصوص لغو برجام، اتحادیه اروپا بر حمایت از توافق هسته‌ای این کشور تاکید می‌کند.

وال استریت ژورنال: علی‌رغم تشدید فشار‌های واشنگتن، اتحادیه اروپا همچنان حامی برجام است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «وال استریت ژورنال» نوشت مقامات اتحادیه اروپا در زمان دیدار سطح بالایی که اوایل این هفته از ایران داشتند بر حمایت از توافق هسته‌ای این کشور تاکید و اعلام کردند با وجود تهدیدات آمریکا مبنی بر لغو این توافق، از آن محافظت می‌کنند. اتحادیه اروپا همچنین قول داد از اقتصاد جمهوری اسلامی (ایران) حمایت کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: در حالی که کمتر از سه هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است، تلاش اتحادیه اروپا برای وارد کردن ایران به عرصه بین‌المللی، این اتحادیه را مقابل واشنگتن قرار می‌دهد. با وجود اینکه ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای عمل کرده است، آمریکا درصدد تشدید فشار بر تهران به سبب «عمل نکردن به روح» این توافق است که در سال 2015 امضاء شد.

اختلاف‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حالی بوجود آمده است که اتحادیه اروپا در خصوص موضع آمریکا در قبال سیاست‌های مهم، سردرگم شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به دنبال اجرای یکی از وعده‌های مهم در مبارزات انتخاباتی خود یعنی پایان دادن به ابتکارات مهم رئیس جمهور پیشین از جمله تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات محیط زیست و اجرای توافقنامه‌های تجاری جهانی است.

در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که ترامپ در حال بررسی سیاست خود در مورد ایران است، اتحادیه اروپا درصدد است کاخ سفید را متقاعد کند که این راه حل با ایران، برای امنیت و تجارت جهانی مهم است و اقدامی مهم در راستای تلاش‌ها برای برقراری ثبات در منطقه جنگ زده خاورمیانه محسوب می شود. با وجود این، رئیس جمهور آمریکا، توافق هسته‌ای را بدترین توافقی خوانده که تاکنون در مورد آن مذاکره شده است. دولت ترامپ پیوسته در مورد آینده توافق هسته‌ای با ایران ابراز تردید کرده است.

میگوئل آریاس کانته، رئیس بخش انرژی اتحادیه اروپا، در کنفرانس خبری مشترک با علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور ایران و یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای ایران، که ریاست سازمان انرژی اتمی کشور را به عهده دارد گفت: «توافق هسته‌ای برای همه طرف‌ها مزایایی دارد و اتحادیه اروپا کاملا از آن حمایت می‌کند. ما انتظار داریم همه طرف‌ها به این توافق احترام بگذارند.»

وال استریت ژورنال نوشت: در حال حاضر، اتحادیه اروپا به یکی از مهم‌ترین حامیان توافق هسته‌ای با ایران تبدیل شده است. این اتحادیه به حمایت مالی، فنی و قانونگذاری از ایران پرداخته است تا به تهران برای تقویت ایمنی هسته‌ای و گسترش توانایی هایش کمک کند. 

کانته، ریاست هیئتی از کارشناسان و مقامات اتحادیه اروپا و دهها شرکت اروپایی را در دیدارهای سطح بالا و نشست‌های تجاری (در تهران) بر عهده داشت.

این سفر، گواهی بر تلاش اتحادیه اروپا برای حمایت از تجار اروپایی بود که به دنبال بهره‌برداری از بازار پر سود و منابع طبیعی ایران هستند. اتحادیه اروپا همچنین می‌خواهد با اضافه کردن ایران به عرضه کنندگان گاز به خود، امنیت انرژی اروپا را افزایش دهد. در این میان، اتحادیه اروپا به دنبال همکاری با تهران در خصوص موضوعات منطقه ای مانند جنگ سوریه و موضوعات جهانی مانند تغییرات آب و هوایی است.

با وجود این، پیشرفت بویژه در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز تاکنون کند بوده است. غول‌های انرژی -که زمانی تمایل داشتند وارد ایران شوند- با موانعی روبرو هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات آمریکایی مدعی‌اند ایران از دامن زدن به تنش‌ها در خاورمیانه دست برنداشته است. مقامات آمریکایی همچنین به آزمایش موشکی اخیر تهران و نقش ایران در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اشاره می‌کنند.

آمریکا بر خلاف شرکای بین‌المللی خود به سرعت شروع به حمایت از سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط های اقتصادی با ایران نکرد و دولت ترامپ اکنون نشان داده است با وجود اینکه ناظران بین‌المللی تبعیت تهران را از مفاد توافق هسته‌ای تایید کرده‌اند، تمایل دارد دست کم دوباره درباره این توافق مذاکره کند.

وال استریت ژورنال با اشاره به تغییر مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در دوره رقابت‌های انتخاباتی و حضور در کاخ سفید نوشت: با وجود اینکه ترامپ ثابت کرده است ظرف چند روز می‌تواند موضع خود را از عدم مداخله در سوریه به حملات نظامی در این کشور تغییر دهد، صالحی تهدیدات مکرر آمریکا علیه توافق هسته‌ای را بی‌تاثیر می‌داند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار